ToKar skrev 2009-07-06 12:26:39 följande:
www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44796592.htmlKolla tråden så förstår ni vad jag menar :) Ett urammat bröst blir mindre efteråt. Det som man ammar minst på krymper inte lika mycket efter amningen. Även om det låter motsägelsefullt så ska man amma mer på det större, trots att det blir mer mjölk just under amningen. Men efteråt kommer det att krympa ännu mer :) Undvik inte det stora bröstet ts, då kommer det att bli mycket mycket större än det andra bröstet efteråt...
Nu har jag kikat men jag måste säga att jag inte upplevt samma sak. Jag har också stora bröst, hade J-kupor två veckor efter förlossningen och hur mycket mjölk som helst. Och som jag redan skrivit så har det varit ett bröst, högerbröstet, som föredragits här. Jag gjorde som jag skrev ovan, gav vänstern först för att stimulera det bröstet samtidigt som jag gärna ville att högern skulle producera lite mindre mjölk eftersom det läckte konstant. Även om jag höll på i flera månader så märkte jag aldrig något riktigt resultat av mina ansträngningar. Min dotter är nu 10 månader och hon äter bra med mat så amningen är bara på hobbynivå en eller ett par gånger per dag. Och bara på höger bröst eftersom vänstern nu har sinat helt och hållet. Jag ser ingen som helst skillnad i kupstorlek (som för övrigt är nere i DD nu för tiden). Okej, du kan ju hävda att det beror på att jag inte har slutat amma helt och hållet, att mitt stackars högerbröst kommer sacka ihop totalt när vi har satt P för amningen. Och det vet jag ju inte ännu men jag kan återkomma den dagen jag helt slutat amma om ni vill.