• lillabebben

Kia, bra eller dålig bil?

Vi funderar på att byta vår Ford focus - 04 till en lite nyare bil, typ en -08:a eller så. Vi gillar verkligen vår focus och har väl hela tiden tänkt köpa en likadan fast en nyare då med den nya karossen. Men nu har vi börjat kika på andra märken och fastnade vid Kia ceed. Kia är väl inget märke som vi ens har funderat på förut men det verkar ju som att bilarna har blivit bättre. Vill ha en säker bil med rymligt bagageutrymme, har hund och ett barn men räknar med att få ett till inom inte en allför avlägsen framtid så den måste vara rymlig. Så klart ska den vara skön att köra också men vi behöver ju ingen sportbil för nöjeskörning utan mer en praktisk och bra bil. Skulle Kia vara något för oss? Eller kan ni tipsa om något annat märke?

• Svar på tråden Kia, bra eller dålig bil?
  • grönt ljus

Kia ceed är en bra bil, framförallt prisvärd -Autobild testade ceed med dieselmotor mot Audi A3 diesel, Kian vann testet som bästa köp även om man hävdade att A3:an var bättre på vissa punkter men prisskillnaden var avgörande.
    Kvalitet och krocksäkerhet är helt ok, men om man väljer tex en VW golf istället, så kommer kian på efterkälken -men så är också golfen betydligt dyrare att köpa.
    Ni får helt enkelt prioritera vad ni tycker är viktigt!

• Pixboy

Vi gick från Focus -06 till Kia Ceed SW -08 och är nöjda. Trevlig bil att köra, känns välbyggd och framförallt bränslesnål. Vi har bensinmotorn på 1,6 och i blandad körning med en hel del kökörning i rusningen så drar den bara 0,68L/mil, på landsväg har den gått ner på 0,62L/mil

Rymlig kupé, har en Brio Zento bakåtvänd i baksätet och man kan fortfarande åka två till i baksätet samt i framsätet utan att ha knäna i hakan. Bagaget är lika stort som Focus kombi, Peugeot 307 kombi mfl. Det räcker till helt enkelt.

Som sagt, vi är riktigt nöjda och kan lätt rekommendera den. Att den har 7 års nybilsgaranti och är snygg också är bonus ;)

• lillabebben

Det låter ju som att det är en bra bil för det priset Sen gillar jag utseendet på den också, även om det kanske är mindre viktigt.

Pixboy: Jag gillar ju focusen, tycker att den är så lättkörd. Hur är Kian i jämförelse?

• Gorban

Kia Ceed får ju bra omdömen i pressen men jag läste att servicekostnaderna är höga. Kan vara värt att kolla före köp.

• Pixboy
    lillabebben skrev 2009-07-07 07:48:00 följande:
    Det låter ju som att det är en bra bil för det priset Sen gillar jag utseendet på den också, även om det kanske är mindre viktigt. Pixboy: Jag gillar ju focusen, tycker att den är så lättkörd. Hur är Kian i jämförelse?
    Kian är minst lika lättkörd som Focusen, hyfsat pigg, lättkörd. Ett vettig bil helt enkelt utan nonsens eller konstiga saker som stör. Giller ergonomin med alla knappar och reglage, det är lätt att hitta, sköna stolar. Skulle säga att Kia Ceed och Ford Focus är lika lättkörda, det är ingen som vinner över den andra.
  • Ledilnaan

Tänk på att reservdelarna till Kia är extremt dyra.
    Min man som är bilmekaniker skulle byta avgassystem på en Kia för några månader sedan, ett nytt avgassystem kostade 18000!! kr att byta.

• Pixboy
    Ledilnaan skrev 2009-07-21 21:07:21 följande:
    Tänk på att reservdelarna till Kia är extremt dyra. Min man som är bilmekaniker skulle byta avgassystem på en Kia för några månader sedan, ett nytt avgassystem kostade 18000!! kr att byta.
    Lurigt att dra alla modeller över en kam, var det någon av de mindre som Piccanto, Rio eller Ceed låter det väldigt mycket. Men gällde det någon av jeeparna kanske det inte är lika farligt
  • Ledilnaan
    Pixboy skrev 2009-07-22 08:29:57 följande:
    Lurigt att dra alla modeller över en kam, var det någon av de mindre som Piccanto, Rio eller Ceed låter det väldigt mycket. Men gällde det någon av jeeparna kanske det inte är lika farligt
    Det jag skrev var bara en av exemplen. De har haft inne flera Kia, och reservdelarna är alltid dyrare.
    Men gillar man att laga dyrt så får man det, såklart. Men jag skulle aldrig köpa en sån bil.
  • Danne74

Om man har nöjt sig med en Focus så kommer man sannolikt att älska en Kia..

• Cornellia

Jag älskar min KIA, och om jag skulle köpa en ny bil skulle KIA helt klart vara en het kandidat.

Svar på tråden Kia, bra eller dålig bil?