• Angelica77

Golden Retriver - Hona/Hane fördelar/nackdelar

Vill höra om det finns åsikter vad gäller Golden och om det skiljer sig i humör, sätt, temperament mm på hona och hanar.

Är i startgroparna av att ev ta en valp!
    Allt av nytta och bra att tänka på är mkt välkommet!!!!

• Svar på tråden Golden Retriver - Hona/Hane fördelar/nackdelar
  • hmcc

Mentalt är goldens rena skiten numera (dock ej jaktgoldens men jag antar att det inte är sån du menar)

mentaltest med godkänt skott är a & o om du ska köpa golden.

Hos hanarna finns mycket hanhundsilska så ska du ha en golden välj en tik.

• rulltårtan

Kan ju inte hålla med om att alla golden har taskig mentalitet, däremot så visst var de sönderavlade under en längre tid då de var som populärast, men de är mycket bättre nu.
    Jag kan faktiskt tycka att jaktgolden är värre då de verkar ha mer nerver o va allmänt stissiga men det hör ju ihop mycket med arbetslusten och att de ska ha mer power i sig. Säger inte att alla är det men en hel del iaf.

Mamma har en golden av utställningstypen och han har inga som mentalaproblem. Tryggare och coolare hund får man leta länge efter.
    Visst han är efter föräldrar med godkända skott och det ska man verkligen kolla efter när man letar hund men det gäller ju vilken ras som helst.

Viktigt även och kolla HD/AD statistiken då det är vanligt med de problemen.

Om du ska välja en tik lr hane så tycker jag nog en tik.
    Tikar är nog lite lättare att ha och göra med.

Min nästa hund ska iaf bli en golden. De är oftast lättlärda och man kan ha dem till mycket.
    Kolla på utställningar och prata med folk då och fråga om rasen.

• Christina76

Jag har en golden, en hane valde vi och våra vänner valde en tik ur samma kull.
    Deras tik har lugnat sig nu på senare år (hundarna är nu 5 år) medans vår hane är väldigt vild. Inte alls så där lugn som man trodde att de flesta golden är.
    Han är som en pingpongboll och allt är såååå roligt!
    Livsgladare hund får man leta efter!
    Vi valde en hane pga att de är kraftigare, detta med livmoderproblem som kan komma på tikar och visst att hanhundar kan vara sura på andra hundar men tikar kan tjura och så har man löpperioden också.
    Men väljer man en tik så tar man ju alla "problem" som kommer med löp osv, precis som man gör med en hanhunds problem.
    Vi tycker i alla fall att det är jättebra att ha en hanhund. Han är rätt skarp och grov i kroppsbyggnaden så han är en bra vakthund innan folk kommer för nära och ser att det är en supersnäll leksugen golden
    Jag tycker att det är en jättemysig och framför allt fin ras. Dom svänger så stolt med sin fina svans när man är ute och går och är en väldigt glad, lättlärd och arbetsglad ras som man kan ha till både lydnad, spår och agility!
    Vi älskar vår golden!!!

• hundpuss

Grannens hund har en golden.
    Mer än det vet jag eg inte om golden, utöver det jag läst och hört.

Personligen tycker jag att golden är en överskattad hund, samt att jag hellre skulle valt en jaktgolden än en utställnings/sällskapsgolden.

Tyvärr tycks golden vara en hund som många väljer för att "den är den perfekta hunden/familjehunden".
    Jag tycker det är en myt , det finns andra hundar som lämpar sig bättre för sällskap än just golden.

De golden jag träffat har varit stressade och hanarna har varit ganska arga mot andra hanar.

TS, vad har fått er att välja golden?

• emmixen01

Vi ska få hem vår nya Golden i veckan, har haft en Golden tidigare och jag har bara positivt att säga om rasen..
    Jag har varit med Golden i 12 år, varit på utställningar, bruksprov och varit väldigt engagerad och jag rekommenderar er INTE att ta en jaktgolden, dem är INTE bättre i psyket, snarare tvärtom, de har sina nerver utanför kroppen och de är inte lätta att hanskas med.. Utställningstypen är lugnare, något slankare och helt underbar!
    Problem med psyke kan jag inte hålla med om, som alla andra sönderavlade raser så har Golden också sina avig sidor, men absolut inte så man blir mörkrädd, de är helt normala och har exakt samma nivå på sina problem som alla andra raser!
    Vi har barn på 2 år och 3 år, Fungerar utmärkt med Barn!

• Lathundarna

Av de jag tränat med har tikarna varit de som varit "taskigast" rent mentalt, dvs svårast att träna med pga div rädslor, miljösvaga, skygga för främlingar, etc. Hanarna har varit mer coola men ändå haft sina fix idéer, dock har jag aldrig stött på nån som varit hanhundsilsk.

• hmcc
    Lathunden skrev 2010-06-07 09:36:55 följande:
    Av de jag tränat med har tikarna varit de som varit "taskigast" rent mentalt, dvs svårast att träna med pga div rädslor, miljösvaga, skygga för främlingar, etc. Hanarna har varit mer coola men ändå haft sina fix idéer, dock har jag aldrig stött på nån som varit hanhundsilsk.
    Dom är det tyvärr gott om, har sälv haft en.

Mentalt är jaktgolden betydligt mer stabila.

Skotträdsla är vanligt bland utställningsmodellen, och som du skriver speciellt bland tikar.
Svar på tråden Golden Retriver - Hona/Hane fördelar/nackdelar