• Anonym

hjälper det att ringa till försäkringskassan???

Får man sina pengar fortare om man ringer till Försäkringskassan ? Har hört det från olika håll - Ring och fråga dem,då kommer pengarna fortare!...Men stämmer det ? Har varit föräldraledig sen 4:e juni och fortfarande inte fått ett öre från FK ,och vi behöver pengarna...Får plocka från sparkontot för att ha mat på bordet men pengarna tar ju slut även där tillslut och de var ju tänkta till annnat...

• Svar på tråden hjälper det att ringa till försäkringskassan???
  • Heranell

Ring. Det kan ju vara att nåt papper kommit bort eller nåt.
    Begär du föräldrapenning via deras hemsida eller skickar du in papper? Jag gjorde alttid via nätet och det verkar som att deras hanteringstid blir snabbare då...

• Anonym

Ja, om du pratar med dem så de plockar upp ditt ärende så kan det gå fortare. Jag gick också och väntade på pengar, tyckte jag väntat i en evighet men när jag rinde hade de inte ens börjat på ärendet. Han tog upp det och la in för utbetalning. Det är klart att ett ärende aktualiseras när man ringer personligen och de får anledning att titta just på mitt.

• Hanniz84

är nog idé att ringa o höra hur det ligger till...

jag va på dom om massa "fåniga" saker nu innan min första utbetalning, va så rädd att den inte skulle komma
    men pengarna satt på kontot när dom skulle... o nu när jag har fått en "kontakt" där så går det jättesnabbt när jag har frågor o sånt..

BF 22juli *Längtar*
  • Anonym
    Heranell skrev 2009-07-06 17:46:01 följande:
    Ring. Det kan ju vara att nåt papper kommit bort eller nåt. Begär du föräldrapenning via deras hemsida eller skickar du in papper? Jag gjorde alttid via nätet och det verkar som att deras hanteringstid blir snabbare då...
    Jag begärde via nätet....Sen skulle de ha in flera uppgifter ,fick papper hem som jag genast skickade in plus att jag ringde TVÅ gånger för att höra så att det inte var något problem innan jag skickade in pappret....men det var i mitten på juni och sen dess har jag inte hört något...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-06 17:47:33 följande:
    Ja, om du pratar med dem så de plockar upp ditt ärende så kan det gå fortare. Jag gick också och väntade på pengar, tyckte jag väntat i en evighet men när jag rinde hade de inte ens börjat på ärendet. Han tog upp det och la in för utbetalning. Det är klart att ett ärende aktualiseras när man ringer personligen och de får anledning att titta just på mitt.
    Ja jag får prova att ringa imorgon,tänk om de inte ens har påbörjat mitt ärende...då får jag ju vänta i evghet!!
  • FrökenWonka

Jag får alltid pengar nästan direkt när alla papper kommit in.
    De har handläggningstid på några veckor men ringer man
    så brukar de lägga betalning före. Det beror nog lite på hur länge man fått vänta och varför man behöver pengarna.

• Anonym
    FrökenWonka skrev 2009-07-06 17:56:31 följande:
    Jag får alltid pengar nästan direkt när alla papper kommit in.De har handläggningstid på några veckor men ringer manså brukar de lägga betalning före. Det beror nog lite på hur länge man fått vänta och varför man behöver pengarna.
    Okej,,,men kan jag ringa o be dem skynda på eller ska jag bara ringa o fråga hur det går och om de kan se när pengarna kommer?
  • Gummsan

Ring det hjälper. Men stå på dig! Får jag typ göra varje månad...

• Heranell

6 veckor handläggningstid har de efter att det fått in alla papper. Men senast jag vabbade ringde jag exakt efter sex veckor och då fick jag pengarna efter ytterligare två dagar. Senast vabbade vi i mitten av juni, min sambo fick pengar idag men jag har inte sett röken av mina än...

• Anonym
    Heranell skrev 2009-07-06 18:06:38 följande:
    6 veckor handläggningstid har de efter att det fått in alla papper. Men senast jag vabbade ringde jag exakt efter sex veckor och då fick jag pengarna efter ytterligare två dagar. Senast vabbade vi i mitten av juni, min sambo fick pengar idag men jag har inte sett röken av mina än...
    Åh nej...då får jag ju vänta på pengarna tills augusti..!!! Jag får ringa och höra iallafall,det skadar ju knappast...Gud vilken ångest man får av att gå utan pengar och inte ha någon aning om när de kommer heller....Vi som skulle köpa studsmatta till ungarna, det är ju inget man gör när man inte vet om man har pengar till mat...Kul sommar det här blir...:(
  • FrökenWonka
    Anonym skrev 2009-07-06 17:59:23 följande:
    Okej,,,men kan jag ringa o be dem skynda på eller ska jag bara ringa o fråga hur det går och om de kan se när pengarna kommer?
    Du kan göra lite hursom. Min son är på sjukhus ca 7 dagar i månaden. Då får man Tillfällig FP istället. I början fick jag ringa och förklara varför jag behövde ha pengarna tidigare. Nu vet de eftersom jag har det så här varje månad så nu bara ringer jag och kollar när papperna kommit in att dom lägger före och oftast har jag pengar på kontot efter 3 dagar.

Märkte i början att ringde man ofta la de före så dom blev av med en.

Hade jag varit du hade jag nog ringt och först frågat om nån är på väg att ta hand om ärendet, när dom skulle kunna göra det och sen höra om dom skulle kunna snabba på eftersom du fått vänta rätt länge och verkligen skulle behöva ha pengarna till mat till ditt barn.
  • Anonym (Mammaledig)

Jag är föräldraledig sedan 1 juni. Jag har inte e-leg och fick skicka in papper. Jag anmälde fp den siste juni, fick hem papper efter ngn vecka och skickade då in omg, kanske runt 9-10 juni. Jag fick pengar i fredags.

Gubben var pappaledig (10 pappadgr) till den 17 juni och vi skickade in alla papper efter midsommar. Han har inte fått några pengar ännu. Väntar på dessa då vi har räkningar som ligger.

Svar på tråden hjälper det att ringa till försäkringskassan???