Jag har kommit på att jag spontant brukar tänka olika positiva saker när jag kör fast:
*Någon har kommit på det här, så det är klart att jag ska kunna bara lära mig det.
*Det här är inget märkvärdigt svårt, det är bara något man måste öva på.
*Det ser mer komplicerat ut än vad det är, jag kommer att förstå det snabbare än jag tror just nu.
*Det är inte för svårt, det är bara dåligt förklarat, det är därför jag förstår.
Om det verkligen är svårt:
*Det gör inget att jag inte förstår nu eller att jag inte förstår allt. Om jag gör det här flera gånger kommer jag i alla fall förstå lite mer eller känna igen detta nästan gång jag ser det.
*Detta verkar vara svårt på riktigt. Jag har inte de förkunskaper som behövs än. Om jag inte klarar det är det förståeligt. Om jag klarar det betyder det att jag är otroligt smart.
Då blir man lite som en ångvält som kastar sig över uppgifter, även om de är (för) svåra.
Sedan tycker jag att det hjälper att se matten som ett språk. Att det känns krångligt ibland kan bero på att man inte förstår själva språket flytande och inte så mycket att man inte förstår själva matematiska logiken. Jag läste t.ex. ryska på gymnasiet. Det är ju bara massa konstiga tecken så att man inte fattar någonting först. Men egentligen kanske det bara står "Hej, vad heter du?" och inte någont krångligt om medvetandets transcendens. Det kanske inte är "matten" sosm är svår utan språket. Om man då är duktig på språk kan det kännas enklare att ta tag i.
Om man tycker att nya matematiska principer kan kännas överväldigande kan man memorera precis det intrycket och hur det känns. Sedan jämför man efteråt med hur det känns då. Oftast har man överdrivet en del. Nästa gång man tycker något verkar krångligt så vet man att man överskattar matteproblem.
Man kan se det lite som en lek också, som att lösa korsord typ.