• Dalton99

Det ena bröstet är mycket större än det andra

Jag ammar och försöker låta honom äta på båda sidorna men det ena bröstet har blivit mycket mycket större. Det bröstet spänner och gör också ont även efter han har ätit. Någon som varit med om liknande och vet varför det blir så? Är rädd för att mina bröst ska få så här olika storlek.

• Svar på tråden Det ena bröstet är mycket större än det andra
  • Gravid2008

Jag hr också samma "problem". Ena bröstet var innan lite större, men känns nu mycket större. Kommer mycket mer mjölk till det. Ingen aning dock vad som händer när man slutat amma.

• Ess

Min barnmorska sa att dom kommer att bli mer jämnstora sen.

• Sandybell2008

samma här,,är lite svårt med bh-ar! men försöker att amma mindre på det stora bröstet. så kan man ha det i "reserv" när det andra är helt tomt.

• ToKar
    Sandybell2008 skrev 2009-07-06 11:47:42 följande:
    samma här,,är lite svårt med bh-ar! men försöker att amma mindre på det stora bröstet. så kan man ha det i "reserv" när det andra är helt tomt.
    Jag trodde man skulle göra tvärsom, amma mer på det stora. För ett bröst som ammas mer blir ju mindre efter man slutat amma, eller? :-s
  • Zirup
    ToKar skrev 2009-07-06 11:55:52 följande:
    Jag trodde man skulle göra tvärsom, amma mer på det stora. För ett bröst som ammas mer blir ju mindre efter man slutat amma, eller? :-s
    Fast amning stimulerar mjölkmängden.

Jag försökte alltid börja med att amma på det "lilla" bröstet, låta henne äta sig mätt(ast) på det och sen gav jag henne det "stora" bröstet. Det fungerade hyfsat. Efter att jag slutat nattamma och bara deltidsammar så är mjölken typ slut i det "lilla" bröstet så hon äter bara av det andra nuförtiden. Dock är det inte så stor skillnad i storlek på dem längre, när amningstillfällena började dras ned på i samband med att hon började äta riktig mat så minskade kupstorlekarna undan för undan på båda brösten och nu är det väldigt liten skillnad mellan mina två boobisar.
  • Amazina

Men om du har ont efter amning så kanske du har mjölkstockning i det bröstet. Har du hårda ställen? Kan du tömma bröstet ordentligt? Jag har alltid lite mer mjölk i mitt vänstra än i det högra. De blir dock mjuka efter amning. Har haft mjölkstockning i det högra en gång och det kändes som att det drog i knölen var gång jag ammade. Hade ett hårt ställe på utsidan av bröstet.

• ToKar
    Zirup skrev 2009-07-06 12:07:12 följande:
    Fast amning stimulerar mjölkmängden. Jag försökte alltid börja med att amma på det "lilla" bröstet, låta henne äta sig mätt(ast) på det och sen gav jag henne det "stora" bröstet. Det fungerade hyfsat. Efter att jag slutat nattamma och bara deltidsammar så är mjölken typ slut i det "lilla" bröstet så hon äter bara av det andra nuförtiden. Dock är det inte så stor skillnad i storlek på dem längre, när amningstillfällena började dras ned på i samband med att hon började äta riktig mat så minskade kupstorlekarna undan för undan på båda brösten och nu är det väldigt liten skillnad mellan mina två boobisar.
    Jo det stimulerar ju. Men det innebär väl att körtlarna kommer krympa ännu mer efteråt? Jag har hört att det är tvärs om iaf... Att om man ammar mer på det stora bröstet så kommer det bli mindre sen när all mjölk försvinner... Det fanns nämligen en liknande tråd förut....
  • ToKar

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44796592.html

Kolla tråden så förstår ni vad jag menar :)

Ett urammat bröst blir mindre efteråt. Det som man ammar minst på krymper inte lika mycket efter amningen. Även om det låter motsägelsefullt så ska man amma mer på det större, trots att det blir mer mjölk just under amningen. Men efteråt kommer det att krympa ännu mer :) Undvik inte det stora bröstet ts, då kommer det att bli mycket mycket större än det andra bröstet efteråt...

• amasonas

Mitt högerbröst har alltid haft lite mer mjölk än vänster...varför vet jag inte & har ju då varit större under ammningsperioderna. ( i oammande tillstånd är de lika stora) jag varvade alltid brösten & barnen har inte haft något favoritbröst, det bara var större helt enkelt...

Efter ammning så har brösten blivit samma storlek som innan, alltså nästan exakt lika stora{#lang_emotions_smile}

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • The butterfly

Mitt vänstra bröst har alltid varit mycket större än det högra sen jag började amma. Har ingen aning om varför.. Grabben här hemma är snart fem månader och det verkar inte bli bättre.. Jag försöker amma från båda brösten lika mycket men när det verkligen spänner till i det vänstra och han ska äta från det högra brukar jag pumpa ut lite..

• tes 75
    ToKar skrev 2009-07-06 11:55:52 följande:
    enligt min erfarenhet är det så iaf! min brösthistoria här: www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44796592.html
  • tes 75
    ToKar skrev 2009-07-06 12:26:39 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44796592.html Kolla tråden så förstår ni vad jag menar :) Ett urammat bröst blir mindre efteråt. Det som man ammar minst på krymper inte lika mycket efter amningen. Även om det låter motsägelsefullt så ska man amma mer på det större, trots att det blir mer mjölk just under amningen. Men efteråt kommer det att krympa ännu mer :) Undvik inte det stora bröstet ts, då kommer det att bli mycket mycket större än det andra bröstet efteråt...
    nämen titta, min tråd var visst redan här
  • ToKar

tes 75 skrev 2009-07-06 13:16:06 följande:

nämen titta, min tråd var visst redan här
    Haha, självklart ;)
  • Zirup
    ToKar skrev 2009-07-06 12:26:39 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44796592.htmlKolla tråden så förstår ni vad jag menar :) Ett urammat bröst blir mindre efteråt. Det som man ammar minst på krymper inte lika mycket efter amningen. Även om det låter motsägelsefullt så ska man amma mer på det större, trots att det blir mer mjölk just under amningen. Men efteråt kommer det att krympa ännu mer :) Undvik inte det stora bröstet ts, då kommer det att bli mycket mycket större än det andra bröstet efteråt...
    Nu har jag kikat men jag måste säga att jag inte upplevt samma sak. Jag har också stora bröst, hade J-kupor två veckor efter förlossningen och hur mycket mjölk som helst. Och som jag redan skrivit så har det varit ett bröst, högerbröstet, som föredragits här. Jag gjorde som jag skrev ovan, gav vänstern först för att stimulera det bröstet samtidigt som jag gärna ville att högern skulle producera lite mindre mjölk eftersom det läckte konstant. Även om jag höll på i flera månader så märkte jag aldrig något riktigt resultat av mina ansträngningar. Min dotter är nu 10 månader och hon äter bra med mat så amningen är bara på hobbynivå en eller ett par gånger per dag. Och bara på höger bröst eftersom vänstern nu har sinat helt och hållet. Jag ser ingen som helst skillnad i kupstorlek (som för övrigt är nere i DD nu för tiden). Okej, du kan ju hävda att det beror på att jag inte har slutat amma helt och hållet, att mitt stackars högerbröst kommer sacka ihop totalt när vi har satt P för amningen. Och det vet jag ju inte ännu men jag kan återkomma den dagen jag helt slutat amma om ni vill.
  • tes 75
    Zirup skrev 2009-07-06 14:09:43 följande:
    Nu har jag kikat men jag måste säga att jag inte upplevt samma sak. Jag har också stora bröst, hade J-kupor två veckor efter förlossningen och hur mycket mjölk som helst. Och som jag redan skrivit så har det varit ett bröst, högerbröstet, som föredragits här. Jag gjorde som jag skrev ovan, gav vänstern först för att stimulera det bröstet samtidigt som jag gärna ville att högern skulle producera lite mindre mjölk eftersom det läckte konstant. Även om jag höll på i flera månader så märkte jag aldrig något riktigt resultat av mina ansträngningar. Min dotter är nu 10 månader och hon äter bra med mat så amningen är bara på hobbynivå en eller ett par gånger per dag. Och bara på höger bröst eftersom vänstern nu har sinat helt och hållet. Jag ser ingen som helst skillnad i kupstorlek (som för övrigt är nere i DD nu för tiden). Okej, du kan ju hävda att det beror på att jag inte har slutat amma helt och hållet, att mitt stackars högerbröst kommer sacka ihop totalt när vi har satt P för amningen. Och det vet jag ju inte ännu men jag kan återkomma den dagen jag helt slutat amma om ni vill.
    skillnaden kan ju vara att mina bröst var olika stora redan innan graviditeten, & under graviditeten blev storleksskillanden ännu större.
Svar på tråden Det ena bröstet är mycket större än det andra