TyskMamma skrev 2009-07-06 11:59:01 följande:
Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte det sådär specifikt. Jag har aldrig frågat för jag visste inte ens att det fanns olika grenar inom judendomen, men jag vet att hon är ganska modern och klär sig tex som vilken annan "icke-judinna" somhelst(ta inte illa upp ,jag vet inte hur jag ska säga det annars!!) förutom att hon inte klipper håret och inte precis går runt i ärmlösa linnen och sånt kraffs. Hmm... man kanske borde ringa och fråga! *he he* Vad pinsamt!
Oavsett vilken gren de tillhör så spelar det ju ingen roll, har hon sagt att du är välkommen så är du ju det självfallet. Och ska jag gå efter min egna erfarenhet så är det ingen som reagerar om en icke judisk deltar i vissa högtider eller "cermonier", vi umgås ju även med icke judar och dessutom ser man ju mer detta som en festlighet. Antar att tjejen inte är så gammal då bat mitzva sker när de är 12 år.
Vid bat mitzva brukar de flesta ha en mindre "cermonie" i till exempel synagogan sedan firar man detta i form av en festlighet och då ska ju självklart alla vara välkommna.
Så nej gå du iväg och oroa dig inte, vad gäller kläder så är det ju olika men klä dig normal, dvs vanliga finkläder. behöver ju inte knalla dit i kort läderkjol som inte täcker rumpan och sedan en BH

Antar att det kommer vara en del barn med hehe