• Anonym (s)

problem med kopparspiral

jag använder kopparspiral. va i början jätte nöjd men inte längre..
    vet iof inte om det beror på spiralen men jag har NADA sexlust o det kliar o svider "där nere" efter sex... har oxå börjat blöda mer än innan o mitt humör e inte o leka med alls dagarna innan mens....
    jag har pratat med mvc om spiralen men hon påstår att det e psykiskt o att spiralen inte har nåt me mina problem att göra? hon tyckte inte alls att ja skulle ta ut den...

e det nån annan som har haft liknande problem me spiralen?

• Svar på tråden problem med kopparspiral
  • Gelé Hallon

Om du hade sagt hormonspiral så hade jag förstått, men kopparspiralen är ju bara en liten bitt koppar i din livmoder, den ger inga fysiska men eller hormonella skillnader.

Det kan vara psykiskt, kan vara nåt i stil med att nu när du vet att du är skyddad så är sexet inte lika intressant? Många som har oskyddat sex menar att det är det bästa sexet pga risken man tar med att bli gravid.

• ennairam

Jag har också kopparspiral, har haft till och från i 20 år.

En kopparspiral kan INTE ge minskad sexlust, däremot ökade/längre blödningar.
    Eftersom den är ett hormonfritt preparat så kan den inte heller ge humörsvängningar.

Nyfiket frågat - vad har du använt för skydd innan?

• Anonym (s)

jag har prova det mesta p-piller plåster p-stav minipiller p-spruta.. gillade p-sprutan men får inte använda den längre pga min diabetes...

• greeneyes

Som tidigare nämnts så innehåller kopparspiralen inga hormoner, och ska inte påverka sexlust eller humör. Däremot, att det svider och kliar kan nog bero delvis på spiralen. Den kan ju påverka slemhinnorna och även göra att man lättare får svampinfekion. Jag har själv kopparspiral och har fått lite känsligare slemhinnor, men så länge man är tillräckligt våt/använder glidmedel så går det bättre. Jag tycker ändå att det är värt att stå ut med eftersom kopparspiralen är ett så skonsamt preventivmedel utan hormoner etc. Men det är ju bara du som kan göra den avvägningen om det är värt det.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
Svar på tråden problem med kopparspiral