• Gelé Hallon

dräktig tik med diarré

Jag har en dräktig tik här hemma som har fått diarré, inte jätteovanligt för hon har välidigt känslig mage och vid intag av något annant än ris eller kyckling eller det torrfoder hon är på nu så rännskitar hon. Men nu är jag dock lite orolig... för nu verkar det ha kommit blod när hon bajsar.

Är detta på något sätt farligt?

• Svar på tråden dräktig tik med diarré
  • Grådan

Hur långt gånget är hon??

• Gelé Hallon
    Grådan skrev 2009-07-06 09:28:38 följande:
    Hur långt gånget är hon??
    15 dagar.
  • Gelé Hallon

Gelé Hallon skrev 2009-07-06 09:32:57 följande:

15 dagar.
    eller jag borde nog skriva: 15 dagar tror vi. Vi vet inte än om hon faktiskt blev dräktig,.
  • Grådan

Okej, då hade jag börjat med att koka ris tillsammans med köttfärs och morötter. Kör det i matberedare eller dyligt och ge henne bara detta i några dagar. Brukar vara väldigt effektivt på diarré. Annars är det läge att ringa vet! Min tik var också dålig som rackarns i magen och den här maten gjorde susen!

• Gelé Hallon
    Grådan skrev 2009-07-06 09:38:05 följande:
    Okej, då hade jag börjat med att koka ris tillsammans med köttfärs och morötter. Kör det i matberedare eller dyligt och ge henne bara detta i några dagar. Brukar vara väldigt effektivt på diarré. Annars är det läge att ringa vet! Min tik var också dålig som rackarns i magen och den här maten gjorde susen!
    jo som sagt att hon har diarré är jag van vid, jag brukar bara ge henne ris kokat i buljong och det hjälper oftast direkt, men vad jag var mest orolig över var det faktum att hon blöder ur rumpan. Det har hon aldrig gjort förr och jag är som sagt orolig eftersom hon är dräktig.
  • Grådan

Gelé Hallon skrev 2009-07-06 09:40:04 följande:

jo som sagt att hon har diarré är jag van vid, jag brukar bara ge henne ris kokat i buljong och det hjälper oftast direkt, men vad jag var mest orolig över var det faktum att hon blöder ur rumpan. Det har hon aldrig gjort förr och jag är som sagt orolig eftersom hon är dräktig.
    Ring din veterinär....
  • Gelé Hallon
    Grådan skrev 2009-07-06 09:41:41 följande:
    Gelé Hallon skrev 2009-07-06 09:40:04 följande: Ring din veterinär....
    ska göra det, han öppnar först om en kvart.
  • Gelé Hallon

ok, han tyckte att så länge hennes allmäntillstånd är normalt så ska jag ha kvar henne hemma. Men skulle hon få mycket mer diarré, alltså så att hon knappt kan stå eller inte kan kontrollera det så ska jag åka in med henne.

• Grådan

Gelé Hallon skrev 2009-07-06 10:07:05 följande:

ok, han tyckte att så länge hennes allmäntillstånd är normalt så ska jag ha kvar henne hemma. Men skulle hon få mycket mer diarré, alltså så att hon knappt kan stå eller inte kan kontrollera det så ska jag åka in med henne.
    Okej, hoppas att hon snart blir bättre! Lycka till med kommande (förhoppningsvis) valpar!
Svar på tråden dräktig tik med diarré