• emb1

Recept på kycklingfilé i ugn tack!

Jag tänkte göra kycklingfilé i ugn idag. Men kan inget bra recept, enkelt skall de helst vara. Gärna att man gör såsen i formen tillsammans med kycklingen. Med ris till förstås!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Recept på kycklingfilé i ugn tack!
  • eec82

Har två varianter som jag gör ofta! Fast de e med matlagningsgrädde inte så nyttiga. ;)

4 st kycklingfileer el lårfile 8 st.
    1 purjolök
    4 st morötter
    grädde så de täcker grönsakerna
    100 g skinka kan uteslutas
    100 g champinjoner kan uteslutas
    några matskedar persilja
    1 msk organo
    salt
    peppar

Blanda allt i ugnen grädda i ca 20-30 min. Supergott.

Vill man ha mer kryddor ta, samma bas men utan kryddorna. Blanda grädde, mangochatney 3 mask el mer, lite sambal el sweetchili. 1-2 tsk kurry, häll över kycklingen å grönsakerna. (salta å peppara kycklingen).

Servera med ris eller potatis el bulgor eller nå annat smarrigt. :)

• emb1
    eec82 skrev 2009-07-05 13:28:53 följande:
    Har två varianter som jag gör ofta! Fast de e med matlagningsgrädde inte så nyttiga. ;)4 st kycklingfileer el lårfile 8 st.1 purjolök4 st moröttergrädde så de täcker grönsakerna100 g skinka kan uteslutas100 g champinjoner kan uteslutasnågra matskedar persilja1 msk organosalt pepparBlanda allt i ugnen grädda i ca 20-30 min. Supergott.Vill man ha mer kryddor ta, samma bas men utan kryddorna. Blanda grädde, mangochatney 3 mask el mer, lite sambal el sweetchili. 1-2 tsk kurry, häll över kycklingen å grönsakerna. (salta å peppara kycklingen). Servera med ris eller potatis el bulgor eller nå annat smarrigt. :)
    Tack så mycket, de lät smarrigt! Ska prova:)
  • 5 barnsmamman

Jag har detta recept som är suppergott och lätt at göra finns på icas hemsida.

Tacokryddad kycklinglasagne

Ingredienser
    Portioner: 4

500 g kycklingkött (lår- eller bröstfilé)
    2 gula lökar
    1 broccoli (250 g)
    1 röd paprika (200 g)
    2 påsar taco kryddmix (à 40 g)
    1 1/2 dl vatten
    2 dl lättcrème fraiche
    200 g färskost (av philadelphiatyp)
    2 dl mjölk
    ca 9 lasagneplattor brukar ta en rad med lasangplattor med spenat
    1 dl riven gratängost
    olja
    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175°C.
    2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Använd gärna broccolistammen, skala den i så fall med potatisskalare och skär i skivor. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
    3. Skär kycklingen i lillfingerstora strimlor. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
    4. Rör i crème fraiche, färskost och mjölk. Koka upp kycklingragun.
    5.Täck bottnen på en smord ugnssäker form, ca 20x30 cm, med ett tunt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
    6. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter. Servera med en grönsallad med vinägrett. Rökt skinka i tärningar passar fint i grytan ? och gör den extra snabblagad

• Zinone

Superenkelt och smarrigt är att använda färdigsmaksatt creme fraiche.

Förbryn kycklingfiléer. Lägg dem i en ugnsform och bre över creme fraichen. In i ugnen 200 grader ca 20 min - klart! och nästan inget jobb alls Det går även bra att blanda olika sorters smaksatt creme fraiche eller att lägga till t.ex. champinjoner.

• Minisen

Tinade kycklingfileer
    chili cremefraiche alt. cremfraiche blandat med aivar/sambalolek
    hackad paprika
    valfria örtkryddor
    salt
    peppar
    ev. stekta bacontärningar

lägg kycklingen i ugnsform,

blanda övriga ingredienser och bred på kycklingen,

ugnsbaka i 200grader i ca 20-30min.

servera med ris och sallad...

Svar på tråden Recept på kycklingfilé i ugn tack!