• smon

Tips på plockmat till 10 månaders?

Jag skulle vilja ha lite tipps på bra plockmat för en 10 månaders bebis att äta. Han gillar smörgåsrån och majskrokar. Vi har även köpt sempers frikadeller och överkokat-makaroner till. Har ni några fler tips?

• Svar på tråden Tips på plockmat till 10 månaders?
  • BlommyNess12

ärtor, majs, gurkstavar..
    gör små osttärningar.. Bär, fruktbitar.. Ja möjligheterna är oändliga

• Spaderdam

Jag har provat med olika plockmat ett tag nu, men han bara klämmer sönder det i sin hand och slänger ner det på golvet eller "smetar" ut det på bordet. Stoppar inte in det i munnen i allafall, även om jag "visat".

Brukar det ta lång tid innan de fattar vad dem ska göra med maten?

• BlommyNess12
    Spaderdam skrev 2009-07-06 09:43:02 följande:
    Jag har provat med olika plockmat ett tag nu, men han bara klämmer sönder det i sin hand och slänger ner det på golvet eller "smetar" ut det på bordet. Stoppar inte in det i munnen i allafall, även om jag "visat".Brukar det ta lång tid innan de fattar vad dem ska göra med maten?
    Nej. Men vissa barn gillar inte att äta helt enkelt.
    Introducera plockmat bör man nog göra när de är i den åldern att de stoppar allt i munnen, då fattar de snabbt att "aha, det här var gott, jag vill ha en till"
  • emmizenma

Han kan väl äta det mesta av det ni äter?

Köttbullar, korvbitar, lax, potatis bitar, bröd bitar med olika pålägg på, kyckling, ris m.m

• smon

Jag ska prova på. Vi har varit försiktiga med att ge honom plockmat för han kräks så lätt. Vi har inte lykats att ge honom 8-månadersmat för den kräks han av. Sen är både jag och min man livrädd att han ska sätta bitarna i halsen. Överbeskyddande, javisst. Dett är vårt första barn och vi lär oss i samma takt som lillkillen.

Hur stora gör ni bitarna? Kokar ni frukten?

Igår när han fick plocka med makaroner och frikadeller så blev han överlycklig! Han försökte få det i munnen men det var ju lite svårt. Mycket mos och halt men han satt och skrattade tills det mesta åkt av bordet och ner på golvet :)

• BlommyNess12
    smon skrev 2009-07-06 10:20:31 följande:
    Jag ska prova på. Vi har varit försiktiga med att ge honom plockmat för han kräks så lätt. Vi har inte lykats att ge honom 8-månadersmat för den kräks han av. Sen är både jag och min man livrädd att han ska sätta bitarna i halsen. Överbeskyddande, javisst. Dett är vårt första barn och vi lär oss i samma takt som lillkillen.Hur stora gör ni bitarna? Kokar ni frukten?Igår när han fick plocka med makaroner och frikadeller så blev han överlycklig! Han försökte få det i munnen men det var ju lite svårt. Mycket mos och halt men han satt och skrattade tills det mesta åkt av bordet och ner på golvet :)
    Hej. Min son är åtta månader och vi kokar inte frukten. Jag gör bitar som är ca 5 cm långa och 2-3 cm breda när jag gör äppelbitar och annat.

Något han också tycker om att sitta och plocka med är russin, och puffat ris, vanligt ris, mackaroner falukorvsbitar osv osv..

Han äter samma mat som vi äter och jag har slutat mixa maten, jag skär den i mindre bitar med mina bestick och sen matar jag honom medan han lassar in med händerna

De kräks i början och sätter i halsen, men de vänjer sig. Detta är också mitt första barn så jag vet hur det känns, man är lite överbeskyddande men det gäller ju att ta ett djupt andetag och räkna till 10 om barnet börjar hosta och får i halsen. 99 % av gångerna så kommer det upp igen av sig självt. Man får också försöka tänka på att detta är en resa som alla andra barn gått igenom, och att det inte är något konstigt!
    Kram!
  • smon

Jag ska prova lite av varje. Jag ska ge honom gurka i stavar ikväll.

Jag har provat äppelbitar och det har han kräkts av direkt. Han har även provat att slika och suga på en större äppelbit och då kräktes han utan att han hade svalt något. Äppelpure går bra men den är ju kokt.

Vad duktig din son är på att äta!

Vår son har "bara" en tand och den är ca 2 mm hög. Ev har han den andra på väg så det blir lite svårt med att gnaga än så länge. Han kan bara blöta upp bitar så att de blir mindre ännu.

• WinterSun

Min 10-månaders älskar att sitta och plocka i sig mat själv, så vi försöker ge honom mat som funkar att plocka:

* pasta
    * korvbitar
    * köttbullar
    * räkor
    * mozarella
    * majs
    * tomater
    * gurka

• smon

Det går inte så bra för vår plockmatande. Han gillar att leka med maten men inte att äta den. Han stoppar in i munen och spottar ut. Endast kex och majsbågar äter han bra av. Stoppar vi in bitar i munnen på honom kräks han.

Han har bara en tand som är ca 2 - 3 mm hög så han kan ju inte gnaka på något ännu. Jag börjar undra på om det går lättare för barn som har fått flera tänder att äta mer bitar...

• smon

Pratade med bvc om detta. De sa att det var helt okej att fortsätta ge puread mat och att vi inte skulle vara stressade med bitarna. Han kommer gilla bitar när han känner att han är redo...

• BlommyNess12
    smon skrev 2009-07-06 14:16:52 följande:
    Jag ska prova lite av varje. Jag ska ge honom gurka i stavar ikväll.Jag har provat äppelbitar och det har han kräkts av direkt. Han har även provat att slika och suga på en större äppelbit och då kräktes han utan att han hade svalt något. Äppelpure går bra men den är ju kokt.Vad duktig din son är på att äta! Vår son har "bara" en tand och den är ca 2 mm hög. Ev har han den andra på väg så det blir lite svårt med att gnaga än så länge. Han kan bara blöta upp bitar så att de blir mindre ännu.
    Ja det kan nog vara därför! Ta det lugnt med plockmat om han inte har fått ordentligt med tänder ännu tycker jag!

Min son har två fullstora tänder nere och en halvt ute uppe och en på 3 mm brevid.
Svar på tråden Tips på plockmat till 10 månaders?