• Puffen

Snippfluss?

Lilla Elise (10mån) var lös i magen och vi trodde det var därför hon var röd och nästan svullen i underlivet.

Eftersom vi ska på semester så ville jag kolla upp henne så hon inte fått urinvägsinfektion igen.
    Det hade hon inte.
    Men hon hade drabbats av SNIPPFLUSS!?

Det heter även stjärtfluss. Typ halsfluss i underlivet...

Tur att vi träffade rätt läkare som tog det provet. det enkla provet tas väldigt sällan även fast stjärtfluss är vanligt bland små barn!

nu förstår jag vad två av Elise bröder haft på snoppen...
    Jag hade halsfluss för 2veckor sedan och efter det har två av pojkarna haft röda snoppar och sveda när de kissat. Tredje pojken har ätit penicillin mot öroninflammation så han blev väl botad från sin fluss i tid.

Någon som har någon erfarenhet av stjärtfluss??
    Måste hon ta penicillin? Hon mår bra, ingen feber, äter och sover bra och verkar inte så störd av sitt röda underliv eftersom vi dränker med inotyol.

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Snippfluss?
  • MaddeMamman

mår hon inte dåligt ska du inte ge henne penicillin
    mitt enda råd till alla föräldrar:
    Undvik i största möjliga mån att ge barnen penicillin, om läkaren vill skriva ut, ifrågasätt och fråga om det är nödvändigt. Många läkare skriver ut penicilin av gammal vana.
    Kroppen kan bli resistent mot antibiotika och den gång det VERKLIGEN behövs kan det vara försent.

http://www.afa.se/upload/Blanketter/F0619.pdf

Aliquando et insanire iucundum est.
  • Puffen

Då struntar jag i pencillinet!

Jag måste äta penicillin då jag får halsfluss eftersom jag får halsbölder annars...
    Har ätit otroligt mycket penicillin i mina dagar, haft mycket halsproblem.
    Om 3 månader ska jag ÄNTLIGEN få ta bort mandlarna!!

Utan mina halsflusser hade jag inte ätit pencillin alls!
    Har aldrig haft öroninflammation, bihåleinflammation, lunginflammation.
    Har haft urinvägsinfektion en gång men åt aldrig penicillin då.

Läkarna tycker det är så självklart att små barn (under 1-2år) ska ha penicillin.
    Elise hade öroninflammation men vi fick inte i henne medicinen den gången, hon spydde upp allt!

Ska försöka undvika penicillinet för alla barn.
    Jag är så osäker på vad som händer om de inte får penicillin vid halsfluss, snippfluss, öroninflammation??

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
Svar på tråden Snippfluss?