• Maj bebis

Blåsor i munnen, tips på lindring?

Min dotter på 3 år har just nu halsfluss, en tand på gång PLUS massor av blåsor på tungan och insidan av läppen. Hon äter endast isglass och kräm med mjölk. Vill inte ens ha yoghurt. Finns det någon lindring? Hon sover väldigt dåligt, skriker till och från hela natten. Kanske något husmorstips?

Ni som har barn som haft blåsor, hur länge hade dom blåsorna?

• Svar på tråden Blåsor i munnen, tips på lindring?
  • Lottis Pottis

Måste tipsa om ett medel som ja köpt på apoteket för just blåsor i munnen. Aftex aloclair gel. Fungerade kanon på min dotter som är 4.5 när hon hade en jätte stor förkylningsblåsa. Det både lindrar samt lägger sig som ett skydd över blåsan så den kan läka i fred. Lite pillrigt att få dit men de va de värt =)

Leksing tills ja dör !
  • Maj bebis

Tack för tipset. Frågan är om de funkar på min dotter, hon har säkert 15 blåsor i munnen nu, skulle behöva något som bedövar hela munnen, svårt att lägga på alla. Men allt är värt att testas!

• pigglet

Flytande alvedon, som ska vara kvar länge i munnen. Ge henne små, små klunkar (kanske hon kan skölja runt det i munnen också?). Alvedon har en lokalbedövande effekt också, så ju längre hon har det i munnen desto bättre.

Glass, is och frusna bär. Kyla bedövar också.

Testa att hon dricker med sugrör, så kanske inte vätskan kommer i kontakt med blåsorna lika mycket.

• Lottis Pottis

Det ska finnas någon speciell mun munxylocain men vet ej om man måste gå via en doktor för att få de. Vanlig xylocain salva finns ju utan recept men de går kanske inte att ha i munnen.
    Stackars tösen din måste ju hade jätte ont.

Leksing tills ja dör !
  • Maj bebis

det var ett bra tips med flytande alvedon. Har ju gett det men inte sagt åt henne att ha kvar det i munnen så det ska jag absolut testa.

• Fröken T

När vår dotter hade blåsor i munnen fick vi tips av läkaren att blanda flytande alvedon med grädde. Upplevde att det hjälpte lite.

Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • Maj bebis

fröken T
    Det känner jag igen! Har hört det någon gång. Ska jag testa på en gång för nu vaknade hon till, tack för tipset.

• Nee

Jag kan rekommendera oralmedic som kan köpas hos vissa tandläkare. Man har på det en gång bara sen är smärtan borta

Bor du i stockholm kan du hitta tandläkare som säljer oralmedic här: blasorimunnen.blogspot.com/

• 3mamman

Lite Xylocainsalva på blåsor går bra.

Flytande Alvedon i rätt dos, verkar även lokalt i munnen.

Svar på tråden Blåsor i munnen, tips på lindring?