Tårta i kylen?
Hur länge håller sig en hemmagjord marsipantårta i kylen?
Gjorde en sent i fredags kväll (runt 23-tiden). Är det bara att kasta eller går den fortfarande att äta?
Hur länge håller sig en hemmagjord marsipantårta i kylen?
Gjorde en sent i fredags kväll (runt 23-tiden). Är det bara att kasta eller går den fortfarande att äta?
Lukta på den, smaka en bit å se om den är ok
Lukta kan jag givetvis göra, men jag har fruktansvärd basillskräck så smaka vågar jag inte.
Men hur länge brukar de hålla sig? Hittar inget på google, men ni med intresse för bak eller liknande kanske vet?
Luktar den lite surt så är den nog inte så god
Den är säkert ätbar...står ju i kylen.
Nej men om den luktar ok då,. det är ju inte säkert att den är bra för det. Eller? :S
Jag vill inte att mitt barn, jag eller någon äter någonting som är fullt av bakterier och som vi kan bli dåliga av. Och jag vill heller inte riskera att mitt ofödda barn skadas av ev bakterier..
Någon form av rekomendation borde väl finnas? :S Det finns ju rekomendationer för allt annat?
Men släng den då om du nojjar dig så.
Är inte farligt att äta lite sur grädde (smaka)...men visst vi är alla olika.
Jag låter kanske konstig. Men vet man inte så vet man inte,.. :P
Vill som sagt inte skada varken mitt födda eller ofödda barn genom att de äter något som är fullt av ev bakterier. Men det kanske inte är någon fara?
om du smakar en liten bit så är det ingen fara, ni blir inte så sjuka av en liten tesked, den biten kommer knappt ner till magen.
Om du är osäker så släng tårtan ist
Vad tror du händer om ditt barn äter av tårtan?
Det ända är att om den är dålig så kan det bli lite diaree
Är inte en möglig tårta ni ska gluffsa i er
skriv det i TS då...vi är inte tankeläsare.
Jag hade nog slängt tårtan i så fall
Tror du lätt kan äta den där tårtan, grädden möglar inte på ett par dagar. Kanske blir lite annorlunda i konsistensen men inte något annat.
Jo fast jag har ju skrivit att det var rekommendationer jag ville ha.
"Någon form av rekomendation borde väl finnas? :S Det finns ju rekomendationer för allt annat?"
Då menar jag givetvis rekommendationer som är framställda genom ev. forskning..
Typ som att färs bara håller sig i två dagar i kylen och att bröstmjölken bara håller sig i ett dygn i kylen och tre månader i frysen... etc...
Tårta sparas inte den äts upp
nä då...men den klarar väl 3-4 dagar i kylen...men om ni har känsliga magar så vet jag inte.
En tårta som ska utan problem klara sig den tiden ( konditorier kan sälja sina tårtor i upp till 3 dagar). Men allt hänger på hur du har hanterat tårtan sedan du gjorde den. Har den stått ute länge i värme så skulle jag vara tveksam. Men har den bara plockats ut, folk har tagit några bitar å sen in i kylen (då du har bacillskräck borde ju detta vara sättet du hanterar livsmedel med mejeriprodukter i) så är det ingen fara alls.
Så några övergripande rekomendationer finns inte, allt handlar om hur länge produkten varit utanför kylskåp!
Hoppas detta hjälpte dig lite!