• fiskbullen

När kan man börja säga "NEJ" och "AJAJ"?

Jag undrar när man kan börja säga åt sitt barn? När är de mogna att förstå ett argt "NEJ"

Min son är 6,5 månad gammal och han älskar att bitas med sina sylvassa tänder, vilket gör väldigt ont. Men samtidigt tror jag att han är så liten att han inte förstår?

• Svar på tråden När kan man börja säga "NEJ" och "AJAJ"?
  • IsaCMoJs

Jag säjer ajabaja redan nu och min dotter är 6,5 månad, men jag säger det nog mer lekfullt än på allvar och jag har ingen aning när man kan kräva att de ska förstå allvaret i det man säger! De bits ju inte för att de vill vara elaka

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Liten Mjau

Vår filosofi är att vi markerar när vår dotter gör fel. När hon bet mig när hon var runt 7 månader så sa jag till henne med en annat tonläge. Det märktes att hon förstod att det var nått som blivit fel. Nu är hon 15 mpnader och vet att hon inte får slås och bitas. Man behäver inte skälla bara för att man säger till.
    Vi säger ajaj till dottern för katten säger vi nej och fy till. Så i början när vi sa nej till dottern så gick katten undan och trodde vi skällde på henne. Så det fick bli ajabaja.....

• fiskbullen
    IsaCMoJs skrev 2009-07-06 11:22:14 följande:
    Jag säjer ajabaja redan nu och min dotter är 6,5 månad, men jag säger det nog mer lekfullt än på allvar och jag har ingen aning när man kan kräva att de ska förstå allvaret i det man säger! De bits ju inte för att de vill vara elaka
    Mm, har också sagt: Men nej XXXX, men då ler han bara sitt soliga ansikte, han förstår ju inte om man inte tar i och låter arg. Men samtidigt vill jag ju inte skrämma honom, om han inte ens förstår vad han gjort fel stackaren :/

Även fast de inte bits för att vara elaka, gör det ju ont :P
  • fiskbullen

Liten Mjau skrev 2009-07-06 11:22:45 följande:

Vår filosofi är att vi markerar när vår dotter gör fel. När hon bet mig när hon var runt 7 månader så sa jag till henne med en annat tonläge. Det märktes att hon förstod att det var nått som blivit fel. Nu är hon 15 mpnader och vet att hon inte får slås och bitas. Man behäver inte skälla bara för att man säger till. Vi säger ajaj till dottern för katten säger vi nej och fy till. Så i början när vi sa nej till dottern så gick katten undan och trodde vi skällde på henne. Så det fick bli ajabaja.....
    Ok, slutade dottern bitas direkt?
  • Liten Mjau
    fiskbullen skrev 2009-07-06 11:25:27 följande:
    Liten Mjau skrev 2009-07-06 11:22:45 följande: Ok, slutade dottern bitas direkt?
    Nä men om man är konsekvent så lär sig barn tillslut. Om hon bet mig tex på armen så fick hon inte vara i mitt knä längre. Då sa jag med förändrad röst "aj, det gör ont på mamma, så gör man inte. Ajabaja" Satte henne oftast i sin stol (brevid mig) eller på golvet för att markera att det betendet vill vi inte veta av. Det tog nog några veckor sen slutade hon bitas.
    Ibalnd när hon blir arg  (jätte arg) så kan hon vifta med armarna och slåss men när hon märker att hon träffat och jag säger att det gjorde ont så får jag alltid en kram och puss. Det är väl hennes sätt att säga förlåt. Har även sett henne göra det till andra barn när hon märker att hon gjort dem illa.
  • Drutten03

Jag tycker att man kan säga till innan de förstår.
    Så länge man själv inte förväntar sig att de skall förstå saker de inte är mogna för så kan man ju ändå säga till.

Då är de ju bekanta med ordet då de är mogna att förstå och kan reagera tidigare.

Men bortsett från det så tror jag att man mycket väl kan säga till en 6,5mån bebis och att de förstår vad man säger.....men det betyder ju inte att de lyssnar och gör som man vill.

• MiniFröberg

Man kan säga "nej" från start, men ska inte förvänta sig att barnet förstår en tillsägning eller är moget nog att "lyda". Så det hjälper inte att säga till högre. argare4. oftare, tydligare osv.

Svar på tråden När kan man börja säga "NEJ" och "AJAJ"?