• salamanca

7,5 mån slog sig & blödde lite på tand

Han skall stå överallt & har tom börjat resa sig helt rätt upp utan stöd. Nu slog han till sig på ena framtanden som nyss tittat fram & det kom lite blod. Han är glad & tuggar på majs båge igen - behöver jag kolla något på detta vilda barn?

• Svar på tråden 7,5 mån slog sig & blödde lite på tand
  • Mia29

Det har min dotter gjort två gånger, slagit sina tänder så det har kommit blod. Jag har bara känt efter så att de har suttit på plats.....

Kommer ihåg att min lillebror slog tanden och att det blev infektion så att han fick dra ut den. Det märktes dock tydligt när infektionen dök upp, smärta och svullnad. Mjölktänderna ska de ju inte ha med sig hela livet så det går ju bra att vara utan ett tag :)

• aster

Min son slog i framtanden som inte hade kommit ut än ca 8 mån gammal. Det blödde och var lite svullet, men inte så jättefarligt. Sen när tanden kom så var den lite missfärgad i emaljen. Det är en extravit fläck på framtanden där han slog i.
    Tydligen kan till och med det kommande permanenta tandanlaget ha blivit skadat, men senast trodde inte tandläkaren det.

Ja, nu blir du kanske orolig, men jag lovar att vi har inte lidit en sekund av detta!
    Jag råder dig till att anmäla till försäkringsbolaget för då kan han få ersättning om han behöver göra ngt åt tanden när han är vuxen.

Lycka till!

• Eliin80

Precis som aster skriver så är det bra om du anmäler det till försäkringsbolaget. Det sa min dotters tandläkare att man skulle göra om barnet slog i tänderna.

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • 4familjen

anmäl till försäkringsbolaget, fast har dom inte som regel att man måste sökt för skadan? har för mig att dom sa så till mig.

Min son var drygt 10mån när han ramlade och slog ut sin ena framtand, den hade inte kommit fram ordetnligt så tandköttet spräcktes också, samt andra framtanden blev uppskuten lite. Får se sen hur det är med dom permanenta tänderna när dom kommer!

• keybox

Hände samma sak för oss. Vi gick till folktandvården och de var jättesnälla, vi fick komma in på en gång. De sa att han inte skulle bita på något hårt på några veckor och att vi skulle anmäla till försäkringsbolaget. På andra kollen såg allt bra ut.
    Vi fick en tandborste också :)

Lycka till med tänderna.

• Elli77

Vi fick rådet från folktandvården att ALLTID söka hjälp där om barnen slagit i tänderna - även om det inte verkade så allvarligt just för att det finns en möjlighet att det blir trassel senare och då vill försäringsbolagen att skadan skall vara anmäld och uppkollad redan från början.

Så jag hade ringt tandläkaren.

• baby87

Min son slog sig idag sitt ansikte mot betong slog upp sin haka,kind,läppar o inne i munnen blev jätte rädd för han kanske slog en tand men mamma sa de gjorde han inte men sen vet man ju aldrig blödde blev jätte rädd menmen de lär inte bli första o sissta gången men endå blir man jätte rädd o ledsen

• salamanca

Tack för alla svar! Skall kolla med tand läkare & försäkrings bolag.
    Att inte bita i hårt var bra att veta!

• sanna11111

Ring till tandläkare så dom har det dokumenterat. Har det blött så brukar dom vilja röntga...

Svar på tråden 7,5 mån slog sig & blödde lite på tand