• Anonym (naan)

Ny på det här med knipkulor, hjälp mig, snälla.

Fick tidigare i veckan hem ett par knipkulor, smartballs, som jag beställt. Har väl inte varit alltför flitig med knipövingarna sen sonen föddes förra våren men nu ska det bli ändring. Har testat några gånger nu o det känns bra. Men vad jag funderar över är om det räcker med att föra in dom o knipövningarna sköter sig själva eller om jag måste knipa själv oxå? Hur länge använder ni era kulor inne? Jag har haft dom runt en timme eller mer per gång, är det för mycket eller för lite? 

• Svar på tråden Ny på det här med knipkulor, hjälp mig, snälla.
  • Anonym (...)

Jag har också smartballs. De ska bara förs in och sedan sköter de resten
    Det var lagom att starta med 5 min sa de när jag köpte mina.
    Om man är hyffsat vältränad där nere så får man typ mensvärk om man ha de längre tid i början.

• natha87

Hej! Jag var säljare för Himmelriket ett tag och då lärde jag mig endel, har även sånna själv. Börja som ovanstående sa med 5 minuter öka sedan detta suggsesivt så sedan efter ett par veckor kan du ut promenera i dom = ) Många har problemet att den ena kulan åker ut igen men då bero de på att man har för svag muskel och då kan ligga i sängen och öva först vara ett tips.
    Ja dom sköter sig självt, som du säkert har kännt så är de ju tyngder i bollarna och när du rör på dig slår dom mot slidväggen och slidmusklen drar ihop sig =) Lycka till

• Anonym (Hummle)

Lite OT, men frågar ändå!
    Kan man använda dessa och öva med även som gravid? För man ska väl börja knipa redan nu (vecka 25 är jag i nu)? Någon som vill länka till en sida där man kan köpa dom?

• Anonym (naan)
    Anonym (Hummle) skrev 2009-07-04 23:23:34 följande:
    Lite OT, men frågar ändå!Kan man använda dessa och öva med även som gravid? För man ska väl börja knipa redan nu (vecka 25 är jag i nu)? Någon som vill länka till en sida där man kan köpa dom?
    jag köpte mina på www.Amorspilar.se 

okej,  då ska jag kanske inte "överträna" i början.
  • Anonym
    natha87 skrev 2009-07-04 23:20:27 följande:
    Hej! Jag var säljare för Himmelriket ett tag och då lärde jag mig endel, har även sånna själv. Börja som ovanstående sa med 5 minuter öka sedan detta suggsesivt så sedan efter ett par veckor kan du ut promenera i dom = ) Många har problemet att den ena kulan åker ut igen men då bero de på att man har för svag muskel och då kan ligga i sängen och öva först vara ett tips. Ja dom sköter sig självt, som du säkert har kännt så är de ju tyngder i bollarna och när du rör på dig slår dom mot slidväggen och slidmusklen drar ihop sig =) Lycka till
    Måste bara passapå att fråga... Om det alltid är så att man har för svag muskulatur om den ena ramlar ut? Min man säger att jag nästan klämmer sönder han *S*
    Men funderar på om det har att göra nåt med att livmodern är något bakåtlutad? För det är precis som det trycks ut och inte får plats när jag står ... Hmm.
  • natha87

Ja tyvärr är de så att har man bakåtlutad livmoder så är de lite svårare. Men då kan geischakulor vara något för dig. Det är inte till att knipa med igentligen men eftersom du har en bra muskulatur så ska ju inte de vara några problem + att ni kan ju ha dom att leka lite med i sängen också =) Eftersom jag är gamalsäljare från himmelriket så rekomenderar jag att köpa dom där eftersom jag vet vad man får =) Något som jag tycker är väldigt viktigt som inte många känner till är att rengöra sina produkter noga! Ni kanske tycker de låter lite äckligt men ska säga sanningen. Om man tvättar sina knipkulor (alla secleksaker) med vatten så är de ungefär lika smutsigt som att ha en tampong när man har mens (under hela veckan) sedan ta ut den lägga den på hyllan och sedan använda den igen. =/ Jag rekomendera att köpa Hygien till =)

www.himmelriket.se

• Anonym (naan)

en till fråga.

köpte ngot bakteriedödande medel, invite hygiene som man skulle tvätta kulorna med före och efter. ska det sköljas bort eller inte?

• natha87

Nej de ska de inte. Jag tvättar först mina med vatten (INTE tvål) Sedan så smöjer jag in dom med en liten klick hygien och de ska inte torkas väck utan de torka av sig självt. Hopps du blir lite klokare och kan använda dom flitigt nu =)

• Mizca

Anonym (Hummle) skrev 2009-07-04 23:23:34 följande:

Lite OT, men frågar ändå!Kan man använda dessa och öva med även som gravid? För man ska väl börja knipa redan nu (vecka 25 är jag i nu)? Någon som vill länka till en sida där man kan köpa dom?
    Det är som du säger viktigt att börja när man fött barn men även innan och under graviditeten, men man skall vara försiktig med vad det är för material i kulorna under graviditeten. www.lustjakt.se har många bra kulor.
  • Anonym

vilket material skall man ha om man är gravid?? finns det något som är speciellt lämpat???

• Mizca

Man rekommenderar hårdplast eller silikon under denna (graviditeten) period. Var också extra noggrann med hygienen.

Om du fött barn så bör du vänta tills efterkontrollen innan du börjar använda knipkulor.
    Du bör inte använda knipkulor under menstruation, om du har haft framfall eller nyligen genomgått en operation i underlivet. Inte heller om du har en vaginal infektion.
    Se till att alltid hålla dina knipkulor bakteriefria och tvätta dem gärna med bakteriedödande medel ex Hygiene.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-04 23:47:56 följande:
    Måste bara passapå att fråga... Om det alltid är så att man har för svag muskulatur om den ena ramlar ut? Min man säger att jag nästan klämmer sönder han *S* Men funderar på om det har att göra nåt med att livmodern är något bakåtlutad? För det är precis som det trycks ut och inte får plats när jag står ... Hmm.
    För mig presar också en kula ut med de dubbla. Har köppt en enkel smartball i stället och det fungerar fint.
  • Lis Alm

Att all träning sköts av sig själv med knipkulor med rörligt tyngd är inte helt sant.
    Däremot så hjälper den rörliga tyngden till att slidmuskulaturen känner "oj här är något som jag ska hålla kvar" men har man inga problem med att hålla kvar kulorna så ger de inte jättestor träning.
    Gör knipövningar, det är det som gör träningen effektivas.

Här kommer ett Träningsprogram för bäckenbottenövningar:

Ligg på rygg med lätt böjda och särade ben.
    Börja med att försiktigt knipa ihop slutmuskel runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt längs slidan och upp mot urinröret - lyft inåt och uppåt
    Knip 2 sekunder ? slappna av 10 sek. ? knip på nytt i 2 sek. osv?
    Fortsätt med detta så länge du orkar. I början när man är ovan kan lätt träningsvärk uppstå, så stoppa efter max 10 repetitioner (om du klarar så många vill säga) och öka istället på antal repetitioner dagen efter om allt känns bra.
    Träningsvärken upplevs ofta som mensvärk ungefär.

Om du är osäker på om du kniper med rätt muskler så kan man föra in ett finger i slidan och knipa enligt ovan, då ska du förnimma en svag uppåtgående rörelse.

Uthållighetsträning.
    Målsättningen bör vara att träna varje dag och att försöka förlänga tiden som du kan hålla kvar kulan i slidan i stående ställning.
    ex. Dag ett försöker du hålla kvar kulan i en minut, dag två i två minuter o.s.v., tills Du dag tjugo kan hålla kvar kulan i slidan under tjugo minuter.
    För att avancera övningarna så går du tillväga på följande sätt:
    Knip ihop slutmuskeln runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt, inåt och uppåt med maximal kraft och håll kvar i ca 5 sekunder. Slappna av lika länge och upprepa detta kraftigare knip ca 10 gånger.
    Vanligtvis så orkar man inte hålla kvar kraften genom hela knipet, men det gör inget för uthålligheten tränas ju mera du tränar.
    Detta bör utföras 2 gånger om dagen i förebyggande.
    Har du redan problem med läckage så bör du träna minst 4 gånger/dag.
    Tänk på att vara avslappnad i alla andra muskler i kroppen (rygg, mage, lår, rumpa osv.) Tänk gärna på andningen för att underlätta avslappningen.

Öka därefter kniptiden till 10 sekunder - slappna av 10 sek- knip på nytt i 10 sek osv....

För att avancera övningarna ytterligare så kan du lyfta tyngder eller vad du har till hands samtidigt som du kniper.

Målet är att blanda dessa knipövningar i ett program som du utför 2 x 15 minuter i 8-20 veckor, för att sedan repetera träningen med jämna mellanrum.

Varför ska jag använda knipkulor?
    Det kan vara svårt att lära sig att använda rätt teknik vid bäckenbottenträning, Knipkulor förstärker effekten av samt underlättar genom att hjälpa till så att du kniper med rätt muskler och ger även tyng samt motstånd i knipövningarna.
    Knipkulor har normalt en ergonomisk storlek och innehåller en rörlig tyngd.
    Tänk på att du behöver glidmedel när du för in dina knipkulor.

När märker man resultat av träningen?
    Om du tränar varje dag bör du känna att dina bäckenbottenmuskler börjar bli starkare efter två till tre veckor. Hur snabbt du märker av ett positivt resultat beror dock på hur svag din bäckenbottenmuskulatur var när du startade. Räkna dock med att det tar 8-20 veckor för ordentligt resultat.
    Om du genomfört träningsprogrammet dagligen under 20 veckor men fortfarande har problem med ansträngningsinkontinens och försämrat samliv bör du ta kontakt med gynekolog, barnmorska eller uroterapeut för råd. Det är dock mycket ovanligt att man inte får någon förbättring alls under denna träningsperiod.

Du kan använda knipkulor även under graviditeten, tänk bara på vilket material dina kulor är gjorda av. Vi rekommenderar hårdplast eller silikon under denna period. Var också extra noggrann med hygienen.

Lycka till!

Svar på tråden Ny på det här med knipkulor, hjälp mig, snälla.