• xenaa

Mjölkmage/magkatarr?: Tips tack!

I slutet av graviditeten med min yngsta son sa de att jag hade magkatarr och jag lider av smärtor i maggropen än osv.
    men har även misstänkt att det är mjölken som är en stor källa till denna smärta och obehag.
    Så nu ska jag ta bort all mjölk produkter som de bara går för att se någon skillnad.

Ni som har lev med detta länge har ni några tips på mat man kan äta, och vad man inte ska äta osv

Tacksam för svar=)

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Svar på tråden Mjölkmage/magkatarr?: Tips tack!
  • Suedehead

Om det är vanlig laktosintolerans (dvs. inte mjölkproteinallergi) så finns alla mejeriprodukter som laktosfria alternativ. Hårdost är i stort sett laktosfri, men vill man vara helt säker så kan man köpa ost som lagrats i minst ett år. Andra typer av ostar är det värre med, undvik dem under "testperioden" åtminstonde, sen kan man börja känna efter hur mycket laktos man klarar. Vad jag har märkt är att jag är känslig för vissa andra saker också, som till exempel xylitol i tuggummin och salmiak. Laktosreaktion känner jag framförallt i övre delen av magen.

• xenaa
    Suedehead skrev 2009-07-06 19:58:03 följande:
    Om det är vanlig laktosintolerans (dvs. inte mjölkproteinallergi) så finns alla mejeriprodukter som laktosfria alternativ. Hårdost är i stort sett laktosfri, men vill man vara helt säker så kan man köpa ost som lagrats i minst ett år. Andra typer av ostar är det värre med, undvik dem under "testperioden" åtminstonde, sen kan man börja känna efter hur mycket laktos man klarar. Vad jag har märkt är att jag är känslig för vissa andra saker också, som till exempel xylitol i tuggummin och salmiak. Laktosreaktion känner jag framförallt i övre delen av magen.
    ok hade ätnkt prova utan mjölk till att börja med. få se hur det blir. Men jag är försiktigt med mejeriprodukter och så

ja precis stra under brösten känner jag som om någon trycker in där liksom. en smärta som är jobbig. som om man nästan får anda sig igenom ibland vissa stunder
    ♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Chris Cross

Det finns många bra helt mjölkfria produkter: både soja- och havrebaserade! Det finns motsvarande mjölk, yoghurt, smör, margarin, grädde, vaniljsås, glass....Är själv laktosintollerant men använder en del helt mjölkfria produkter. Är helskumt att äta det laktosfria bordsmargarinet när man ätit det mjölkfria år ut och år in. Värt att komma ihåg är att det helt mjölkfria är mer vattnigt, märks tex när man steker mat.

Annars är det bara att läsa innehållsförteckningarna på produkterna. Kom ihåg att vasslepulver också innehåller mjölk.

Svar på tråden Mjölkmage/magkatarr?: Tips tack!