• Linda Famillia

hur får man bort mördarsniglar...

ja farmor min har massa problem i trädgården med mördarsniglar o alla olika knep...
    finns det några som verkligen funkar?

• Svar på tråden hur får man bort mördarsniglar...
  • Lundby87

dem kan ju inte flyga så kanske göra salt linjer

• Kan inte bli bättre än såhär

Jag har mängder, har bott här i 4 år och nu börjar det minska. Jag är ute och klipper dem i gryningen och på kvällarna när daggen kommer för då dyker de upp. Klipper ca 6000 per år men i år har det minskar rejält kanske klippt knappt 1000 ännu och nu borde jag tagit minst det dubbla. Motivationen finner jag i att varje jag klipper egentligen hade varit 400 st i det fria annars

• Netha85

lägga ut ölburkar med en slatt öl kvar.. gärna starköl.
    det vet jag fungerade hemma hos en kompis farmor o farfar när de hade sommarstuga... Såg det med egna ögon hur de gick in o sen inte kom ut.. :P

• Mitt hjärta är hemma

Finns en norsk relativt ny metod, ååå vad hette det... Nemolyter fast inte alls det ordet men lika "komplicerat". Det är yttepyttesmå maskar. Man har ihjäl en mördarsnigel och dränker sedan in den med dessa småmaskar. Eftersom mördarsniglar äter sina döda kompisar kommer sedan den döda snigelns kompisar och äter upp den maskinfekterade snigeln. Då blir de i sin tur maskinfekterade och dör och så är hjulet i rullning.

• Lundby87

puh... glad att jag inte är en snigel. snällast är väll att plocka dem och dumpa dem par meter bort

Men förstår endå efter lång tid så blir man ond och har dö på dem stackarna. för ser ju på mig salt då fräter dem stackarna

• aronnax

Mitt hjärta är hemma skrev 2009-07-05 00:15:34 följande:

Finns en norsk relativt ny metod, ååå vad hette det... Nemolyter fast inte alls det ordet men lika "komplicerat". Det är yttepyttesmå maskar. Man har ihjäl en mördarsnigel och dränker sedan in den med dessa småmaskar. Eftersom mördarsniglar äter sina döda kompisar kommer sedan den döda snigelns kompisar och äter upp den maskinfekterade snigeln. Då blir de i sin tur maskinfekterade och dör och så är hjulet i rullning.
    Nematoder tror jag det heter,,,
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Lundby87 skrev 2009-07-05 00:18:15 följande:
    puh... glad att jag inte är en snigel. snällast är väll att plocka dem och dumpa dem par meter bortMen förstår endå efter lång tid så blir man ond och har dö på dem stackarna. för ser ju på mig salt då fräter dem stackarna
    Hjälper ju ingenting att gå iväg med dem, tänk att varje förökar sig till ca 400 st per säsong....

Nemaslug heter det andra märket, pytte masksporer som man vattnar ut en fuktig period på våren, larver kryper ner under jord och äts upp av sniglarna.
  • Mitt hjärta är hemma
    aronnax skrev 2009-07-05 00:19:59 följande:
    : Nematoder tror jag det heter,,,
    Tack, så var det ja!

Sniglar är en stor anldning till varför jag inte vill ha trädgård. Balkong rules.
  • Elli47

Pust! Tur jag bor i Norrbotten, här har vi inga mördarsniglar! Var dock hos faster på Muskö i maj och hon jagade mördarsniglar för fullt på kvällarna, hon tog ihjäl massor varje dag hela sommaren... blä. De var verkligen slemmiga och läskiga, som bajskorvar.

• mm m

Har sett att det finns snigelfällor på öb och granngården.

Sen kan man hyra ankor som äter upp dem. Tyckte de sa att en anka kan äta ca 50 st /dag.

• Elli47
    mm m skrev 2009-07-05 09:58:35 följande:
    Har sett att det finns snigelfällor på öb och granngården.Sen kan man hyra ankor som äter upp dem. Tyckte de sa att en anka kan äta ca 50 st /dag.
    Ja det är en speciell sorts anka... vad sjutton hette den??
  • RiaRa

Myskankor tror jag.

Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • Elli47
    RiaRa skrev 2009-07-05 10:06:15 följande:
    Myskankor tror jag.
    Just det!
  • mammaflickan

Myskankor.
    Men då ska man veta att dels skiter de lika mkt som de äter, samt att de även gillar att äta det sniglarna äter dvs våra grödor. De ska även skolas in på att äta sniglar, men det kanske finns färdigutbildade myskankor det vet jag inte, men det är alltså inte bara att skaffa första bästa för då måste den först lära sig att äta sniglar o inget annat. Vet ej om de kan läras att skita på ett ställe för annars kan det ju bli rätt ofräst i gräsmattan...
    Som nån sa, att salta linjer runt trägårn funkar i vissa fall, bäst är grovsalt, o inte salta på växter man vill bevara för de svartnar o dör.
    Annars om man har specifika ställen man vill skydda funkar det att göra ett litet staket av slip papper på rulle, man gör som en liten ram runt rabatten eller vad det nu är, som en liten kant delvis nerstickt i marken. Har man odlingskrage el liknande kan man limma det runt den. En rätt så grov sort, så kan de inte ta sig över.

• RiaRa
    Jag  har nyss drabbats av problemet. Sedan den 9 juni då jag hittade den första har jag plockar mellan 100-200 stycken.
    Sedan får de "bada varmt" i kokande vatten.
    Jag läste nånstans att man kunde ta en dunk med spolarvätska, när den endast har kvar någon dm av innehållet. Sedan fyller man bara på med sniglar tills dunken är full. Då gör man sig av med den. 
    Edit. Hittade sidan jag läste det på:  www.mordarsnigel.com/bekampa-mordarsnigel.html
    Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
Svar på tråden hur får man bort mördarsniglar...