Recept på kycklingfilé i ugn tack!
Jag tänkte göra kycklingfilé i ugn idag. Men kan inget bra recept, enkelt skall de helst vara. Gärna att man gör såsen i formen tillsammans med kycklingen. Med ris till förstås!
Tacksam för svar!
Jag tänkte göra kycklingfilé i ugn idag. Men kan inget bra recept, enkelt skall de helst vara. Gärna att man gör såsen i formen tillsammans med kycklingen. Med ris till förstås!
Tacksam för svar!
Har två varianter som jag gör ofta! Fast de e med matlagningsgrädde inte så nyttiga. ;)
4 st kycklingfileer el lårfile 8 st.
1 purjolök
4 st morötter
grädde så de täcker grönsakerna
100 g skinka kan uteslutas
100 g champinjoner kan uteslutas
några matskedar persilja
1 msk organo
salt
peppar
Blanda allt i ugnen grädda i ca 20-30 min. Supergott.
Vill man ha mer kryddor ta, samma bas men utan kryddorna. Blanda grädde, mangochatney 3 mask el mer, lite sambal el sweetchili. 1-2 tsk kurry, häll över kycklingen å grönsakerna. (salta å peppara kycklingen).
Servera med ris eller potatis el bulgor eller nå annat smarrigt. :)
Jag har detta recept som är suppergott och lätt at göra finns på icas hemsida.
Tacokryddad kycklinglasagne
Ingredienser
Portioner: 4
500 g kycklingkött (lår- eller bröstfilé)
2 gula lökar
1 broccoli (250 g)
1 röd paprika (200 g)
2 påsar taco kryddmix (à 40 g)
1 1/2 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
200 g färskost (av philadelphiatyp)
2 dl mjölk
ca 9 lasagneplattor brukar ta en rad med lasangplattor med spenat
1 dl riven gratängost
olja
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Använd gärna broccolistammen, skala den i så fall med potatisskalare och skär i skivor. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
3. Skär kycklingen i lillfingerstora strimlor. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
4. Rör i crème fraiche, färskost och mjölk. Koka upp kycklingragun.
5.Täck bottnen på en smord ugnssäker form, ca 20x30 cm, med ett tunt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
6. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter. Servera med en grönsallad med vinägrett. Rökt skinka i tärningar passar fint i grytan ? och gör den extra snabblagad
Superenkelt och smarrigt är att använda färdigsmaksatt creme fraiche.
Förbryn kycklingfiléer. Lägg dem i en ugnsform och bre över creme fraichen. In i ugnen 200 grader ca 20 min - klart! och nästan inget jobb alls Det går även bra att blanda olika sorters smaksatt creme fraiche eller att lägga till t.ex. champinjoner.
Tinade kycklingfileer
chili cremefraiche alt. cremfraiche blandat med aivar/sambalolek
hackad paprika
valfria örtkryddor
salt
peppar
ev. stekta bacontärningar
lägg kycklingen i ugnsform,
blanda övriga ingredienser och bred på kycklingen,
ugnsbaka i 200grader i ca 20-30min.
servera med ris och sallad...