• lillamye

kan man se hur gammal en kanin är?

jag har en vanlig vädur hur gammla blir dem?
    köpte den förra sommaren tro den då va 4år men inte säker.

kan man se på nåt vis hur gammal en kanin är??

• Svar på tråden kan man se hur gammal en kanin är?
  • blommanigbg

Kan inte en veterinär se det på tänderna. Bara en gissning..
    Funderar själv på att skaffa mig en kanin. Är det mycket jobb?

• lillamye
    blommanigbg skrev 2009-07-06 14:51:10 följande:
    Kan inte en veterinär se det på tänderna. Bara en gissning..Funderar själv på att skaffa mig en kanin. Är det mycket jobb?
    nej det tycker då inte jag,

lite städning och så och sommartid är min ninis ute dygnet runt och inne på vintern
  • lillamye

täkte om det fanns tecken så man såg sj utan att behäöva betala veterinär

• blommanigbg
    lillamye skrev 2009-07-06 15:01:18 följande:
    täkte om det fanns tecken så man såg sj utan att behäöva betala veterinär
    Möjligtvis om du frågar i en zooaffär. Kan ju finnas någon som kan lite mer om kaniner där..
  • Tyche82

Ta det när ni är på vanlig hälsokontroll och vaccination hos veterinären?

• lillamye
    Tyche82 skrev 2009-07-06 15:09:00 följande:
    aldrig varit på hälokollen vaccination int med kaninerna vi hade förut heller
  • Tyche82
    Jag har hört att kaniner lever ca 8 år i genomsnitt.
  • ThisIsMe

Nej, jag har aldrig hört talas om något som säkert visar hur gammal en kanin är. Det vore ju annars praktiskt om de hade årsringar precis som träden. Du känner ingen kaninkunnig som kan komma och titta på kaninen. Jag har fött upp kaniner under många år och jag kan oftast se ungefärlig ålder på en kanin, om den är ung, medelålders eller gammal, men exakt ålder kan jag inte se.

• Tyche82
    lillamye skrev 2009-07-06 15:10:13 följande:
    aldrig varit på hälokollen vaccination int med kaninerna vi hade förut heller
    Okej. Jag har inte kaniner själv, jag bara antog att det funkar som med katter och hundar.
  • ThisIsMe
    Det är inte så vanligt att man för hälsokontrolleer på kaniner. Inte hos veterinär iaf. Hemma gör man självklart hälsokontroll ofta.
  • lillamye
    ThisIsMe skrev 2009-07-06 15:10:45 följande:
    Nej, jag har aldrig hört talas om något som säkert visar hur gammal en kanin är. Det vore ju annars praktiskt om de hade årsringar precis som träden. Du känner ingen kaninkunnig som kan komma och titta på kaninen. Jag har fött upp kaniner under många år och jag kan oftast se ungefärlig ålder på en kanin, om den är ung, medelålders eller gammal, men exakt ålder kan jag inte se.
    ok vad finns för tecken om dom är gammal då?
    tro på 5år nu
  • Tyche82
    ThisIsMe skrev 2009-07-06 15:11:55 följande:
    Det är inte så vanligt att man för hälsokontrolleer på kaniner. Inte hos veterinär iaf. Hemma gör man självklart hälsokontroll ofta.
    Okej. Varför inte? Ska inte kaninerna vaccineras mot gulsot och pest?
  • ThisIsMe
    lillamye skrev 2009-07-06 15:12:01 följande:
    ok vad finns för tecken om dom är gammal då?tro på 5år nu
    Pälsen brukar bli lite mindre glansig och lite tunnare, ibland lite sträv. Kroppsformen ändras, hullet blir lite annorlunda, benkanterna känns lite tydligare även om kaninen inte är undernärd. Tänderna bli gulare. Om kanin har mörk päls så brukar man se några gråa strån på nosen. Men det är ju väldigt individuellt från kanin till kanin också.

5 år skulle jag kalla för övre medelåldern, pensionsåldern.
  • ThisIsMe
    Tyche82 skrev 2009-07-06 15:14:03 följande:
    Okej. Varför inte? Ska inte kaninerna vaccineras mot gulsot och pest?
    Det beror helt på var man bor. Om man bor i ett område som inte har vildkaniner och inte åker på utställningar, kaninhoppning eller nåt liknande så är det inte nödvändigt med vaccinationer.
  • lillamye
    ThisIsMe skrev 2009-07-06 15:19:22 följande:
    Pälsen brukar bli lite mindre glansig och lite tunnare, ibland lite sträv. Kroppsformen ändras, hullet blir lite annorlunda, benkanterna känns lite tydligare även om kaninen inte är undernärd. Tänderna bli gulare. Om kanin har mörk päls så brukar man se några gråa strån på nosen. Men det är ju väldigt individuellt från kanin till kanin också.5 år skulle jag kalla för övre medelåldern, pensionsåldern.
    ok
  • skåneflicka

jag skulle aldrig våga låta bli att vaccinera min kanin - vet kaniner som dött av kaninpest. Det går aldrig att vara säker på att det inte finns vildkaniner i området...

Svar på tråden kan man se hur gammal en kanin är?