• Mamma 2004

Hur långt in i graviditeten kan man springa/löpträna?

Ja, undrar som sagt över detta. Vet ju att det frestar på bäckenet att springa, men i början av graviditeten är det okej eller? (Har en dotter på ett år och har således varit igenom en graviditet innan, men jag var inte så aktiv med träningen då som jag är nu, därför undrar jag).

• Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man springa/löpträna?
  • saira27

Vad jag har hört så kan man tr'äna som vanligt så länge det känns bra. Kroppen säger nog till om man tar i för hårt. Du kanske kan jogga lite lugnt istället för att springa?

• Mamma 2004

Tack för svaret. Det är alltså inte farligt för barnet att man springer, eller det frestar inte på bäckenet onödigt mycket i början?

• Ess

Förra graviditeten sprang jag fram tills förlossningen o denna gången tänker jag göra samma sak. Jag e i v. 30 nu o tränar mellan 7-10 km./pass.

• Mamma 2004

Ess: Skönt att höra! Har kommit på att jag älskar att springa, så nu känner jag verkligen inte för att lägga av om jag blir gravid igen.

• Ess

Så länge man inte får några komplikationer så e det ju bara att träna på. Jag mår bättre när jag tränar iallafall.

• Venus
    När jag väntade dottern var jag ute o joggade/sprang samma vecka som hon föddes Jag hörde aldrig att det skulle vara skadligt på något sett och jag mådde toppenbra i kroppen...
    När jag väntade sonen så jobbade jag som brevbärare på CityMail Blev sjukskriven i v16 och efter det så var det inte på tal om att springa mer
    Så träna på du så länge det känns bra i kroppen...
  • flinx

Jag håller något lägre nivå än Ess men sprang en mara i April, halvmara i maj och blev gravid i slutet av maj. Har velat bibehålla formen så jag löptränar fortfarande (är i v18). Håller ca 5-7 km per gång nu och lägre tempo. Har nyss sett pyret på UL:et och det ser bra ut! Kör på om det känns bra och om du hållit igång innan!

• Bippan

Vad kul att höra att det finns fler som gillar att springa! Jag har precis testat plus och vill gärna fortsätta träna (löpning/jogging och lätt styrketräning) så länge som det känns bra.

Fråga: Brukar ni mäta er puls när ni springer? (Har läst på några ställen att man inte bör ha över 140-145. För mig innebär detta jogging, d v s rätt långsamt tempo) Eller förlitar ni er helt enkelt på att så länge det känns bra, så är det bra? Jag känner mig lite mesig så här alldeles i början...

• flinx

Jag frågade min BM just om det där man hade hört om puls men hon sa att det inte var något problem. Jag som nästan hade hoppats slippa branta backar då pulsen kan sticka upp i 175-180! Det enda hon rekommenderade var att undvike tillfällen då man tog ut sig lite extra, som vid tävlingsmoment. Enl min pulsklocka brukar jag snitta på ca 157. Och då har jag enstaka maxpulstoppar! Go for it!

• Bippan

Härligt! Tack för ditt svar!

• churton

Jag löptränade i lägre tempo fram till ca v 27, sen har jag haft en del sammandragningar så det har blivit "bara" cykel och trappmaskin. Jag har försökt hålla pulsen under 150-160. Är nu i v 32 och är glad för att ha kunnat hålla igång såhär länge. Jag tror att det är därför jag knappt har haft några problem med rygg och fogar.

• Ess

Bippan- jag springer aldrig med pulsklocka utan går mer på känsla. Jag har sprungit motionslopp nu och h*n sparkar fortfarande glatt.

• Bippan

Kul att höra att det finns gravida som springer och att det fungerar bra! Jag är inte precis elitlöpare utan brukar springa runt milen i ett "lagom" tempo med puls på ca 155. Till helgen ska jag ut i skogen och testa 7 km-spåret Ska bli härligt, hösten är verkligen min favoritårstid när det gäller att springa!

• Dimisi

Vad tror ni om att rida en långritt på ca fem timmar då? Jag kommer då att vara i vecka 11. Min man tror inte att det är nyttigt, och vill att jag avstår. Men jag är anmäld till denna ritt (50 km) och vill väldigt gärna vara med. Men inte om det är farligt förstås!

Vad tror ni?

• Ess

Med tanke på att jag sprungit tävlingar under graviditeten så hade jag definitivt inte bangat för en långritt heller.
    Får man missfall så beror inte det på att man varit ute o rört på sig utan det e ett defekt foster, så det spelar ingen roll om man springer, hoppar eller sitter i soffan, händer det så händer det.

Svar på tråden Hur långt in i graviditeten kan man springa/löpträna?