• Miracle09

Hur viktigt är det för er med skötbord?

Jag är i 5:e månaden och vi ska börja handla nästa månad. Hade en liten diskussion med min sambo ang saker vi ska köpa. Jag tycker tex att ett skötbord att viktigt att ha. Vi har ett ganska litet badrum, men jag tänkte på det som finns på Ikea som man sätter upp på väggen. Han säger att det är totalt onödigt med skötbord. Vi har en ganska hög säng i gäst/blivande barnrummet och den tycker han är perfekt att byta blöja på. Han säger att han småsyskon alltid har bytt blöja på en säng. Det tycker jag verkar märkligt.

Sen tycker han att en lekhage är nödvändigt och inte jag. Vill inte att mitt barn ska behöva sitta inlåst i en lekhage :(

Men det viktigaste, hur har ni ska ni göra med skötbord? Blir det ett i badrummet, i barnrummet, eller har ni andra sätt?

• Svar på tråden Hur viktigt är det för er med skötbord?
  • FIame

Det är helt onödigt. Tur att man inte köpte massa onödigt trams i förväg. Bättre att spara på miljön och spara pengar samtidigt.

• Miracle09

Du menar att det är onödigt med skötbord? Hur gjorde ni då? Hur sparar man på miljön om man inte köper skötbord?

• Zumbatjej

Helt onödigt enl mig OM man har en annan bra skötyta.. Skulle inte vilja byta på sängen, då skulle jag skaffa ett skötbord. Själv har jag en superbra bänk ovanför tvättmaskinen o tumlaren att sköta på. Behövdes bara en skötbädd att lägga där

• Flisan79

Nödvändigt är det ju inte men tillgång till vatten har varit viktigt. Vårat skötbord som vi fick av syrran står i köket. Är det mycket bajs och kladd är det skönt med vatten inom räckhåll och att man inte behöver oroa sig för underlaget.

• Tingeling83
    Zumbatjej skrev 2009-07-05 13:12:07 följande:
    Helt onödigt enl mig OM man har en annan bra skötyta.. Skulle inte vilja byta på sängen, då skulle jag skaffa ett skötbord. Själv har jag en superbra bänk ovanför tvättmaskinen o tumlaren att sköta på. Behövdes bara en skötbädd att lägga där
    håller med
  • Ölandstok

Vi har velat fram och tillbaka och efter diskussioner med folk som både tycker det är onödigt och nödvändigt har vi bestämt att vi ska ha ett skötbord med anledningen av att vi annars inte har nånting i rätt höjd att byta blöjor på. Min man är väldigt lång och jag får lätt problem med ryggen vilket gjorde att vi vill ha nånting att byta på i ergonomisk höjd, samt att vi har dålig plats med förvaring för bebissaker så nu kan vi kombinera både och..

• norgesessan

Onödigt, hade bara till ettan...Med tvåan och trean har vi skötmatta som läggs där det passar...Med tvåan hade vi ett skrivbord i storarummet vi använde, nu är det på ettans rum, så nu lägger vi mattan på golvet eller i sängen.
    Vi använder våtservetter eller torra servetter som vi fuktar och lägger i en burk.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Kanskedinsyrra

Viktigt ha tillgång till vatten typ på armlängsavstånd... du kommer få ont i ryggen om du ska byta på en säng... Vi har ett grovkök med en liten diskbänk så det löste sig automatiskt för oss... En dle vill ha det på tvättmaskinen andra tycker det är jobbigt å plocka bort allt när man ska tvätta om centrifugen är skakig... dessutom sägs det att knapparna kan frätas sönder omd et kommer kiss på...

Lekhage har vi inte köpt... dock gillar vår babis mobiler å vi har köpt ett babygym ( vilket var svindyrt men väl värt pengarna!)
    vi har även en babysitter å en sele.

vår baby är tre veckor...

• Ragnar

Till första barnet hade vi ett skötbord i sovrummet. Men det användes mest till att förvara saker på, som blöjor, kläder och annat. Så vi funderar på att inte skruva ihop det till nästa barn utan sälja det och använda pengarna till att köpa blöjor istället. Däremot använde vi skötbädden mycket. Hade en billig från ikea med uppblåsbara kanter som var lätt att flytta med sig.
    Annars är det nog olika. En del använder säkert skötbordet mycket. Men man kan helt klart klara sig utan ett, så det beror kanske lite på ekonomi och vad man vill lägga pengar på.

• norgesessan

Till ettan tycker jag det är onödigt med lekhage, men nu närman har fått trean är det skänt med en lekhage (fast vi har en ressäng) som skyddar henne lite från syskonen. (hon bor inte i den...)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hur viktigt är det för er med skötbord?