• bagheera

Spindlar i era hem?

Jag ringde Anticimex häromdagen o frågade om en sorts spindel som jag fått in i mitt hem. De sa att det var stor husspindel o det är VÄLDIGT VANLIGT med såna spindlar hemma. Ähum.....vettskrämd frågade jag va hon mena med det....vaddå vanligt? Jaa det är så vanligt att vi inte åker ut o sanerar för det är att slänga pengarna i sjön....De finns i mångas hem o letar mat. Alltså inga skadedjur men ändå äckligt för jag anser att spindlar inte hör hemma inomhus.
    Jag har sån fobi o dessvärre är spindlarna STORA. Mörka m långa kraftiga ben o avlång mörk kropp. Ser gigantiska ut!

Nu är jag så klart intresserad av att veta hur vanligt det är m såna spindlar.
    Nån som har stor hus spindel i sitt hem?
    Vad har ni gjort för att få bort dem?

• Svar på tråden Spindlar i era hem?
  • Peztis

Nä, inte jag men min lillebror har en i källaren. Den bet visst en av ungarna...
    Vi har små spinlar inne men de får vara där för de tar blomflugorna!

• EmmyLee

www.familjeliv.se/Forum-5-166/m4502456.html

Spindeltråd, kolla i TS galleri på spindeln dom hade hemma, nästan lika stor som en snusdosa. BLÄÄ!!!

Jag dödade en husspindel för några veckor sen, var ca. 4cm, det var tillräckligt stort för mig eftersom jag ogillar spindlar.

• Tindrande

vi har nån liten spindel nån gång ibland, men så bor vi på 3:e våningen också.
    Det finns säkert nåt gift man kan lägga ut, men det är ju kanske inte så kul om ni har småbarn.

Vet hur det känns, jag har också stor fobi för småkryp. Jag hade en tvestjärt i vår säng för ett tag sen, jag kunde inte sova i vår säng på 4 dar, fast jag hade tvättat och bytt och dammsugit hela sängen.

• KajsaSthlm

Vi har husspindlar. Har en spindel av "ordinär" storlek i mitt galleri:

www.familjeliv.se/krypin/kajsasthlm/gallery/phpu7u0fp.jpg

De är så j-a äckliga och jag är spindelrädd. Min man får ta kål på dem. Kan ju tillägga att vi hittat betydligt större spindlar än den som finns på bilden. Oftast hittar man dem i duschen, och de skrämmer en från vettet. Kvicka är de också. Tyvärr har vi inte kommit på nåt sätt att bli av med dem. Men vi har i stort sett aldrig fönster eller dörrar öppna så här års, och ventilen i badrummet har vi täppt till. Det har minskat antalet något. Den som duschar först på morgonen får "spindelsäkra" badrummet. Fy farao vad vidriga de är, men när det blir kallare ute så brukar de försvinna inomhus också.

• Kungälv72a

Hej!

Vi har mååååånga spindlar här hemma, av varierande storlek. Jag är fobiskt rädd för dessa 8-benta djur och upplever det fruktansvärt hemskt att dom invaderar vårt hem (det känns så ialla fall). Vi flyttade till hus för ett halvår sedan och det kanske är därför man ser dem mer nu än förut i lägenheten. Men visst är spindlarna större och otäckare för varje år. Vi har riktiga bestar ute i förådet, dit jag vägrar att gå.

• bagheera

ok, skönt att höra jag inte är ensam om spindlarna, tyvärr vågar jag inte kolla på era spindelbilder, sorry!

Snabba rackare helt klart, jag har en spray från anticimex som heter Anti-sekt, det tar garanterat kål på allt levande inom några sekunder. Det kunde jag spreja runt på lister o bakom skåp. Men jag vågar ju inte, vågar knappt ta fram burken när jag ser en, jagar m skurborsten o hoppas den fastnar där så jag kan skaka ner i toaletten o snabbt spola bort!

Trodde hela sommaren att de kom utifrån, vågade knappt ha öppet här hemma, men insåg för några dgr sen att de bor redan inne....HJÄLP!!!!

Peztis; läskigt att spindeln bet en av ungarna....vad är det för äckligt djur som bits o undra varför den gjorde det.

***kommer inte kunna sova inatt***

• villhabebis

Jag fattar inte va dom små äcklena ska in å göra...både spindlar å tvestjärtar...dom kan ju gömma sej precis vart somhelst...mina spindlar *ryser* bor på balkongen men ibland smyger dom sej in...då kan jag banemej inte somna asså..

nån som vet nått bra gift...som inte skulle ta dö på mina katter??

• bagheera

Ni som har spindelfobi Hur står ni ut med de hör stora spindlarna hemma??

• Knytets

när jag bodde hemma så var vi juh 3 stycken(jag, syrran o morsan) i huset med grov spindelfobi(var ganska ql att höra andra när dom "träffade på" spindlar på olika ställen, men när man själv gjorde det så höll man juh på o få en hjärtattack. Men vi gjorde alltid så(när farsan inte va hemma o kunde döda de gigantiska odjuren med yxan) så tog vi dammsugarn och dammsög upp dom, och sen gick vi runt i huset o dammsög så att dom riktigt skulle trassla in sig "där inne" o sen ställde vi helt enkelt ut dammsugarn på baksidan "utifall att" dom skulle hitta ut genom slangen. Dammsugarn stod ganska ofta ute på baksidan när föräldrarna kom hem....sen skaffade dom central dammsugare så nu e de lite svårare.

Men fy fan vilka giganter de finns av de där äckliga spindlarna, vet inte om dom trivs i badrummet pga fukten? med tanke på att flugor och sånt gillar väl fukt? så dom drar väl sig lite efter samma klimat(?) efter min "upptäckt" i vår nya lägenhet så tror jag att dom har ett gömmställe under badkaret, så när jag duschar står jag hela tiden o tittar runt kanten så att dom inte smyger sig på en....

funderar på att ta bort fronten på badkaret o dammsuga där under, men jag e så rädd för vad jag ska hitta där....får nog be sambon(ett av dom få bra grejjerna med att ha sambo) *asg* närå...va dum jag va =)

Spindlarna e juh lättare att hitta inne nu när de börjar bli kallt ute, då vill dom gärna in o lurpassa i badrummet, garderober, ja allt möjligt!.....*ryser av tanken*

• Knytets

bagheera: de där anti-sekt vart får man tag på de nånstanns? o tar de kål på de där snusdos-stora spindlarna? o e de farligt för katter?

• bagheera

knytets,
    känner igen mig angående dammsugaren Den stod på länge efteråt o sen fick jag hjälp m att slänga påsen ifall den levde därinne än. usch usch varför ska de små äckliga krypen skrämmas så ???

Anti-sekt finns hos Anticimex, ring o kolla om du kan hämta, det var gratis för mig då jag har hemförsäkring hos IF. Man sprejar direkt på odjuren, de dör blixtsnabbt. Spraya även i förebyggande syfte på typ lister, låter torka o sen upprepa m jämna mellanrum, sa de till mig. Har inte själv gjort det än. Får anlita nån modig som hjälper mig, har ju ingen sambo, men kanske skulle ha en för just såna här saker Tar garanterat kål på de här jättespindlarna o katterna kanske du kan ha ute en stund medans sprayen torkat.

Jag har sprayen hemma men har inte laddat m mod än för att ta itu m eländet. Hade hoppats nån annan här hade en bra metod!

Svar på tråden Spindlar i era hem?