• Pomea

Jämka föräldrapenning?

Kan man jämka? Då borde man ju få mer pengar men det blir ju inte rättvist för dem som inte har råd att jämka. Om man nu kan det? För visst skattar man på skiten?

• Svar på tråden Jämka föräldrapenning?
  • PerG

Du kan jämka om du vet att du inte behöver betala så mycket skatt som dras. Tror du måste kontakta försäkringskassan för att ändra skatteavdraget. Men varför skulle det vara orättvist? Och hur menar du med att ha råd att jämka?

• Pomea
    PerG skrev 2009-07-06 21:50:15 följande:
    Du kan jämka om du vet att du inte behöver betala så mycket skatt som dras. Tror du måste kontakta försäkringskassan för att ändra skatteavdraget. Men varför skulle det vara orättvist? Och hur menar du med att ha råd att jämka?
    Ja men det finns sån regel som säger att man inte skattar alls om man tjänar under typ 17000 på ett år och eftersom bf är i mitten på Augusti och jag hittils haft studiemedel(som inte klassas som inkomst) så kommer jag alltså ha fyra månader kvar på detta året som jag får föräldrapenning. Det blir ju under 17000 och då tänker jag att jag kanske inte skattar på dessa pengar om jag inte tar ut 100% av beloppet så blir det mer?

Orättvist eftersom alla inte har råd att göra så, en del måste ta ut hela dagar på föräldrapenningen. Det kanske är ett skäl för försäkringskassan att inte godta att man jämkar?

Med råd att jämka menar jag samma som ovan, att ett par med dålig ekonomi eller en ensamstående inte kan ta ut tex 50%.
  • PerG

Du tänker på grundavdraget ja (tror det är 18000) som du inte behöver skatta för. Eller snarare så är det så att alla inkomster upp till grundavdraget inte beskattas. Om du tar ut föräldrapenning för 20 000:- så skattar du alltså för c:a 2000:- av dessa och de första 18000:- skattar du inte för (grundavdraget är beroende på din inkomst så det stämmer inte exakt så, men ungefär)

Orättvist är det isåfall oavsett om man jämkar eller inte. Vi har inte tagit 7 dagar/vecka utan knappt tagit några dagar alls under första året och sedan lagt oss på 5 dagar/vecka för att skydda SGI. Tror inte det är så ovanligt att man gör så för att få föräldrapenningen att räcka längre.

Pomea skrev 2009-07-06 22:06:19 följande:
    Ja men det finns sån regel som säger att man inte skattar alls om man tjänar under typ 17000 på ett år och eftersom bf är i mitten på Augusti och jag hittils haft studiemedel(som inte klassas som inkomst) så kommer jag alltså ha fyra månader kvar på detta året som jag får föräldrapenning. Det blir ju under 17000 och då tänker jag att jag kanske inte skattar på dessa pengar om jag inte tar ut 100% av beloppet så blir det mer?Orättvist eftersom alla inte har råd att göra så, en del måste ta ut hela dagar på föräldrapenningen. Det kanske är ett skäl för försäkringskassan att inte godta att man jämkar?Med råd att jämka menar jag samma som ovan, att ett par med dålig ekonomi eller en ensamstående inte kan ta ut tex 50%.
  • PerG

Sjukpenninggrundande inkomst. Det är det som din föräldrapenning beräknas utifrån. Din SGI kan fastställas på olika sätt. Här är en länk som jag tror passar din situation (om du studerar):
    www.forsakringskassan.se/nav/7d4830b3fbefd24e9e39517187d3c0aa

Du kan alltså i vissa fall behålla din SGI om du arbetat före du studerade osv...

Pomea skrev 2009-07-06 22:22:02 följande:
    vad är sgi?
  • Blåögon

Ponera att man tar ut 5400/mån(lägsta beloppet;fulltid) i fyra månader dvs. sammanlagt 21600.

Säg att man har 30% i skatt på detta (5400*0,7) så har man 3780 efter skatt varje månad.

Säg att man istället tar ut 75% dvs 4050/mån så har tagit ut sammalagt 16200 under året så således kan jämka (bli befriad från skatt). Det innebär trots allt 270 mer i månaden samt att man kan ta ut föräldrapenningen under en längre tid.

Är det fel att resonera så? Innebär jämkningen att man har ingen skatt på de första 18000 dvs får ut 5400 de första månaderna varefter det dras skatt på alla belopp överskjutande 18000? Så menar jag självklart innan deklarationen.

Med andra ord, de första 3 månaderna får man 5400 netto och fjärde månaden skattar man 5400-1800(skattfritt belopp). Beskattningsbart belopp 3600*0,7 som ger 2520 netto? Slutsumma 4320(1800+2520) fjärde månaden?

• PerG

Jämkning innebär att man frångår den skattetabell som man i vanliga fall skulle använt för att beräkna den preliminära skatten. Den slutliga skatten (den "verkliga") är ALLTID densamma oavsett om man jämkat eller inte. Skillnaden mellan att jämka och inte jämka är alltså att man kommer närmare den "riktiga" skatten när man jämkar (om man gör det på rätt sätt) så att inte blir skattskydlig eller får tillbaka pengar på skatten.

Ex. Om du jobbar i ett helt år och tjänar 20 000:-/mån och din arbetsgivare drar skatt enligt tabell 32 kolumn 1 (kommunalskatt 32% för de som arbetar) så kommer de dra 4734:- i skatt varje månad. Under ett år har du alltså tjänat 240 000:- och betalat 56808:- i skatt.
    Den slutliga skatten (om du har 32% i kommunalskatt) blir i verkligheten 55 562:- (du får alltså 1246:- tillbaka på skatten vilket är en ganska liten skillnad).

Om du istället bara jobbar i ett halvår och tjänar 20 000:-/mån och din arbetsgivare ändå drar skatt enligt tabell 32, kolumn 1 och du därefter inte tjänar en enda krona så kommer ju arbetsgivaren fortfarande dra 4734:-/mån i skatt. Det innebär att du har tjänat 6*20 000:- = 120 000:- och betala 6*4734:- = 28404:- i skatt. Den slutliga skatten blir dock i verkligheten 19 658:-. Du får alltså tillbaka 8746:- på skatten. Om du då istället jämkar, så talar du om för din arbetsgivare att han ska dra lite mindre skatt när du jobbar (i exemplet skulle han ha dragit c:a 3276:-/mån för att du ska betala rätt skatt). På så sätt blir den preliminära skatten närmare verkligheten och du "får tillbaka" skattepengarna direkt istället för att vänta på dem tills du deklarerat....

Blåögon skrev 2009-07-07 10:45:02 följande:
    Ponera att man tar ut 5400/mån(lägsta beloppet;fulltid) i fyra månader dvs. sammanlagt 21600.Säg att man har 30% i skatt på detta (5400*0,7) så har man 3780 efter skatt varje månad.Säg att man istället tar ut 75% dvs 4050/mån så har tagit ut sammalagt 16200 under året så således kan jämka (bli befriad från skatt). Det innebär trots allt 270 mer i månaden samt att man kan ta ut föräldrapenningen under en längre tid.Är det fel att resonera så? Innebär jämkningen att man har ingen skatt på de första 18000 dvs får ut 5400 de första månaderna varefter det dras skatt på alla belopp överskjutande 18000? Så menar jag självklart innan deklarationen.Med andra ord, de första 3 månaderna får man 5400 netto och fjärde månaden skattar man 5400-1800(skattfritt belopp). Beskattningsbart belopp 3600*0,7 som ger 2520 netto? Slutsumma 4320(1800+2520) fjärde månaden?
  • Blåögon

Innebär det med andra ord att om man som jag bor i Malmö, där kommunalskatten är 31,43% Så skall jag använda mig av skattetabell 32? Eller är det 31?

Tar jag ut 5400*5=27000 så går jag in på skattetabell 31 (som hos skatteverket är uppdelat per månadslön)

www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a62580007343/samlingstabeller+f%C3%B6r+m%C3%A5nadsl%C3%B6n+2009.pdf

Så finns det kolumn 1-6. Vilken kolumn omfattar föräldrapenning? nr. 5?

Antar då att man skall räkna om sin FP 27000/12=2250 till månadslön och då hamnar den i 2201 - 2300 fältet som anger 1. 167 5. 242 6. 242.

Är det rätt att anta i så fall att om jag går efter tabell 31 och säg kolumn 5 att jag skattar 242 i månaden? Med andra ord 5400-242=5158 netto?

• Blåögon

Är det då en handling som man skickar till Skatteverket? Eller försäkringskassan?

• Blåögon

jättesupermegapuffffffffffffffffffffffffffffff

• PerG

Alltså, skattetabellerna är bara till för preliminärskatten. Dvs en preliminär beräkning av hur mycket man ska betala i skatt på ett år. Den exakta skatten fastställs inte förrän efter man deklarerat.

Om man vet med sig att den preliminära skatten avviker från det man kommer få i slutlig skatt (ex. för att man har ränteavdrag, olika inkomst under året etc) så kan man jämka den preliminära skatten för att slippa att betala restskatt/få tillbaka allt i en klump.

• Blåögon

Ska man kontakta skatteverket som då ordnat jämkningen mot FK?

Svar på tråden Jämka föräldrapenning?