• katja74

Snabblagat!

Hej alla glada!

Är det fler än jag som är erbarmligt trötta på att stå och laga samma tråkiga mat som vanligt alldeles för länge?

Har någon bra tips på snabblagade, krångelfria rätter till vardags? Gärna halvfabrikat eftersom jag baskemig inte orkar göra ALLT från grunden jämt! Det får gärna vara hyfsat billiga ingredienser för övrigt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Snabblagat!
  • Sigrid

Detta är en enkel maträtt som jag gillar.

TOMATCOUSCOUS MED TILLBEHÖR
    Couscous
    Passerade tomater (samma mängd som du skulle ha använt vatten till couscousen)
    Grönsaksfond
    Haloumi, tärnad
    Gurka, skuren i mindre bitar
    Svarta oliver
    Rödlök, finhackad

Koka upp passerade tomater och fond. Dra av plattan och rör i couscousen som får dra ca 5 minuter. Stek haloumin. Blanda couscous, haloumi, gurka, svarta oliver och rödlök. Snappt och gott!
    Vill man ha det lite matigare så servera med grillad kyckling.

• Lena

pastagunk

bacon
    lök
    creme fraich
    grönsaker

Dela bacon, hacka lök, dela grönsaker. Stek baconet. Fräs löken genomskinlig i baconflottet. Häll av resten av flottet. I med grönsakerna och creme fraichen. Låt puttra medan pastan kokar.
    Bra grönsaker är tex rivna morötter, paprika, svamp eller purjolök

• Gravid2008

Skala och strimla potatis och lägg i ugnsfast form
    Strimla och fräs (snabbt) lök och lägg ovanpå.
    Lägg på ett tjockt lager köttfärs
    Lägg på champinjoner på burk.
    Blanda grädde, senap, ketchup, salt, peppar och soja och häll på.

Ugnen 60 min
    serveras med sallad.

Gott, enkelt och väldigt billigt.

• Lena

potatis
    lök
    rotfrukter
    fläskkaree

Dela rotfrukter, potatis och lök i klyftor. Dela fläskkareen i mindre bitar. Lägg allt i en långpanna och krydda köttet(lättare att diska med bakplåtspapper i botten). In i 225 grader i 20 min. Ta ut och vänd på köttet och rör i grönsakerna. På med lite olja och mera kryddor. In i 20min till. Exempel på rotfrukter: morötter, palsternacka, persiljerot, sötpotatis

• katja74

Härligt!

Fler tips? Och alla är ju så duktiga med riktiga råvaror också!
    Några bra halvfabrikat?

Svärmor visade mig en burk med blandade bönor och linser från zeta eller var de heter nu i helgen. Grymt nyttigt och gott i pastasallad, och man slipper öppna tio burkar som man tar en bråkdel av.

• Gravid2008

Var hemma hos en kompis som gav sina barn fiskpudding som hon stekte i olja och serverade med färsk potatis och skirat smör. De älskade det och det var ok.

Fläskpannkaka och vamlig pannkaka är ju billgt och snabb mat. samma sak med många pastarätter.

Svar på tråden Snabblagat!