• Mina småtroll

Ni som är opererade för karpaltunnelsyndrom!

Någon här som är opererad för karpaltunnelsyndrom? Jag väntar på remiss och är nyfiken på hur det var.

Hur gick operationen? Hur länge gjorde det ont?

Jag har en liten 4-månaders hemma o undrar hur länge jag kommer vara sjukskriven...Är det svårt att ta hand om ett litet barn samtidigt?

• Svar på tråden Ni som är opererade för karpaltunnelsyndrom!
  • Jennsapennsa

Hej.. jag är operarad för karpaltunnelsyndrom och det gick bra med operationen, det enda var jag att fick ett fult ärr, men det brukar man inte få utan det var en miss från läkaren. Jag vet ju inte hurläkaren har tänkt att lägga snittet på din operation eftersom man kan göra det på två vis.. antigen lodrätt eller vågrätt, på mig gjorde han vågrätt, men på min far som gjort det gjordes det lodrätt.. det gör ju ont ett tag efter operatioen efter, men det berodde ju på att jag inte tänkte mig för när jag gjorde saker och det gör faktiskt ont när man ska göra sjukgymnastiken med handen, det började jag med två timmar efter operationen.. för läkaren sa att man ska göra det för att man ska hålla igång cirkulationen och rörligheten i handen...
    Men du behöver inte vara orolig, det kommer gå bra...

Jag var sjukskriven i en månad sen gick jag tillbaka till arbetet på fulltid.
    jag är utbildad barnskötare så det här med lyft och sådant ska man ju undvika några veckor efter operationen..

• Mina småtroll

Har du fått ut försäkringspengar för ärret?

Slutade domningarna direkt efter operationen? Var du gipsad?

Många frågor

• Jennsapennsa

nej inga försäkringspengar för ärret, men jag behöver inte betala ngt för en skönhetsoperation om jag vill fixa till ärret..

jag hade inte så mycket domningar från början innan operationen utan mer smärta så det kan jag inte riktigt svara på faktiskt. var ju så inflammerat i handleden att mina nerver inte kunde röra sig överhuvudtaget, jag gick med det i nästan 4 år så det var kanske inte så konstigt..

nej inget gips, bara en förbannad massa bandage och handen såg ut som en boxhandske med allt bandage, men jag vet inte om min pappa fick gips när han gjorde den... det var ju två helt olika läkare och två olika sjukhus som gjorde operationerna..

bara att fråga om det är ngt mer

• xenaa

Jag op förra året i mars i min högra hand. Efter att jag gick via VC och Bm fick jag Op efter en månad. Var sjukskriven i ca 4 v. hade gips i handen i 2 v.
    Mitt ärr vid handleden blev oxå fult tycker jag. den mot handflatan syns knappt.

Jag har idag inga problem med det alls är jätte skönt. Det gjordes på ortopedmottagningen i Växjö och jag sövdes inte utan var vaken. Fick en massa lokalbedövning i handen . Läskigt men de gick smidigt och bra. Läkaren som Op var en ung tjej som var trevlig och de gjorde de tryggt.

Sambon fick vara hemma dessa 4 v.

Domingarna slutade inte direkt utan det är efter ca 6 mån började märka förbättring. idag har de gått över 1 ¨år och min hand är bra igen

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Mina småtroll

Xenaa:
    Vi har ju träffats

Läkaren har skickat remiss. När jag blir kallad till ortopeden, opererar dom med en gång? Eller är det bedömning först?

Fick du två ärr? En vid handflatan och en vid handleden? Trodde bara man fick ett ärr.

Känns tråkigt att behöva göra detta...hade hoppats på att det skulle gå över av sig själv men det gör det inte. Tråkigt om ärret blir fult

• xenaa

Javisst ja de har vi ju hehe.

Ja bedömingen gjordes på VC och efterso jag hade haft besvärsen graviditeten(op när leo var 8 mån ungefär) så behövdes inget mer än vc´s bedömikng. Så när jag fick tiden av ortopedmottagingen så var de op tid

Det blev ett ärr men vid handleden blev det ett zigzag ärr om du kan se här på bilden

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<den delen vid just handleden blev ganska fult. men ärret på handflatan synts knappt idag.

Idag är jag helt br ai handen men de tog till ca några mån tillbaka då jag blev helt bra. ca 6 mån efter op började de bli helt ok.

Jag var sjukskriven i ca 4 v. 2v gips 2 v utan.
    Lyft och sånt var inte på tal om med den handen de första veckorna.

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Mina småtroll

Tack för bilden, men OJ viket stort ärr!! Hade jag inte väntat mig!!
    Usch vad trist...

Jag fick mitt under graviditeten, du oxo?
    Jag har oxo blivit bedömd på vårdcentralen, så då blir det väl op.tid med en gång man blir kallad då. Läkaren trodde det skulle blir i slutet av augusti pga semestrarna. Då har jag haft det i ca 7 månader. Hóppas inte det är "för sent" för ett bra resultat.

Det känns mest jobbigt att va sjukskriven så länge tycker jag...min man har så himla mycket på jobbet som ingen annan kan ta över. Suck.
    Dom två första veckorna får han väl vara hemma då, men dom två sista utan gips kanske man kan ta hjälp av sin mamma. För då kan man väl lyfta barnet lite grann? Typ vid amning? Är ju inte jättekul om mamma ska hålla på med mina tuttar, hehe Då får mannen allt va hemma längre

• Jennsapennsa

Shit vilket ärr.... så gjordes inte mitt utan mitt gjordes på sidan av handleden... shit har aldrig sett att man har gjort det i handen faktiskt..
    Men det finns olika sätt att göra operationen på ser jag...
    shit hade dom tänkt göra min operation i handen hade jag sprungit för längesen..

• Pudan

Jag väntar oxå på operation. Jag har delad vårdnad om min 12 månaders tjej med hennes pappa och vi kommer att behöva koordinera så att han tar pappaledigt samtidigt som min operation för enligt opererande läkare kommer jag inte att få lyfta något tyngre än en liter mjölk de närmaste 4-6 veckorna efter operationen för att inte äventyra läkningen. Att lyfta dottern på 10-11 kg kommer inte på fråga överhuvud taget - även på längre tid än de veckorna. Risk finns annars att operationen måste göras om.

Svar på tråden Ni som är opererade för karpaltunnelsyndrom!