Stela trista föräldrar med strikt inrutade rutiner och flexibilitet.
Känner ni sådana?
Jag vet ett par. Jag pratar om dessa föräldrar som har så stela inrutade liv så man tror att de har autistiska drag, alt fobi för att det ska hända barnet något, alt avskyr att ha andras barn hemma hos sig.
Jag menar föräldrar vars barn ta mig fan ALDRIG får göra något. Eller att de aldrig får ha kompisar hemma.
Vi har ofta dotterns kompisar på besök. Vi är väldigt flexibla i vår familj och är bara glada om dotterns kompisar vill vara hos oss. Vi bjuder ofta på lunch, middag mm. De får sova över relativt ofta också. Vi känner inte att detta nödvändigtvis måste planeras i veckor innan.
Självklart säger vi också nej när det blir FÖR mycket. Men vissa får ju aldrig nästan.
För annat är det med den kategori föräldrar jag talar om. Har jag min dotter hos dem så får hon aldrig äta där, nä, det får bara lekas ca två timmar fram till middagen, sedan ska hon hämtas, hon får aldrig sova över hos dem. Det har hänt någon enstaka gång, men då har det varit tvunget att planeras långt i förväg.
Vadan denna stelhet hos vissa föräldrar? Känner ni igen? Vad kan det bero på egentligen?
Diskutera...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-05 22:07
BRIST på flexibilitet, skulle det stå.