• TyskMamma

Icke-judinna på Bat Mitzvah?!

Hjälp!!
    En av mina bästa väninnor är judinna och hon har bett mig följa med på hennes Bat Mitzvah(stavning!?)
    Nu har jag hört att det är tusen olika regler man måste följa (klädkoder etc) och jag har dessutom hört att jag som icke-judinna egentligen inte är välkommen där...
    OM jag får följa med : Vilka regler är det som gäller?!
    Och den stora frågan : Får jag följa med henne överhuvudtaget?! Jag vill ju så gärna gratta henne!

• Svar på tråden Icke-judinna på Bat Mitzvah?!
  • EllieMay

Vilken gren tillhör de, är de otrodoxa?

Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • JKnas

Här är en tokig idé:
    fråga henne.

• TyskMamma

Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte det sådär specifikt. Jag har aldrig frågat för jag visste inte ens att det fanns olika grenar inom judendomen, men jag vet att hon är ganska modern och klär sig tex som vilken annan "icke-judinna" somhelst(ta inte illa upp ,jag vet inte hur jag ska säga det annars!!) förutom att hon inte klipper håret och inte precis går runt i ärmlösa linnen och sånt kraffs. Hmm... man kanske borde ringa och fråga! *he he* Vad pinsamt!

• TyskMamma
    JKnas skrev 2009-07-06 11:53:14 följande:
    Här är en tokig idé: fråga henne.
    Jo jag tänkte också på denna utflippade ide, men du vet ju hur det kan vara ibland. Handen är snabbare än hjärnan =)
  • Tyche82

Men om hon har bett dig komma så lär hon väl tycka att det är okej att du kommer oavsett om det är religionsförenligt eller ej?
    Att fråga henne låter bra, men lite knäppt.

"Du bjöd in mig på din fest - men får jag verkligen komma?"

• TyskMamma
    Tyche82 skrev 2009-07-06 12:04:30 följande:
    Men om hon har bett dig komma så lär hon väl tycka att det är okej att du kommer oavsett om det är religionsförenligt eller ej?Att fråga henne låter bra, men lite knäppt."Du bjöd in mig på din fest - men får jag verkligen komma?"
    Jo att HON har sagt att jag får komma är ju klart MEN får man inte konstiga blickar av tex den judiska släkten om man dyker upp där som i stil med "men vad gör HON här?!"
  • Tyche82
    TyskMamma skrev 2009-07-06 12:06:54 följande:
    Jo att HON har sagt att jag får komma är ju klart MEN får man inte konstiga blickar av tex den judiska släkten om man dyker upp där som i stil med "men vad gör HON här?!"
    Vem bryr sig? Du är väl där för hennes skull och inte för hennes släkt?
    Om hon trodde att det skulle vara något problem så tror jag hon sagt det till dig. Vänner brukar göra det. Förklara att dom gärna vill ha en där, men att vissa i familjen kanske ger några konstiga blickar.
  • Ulrika 80

Jag var Aupair i USA hos en judisk familj. nu var de inte speciellt troende men ändå. Nu flera år efter jag lämnat dem var jag på den äldsta dotterns bat mitzvah. Det var inga som helst problem, vi kände oss inte utanför överhuvudtaget. Det var snarare väldigt intressant.
    en jag får hålla med de andra i tråden, om du är minsta orolig så får du fråga henne om det är något speciellt du ska tänka på eftersom du är bjuden.

• EllieMay
    TyskMamma skrev 2009-07-06 11:59:01 följande:
    Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte det sådär specifikt. Jag har aldrig frågat för jag visste inte ens att det fanns olika grenar inom judendomen, men jag vet att hon är ganska modern och klär sig tex som vilken annan "icke-judinna" somhelst(ta inte illa upp ,jag vet inte hur jag ska säga det annars!!) förutom att hon inte klipper håret och inte precis går runt i ärmlösa linnen och sånt kraffs. Hmm... man kanske borde ringa och fråga! *he he* Vad pinsamt!
    Oavsett vilken gren de tillhör så spelar det ju ingen roll, har hon sagt att du är välkommen så är du ju det självfallet. Och ska jag gå efter min egna erfarenhet så är det ingen som reagerar om en icke judisk deltar i vissa högtider eller "cermonier", vi umgås ju även med icke judar och dessutom ser man ju mer detta som en festlighet. Antar att tjejen inte är så gammal då bat mitzva sker när de är 12 år.
    Vid bat mitzva brukar de flesta ha en mindre "cermonie" i till exempel synagogan sedan firar man detta i form av en festlighet och då ska ju självklart alla vara välkommna.
    Så nej gå du iväg och oroa dig inte, vad gäller kläder så är det ju olika men klä dig normal, dvs vanliga finkläder. behöver ju inte knalla dit i kort läderkjol som inte täcker rumpan och sedan en BH Antar att det kommer vara en del barn med hehe
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • TyskMamma

tack tack EllieMay =) Ser nu att jag skrev lite fel!! Menade naturligtvis min bästa väninnas LILLASYSTER. Jag trodde jag hade skrivit det, men tji fick jag. Det handlar alltså om hennes LILLASYSTER men storasystern har bett mig följa med eller rättare sagt bara frågat om jag vill följa med henne till hennes LILLASYSTERS bat mitzvah=)) Så, nu har vi klarat upp det!

• EllieMay
    TyskMamma skrev 2009-07-06 17:11:34 följande:
    tack tack EllieMay =) Ser nu att jag skrev lite fel!! Menade naturligtvis min bästa väninnas LILLASYSTER. Jag trodde jag hade skrivit det, men tji fick jag. Det handlar alltså om hennes LILLASYSTER men storasystern har bett mig följa med eller rättare sagt bara frågat om jag vill följa med henne till hennes LILLASYSTERS bat mitzvah=)) Så, nu har vi klarat upp det!
    hehe misst'nkte att det var så
    Men följ med, du är ju dit bjuden
  • Mankapanka

Varför har du fått för dig att ickejudar inte är välkomna? Några sådan regler finns inte.
    Jag gissar att Bat Mitzvan hålls i en synagoga. Då kan det vara lämpligt att du täcker huvudet om du är gift. Fast egentligen spelar det ingen roll om du inte är jude. Ta med en sjal eller en snygg hatt så slipper du känna dig obekväm om alla andra kvinnor har hattar eller så.

Svar på tråden Icke-judinna på Bat Mitzvah?!