• Stina24

någon som kan förklara det med bromssträcka?

Hur räknar man ut bromssträckan tex : Hastigheten är 72 km/ h och har räknat ut att reaktionssträckan blir 21 m men hur räknar man ut bromssträckan?
    Stoppsträckan ska bli 52 m.
    Vet att bromssträckan ökar kvadratiskt men ökar det kvadratiskt med hastigheten eller med reaktionssträckan eller med vad?
    Känner mig riktigt osmart som inte förstår det här.

Måste förstå det här för att klara teorin.

• Svar på tråden någon som kan förklara det med bromssträcka?
  • Stina24

Förstår ju att bromssträckan i det här fallet blir 31 , men behöver hjälp med att förstå hur man räknar för att få fram bromssträcka. reaktionssträcka får man ju genom 1a siffran i hastighet gånger 3 och stoppsträckan = reaktionssträckan gånger bromssträckan. Hoppas någon förstår hur jag menar med att räkna fram bromsstäckan.

• Pappa G

Bromssträckan, exklusive reaktionsfasen går väl knappast att räkna fram utan att ha fullständiga fakta gällande bilen (vikt, däck, bromssystem etc.) och underlaget (regn, typ av asfalt etc.)

• Stina24

Frågan var såhär i ett teoriprogram till dator : Om man kör i en hastighet av 72km/h vad blir stoppsträckan då? Svaret skulle vara 52 meter, men jag förstår inte hur man ska räkna för att få fram att stoppsträckan ska bli 52

• smilet

Om det är körskoleteori det handlar om är det mycket möjligt att siffrorna nämns någonstans i texten på teoriboken. Alltså inte tänkt att du ska räkna ut själv, utan ha ett hum om vilka olika stoppsträckor det rör sig om i olika hastigheter.

Ska man räkna ut själv behövs nog mer info.

• ReRant

Du skriver "stoppsträckan = reaktionssträckan gånger bromssträckan"

Det är helt fel. Det borde vara "stoppsträckan = reaktionssträckan plus bromssträckan"

• Stina24
    smilet skrev 2009-07-15 17:20:39 följande:
    Om det är körskoleteori det handlar om är det mycket möjligt att siffrorna nämns någonstans i texten på teoriboken. Alltså inte tänkt att du ska räkna ut själv, utan ha ett hum om vilka olika stoppsträckor det rör sig om i olika hastigheter.Ska man räkna ut själv behövs nog mer info.
    Okej fast jag förstår inte hur man kan veta att stoppsträckan i det här fallet ska vara 52 m.
  • Moyo
    Stina24 skrev 2009-07-16 08:16:01 följande:
    Okej fast jag förstår inte hur man kan veta att stoppsträckan i det här fallet ska vara 52 m.
    Jag skulle gissa att det presenteras som ett test. Att de tagit en bil, kört den på ett visst väglag med en viss sorts däck osv och sedan mätt upp stoppsträckan. Att de sedan inte gjort testet i verkligheten spelar ingen större roll, även om informationen vore sann utifrån vissa förutsättningar, men du ska kunna sambandet.
    Reaktionssträckan kan man räkna ut med hjälp av hastigheten och att du sedan ska kunna beräkna bromssträckan utifrån den informationen funkar ju.
  • Stina24
    ReRant skrev 2009-07-15 17:28:36 följande:
    Du skriver "stoppsträckan = reaktionssträckan gånger bromssträckan"Det är helt fel. Det borde vara "stoppsträckan = reaktionssträckan plus bromssträckan"
    Ojdå har visst skrivit fel. klart att det ska vara reaktionssträckan PLUS bromssträckan, fel av mig.
Svar på tråden någon som kan förklara det med bromssträcka?