Hur ser soc på detta?
Hur ser soc på om att ena vårdnadshavaren sitter häktad och om denne kommer ut inte har ngnstans att bo, kan den andra vårdnadshavaren få ensam vårdnad om det pågår en vårdnads-, boende- och umgänges-utredning?
Hur ser soc på om att ena vårdnadshavaren sitter häktad och om denne kommer ut inte har ngnstans att bo, kan den andra vårdnadshavaren få ensam vårdnad om det pågår en vårdnads-, boende- och umgänges-utredning?
Tror jag inte...det måste ju finnas typ en farmor o farfar eller annan släkting som de kan bo hos.....det ska väldigt starka skäl för att få ensamvårdnad.
Och om denne inte kommer ut utan får fängelsestraff?
Skulle tro att det fortfarande är delad vårdnad som gäller.
Men hör med typ familjerätten.
men hur lätt är det att ha delad vårdnad i tex passfrågor och andra frågor som rör båda vårdnadshavarna om den ena sitter inne och inte går att få tag i så enkelt
det är väl väldigt enkelt att få tag på någon som sitter inne.. Han går ju liksom ingenstans *S*
MEN det är INTE nog för att få egen vårdnad, däremot vet jag att en del som varit i samma sits fått en fullmakt så att den inte behöver den andre föräldersn underskrift i allt.
Samtidigt så är det ju så att det finns post så det är bara att skicka handlingar.
Föräldrar som har samarbetssvårigheter har också det problemet, jag bor 15 mil från pappan till mitt barn, om någon av oss bestämmer sig för att vara strulig så är det ju bara att skita i att skriva under en passansökan tex.
Man behöver faktiskt inte båda föräldrars underskrift i ALLT, pass är en sån självklar sak, men om man behöver pass så får man väl se till att vara ute i tid. Pappan ska ju ha umgänge med barnet även om han sitter i fängelse också om inte tingsrätten dömer till något annat.
Det är ju sant att d inte går ngnstans men det kan ju ta ett tag och ibland kanske man behöver det snabbt som om det tex händer en olycka och man behöver operera eller ngt liknande.
Vårdnandshavarna har samarbetssvårigheter också så det är kaka på kaka...
ja fast man behöver inte båda vårdnadshavares underskrift vid läkarvård...
Och absolut inte vid akut läkarvård, det räcker med en vårdnadshavare, väldigt ofta om det är riktigt akut ingen alls.
Händer det något som är så akut så finns det alltid lösningar..Du tror väl inte att en läkare skulle skita i att operera en döende bara för att båda föräldrarna inte skrivit under ett papper??
Vi bor i Sverige och inte USA
Har man samarbetssvårigheter kan man dömas till att gå i samarbetssamtal för detta, men det är EXTREMT svårt att få ensam vårdnad idag, så länge det inte finns våld emot barnet inblandat eller andra väldigt allvarliga saker.
Kan *tyvärr* berätta om en familj som fanns i min närhet. Pappan mördade mamman inför ögonen på deras tre barn (han säger visserligen att det var ett misstag att först slå henne gul och blå, skära henne med en kniv och sen slänga ut henne från fjärde våningen)·... inte ens han förlorade vårdnaden utan satt inne i fängelset och bestämde allt kring barnens uppfostran tills han kom ut.
Så det är svårt att ta ifrån någon vårdnaden i dag.
Tack för all nyttig info.
Vi har dock varit på samarbetssamtal utan framgång, det blev bara värre äv det.
Usch vilken tragisk historia..
tyvärr så är det ju så att barnen alltid är förlorarna oavsett vad som händer i en sån situation.
Man får som förälder i bland svälja förtreten och gå med på saker man kanske inte vill egentligen för barnens skull.
så sant som det är sagt