• Ciccin3

SNÄLLA! Bot mot bakfyllan önskas...

Hade superkul igår verkligen jätteskoj! Vi var ett stort gäng med glatt festhumör.

Idag är jag dock helt slut som människa och tycker självklart att hela världen är orättvis ;)

Ikväll ska jag läga mig på soffan med godispåsen i storlek stor och smaska choklad. Men just nu orkar jag inte ens ta mig utanför dörren... sambon har somnat på soffan igen och vi är verkligen två stök!

Har druckit massor med vatten men det hjälper ju föga mot baksmällan. Någon som har ett huskurstips?

Jag kreverar snart! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-09-11 11:05:07:
    Hehe... jag förstår att det är lite skoj att retas med en tjurig bakfylle kärring idag. Men jag lovar... ja vet att man bäst botar bakfyllan med att inte skaffa sig någon... :)

• Svar på tråden SNÄLLA! Bot mot bakfyllan önskas...
  • Anglatuss

Inte dricka, bästa tipset emot baksmälla
    Som man bäddar får man ligga!

Men drick mkt vatten
    SOV och ta de bara lungt!

• Sarah å Leia

en återställare funkar alltid Annars har jag hört att tomatjuice gör susen också

• Ciccin3

Anglatuss... du har något visst som för tankarna åt min mamma... ;)

• Trinity78

Stackare! Jag har själv varit där många gånger. För mig brukar avslagen coca-cola (magen blir lätt lite orolig av kolsyra) och vitt bröd funka på förmiddagen. Brödet gör att magen lugnar ner sig lite och inte känns som tvättmaskinen på centrifug! På eftermiddagen blir det alltid bakfyllemat t.ex. pizza. Vet inte riktigt varför man mår bättre av det men jag brukar göra det. Salt är också viktigt så ät nåt lättsmält med salt typ salta pinnar eller popcorn.

• Ciccin3

Återställare... över min döda kropp!

Skulle hellre äta daggmask än att dricka dagen efter!

• Anglatuss

Ciccin

menade inte så *hehe*

Jadu, en riktig bakfylle lunch är aldrig fel *hehe*

• FiaFågel

sallad funkar alltid för mig.
    Och en promenad i friskluften

• Molnet

Det finns nog inte så mycket att göra än att härda ut med massa vatten och en fet pizza. Det brukar lugna sig till kvällen.

Sist jag mådde sådär fruktansvärt dagen efter lovade jag mig själv att aldrig mer dricka. Och jag har hållt det förutom ett par glas vin någon gång

• Sarah å Leia

Ciccin.. som man bäddar får man ligga, men en återställare funkar ALLTID oavsett hur motbjudande det kan kännas

• Ciccin3

Trinyty78

Tack snälla! Vitt bröd ska jag genast testa!

Pizza blir det garanterat ikväll och sen en fet godispåse på det! Slår aldrig fel, samma varje gång jag är bakis. Har läst att många känner stort behov av fet mat dagen efter och att man mår bättre efteråt.

• solrosen23

du ska äta nåt me c-vitamin..då du har mist en del..och det gör kroppen lite hel.Har jag rätt ska man ochså dricka ett rått ägg...vet ej varför.

Och ingen sprit e ju bäst....

• Molnet

Du mår ju dåligt också för att spriten håller på att gå ur kroppen, det är därför man brukar säga att en återställare kan vara bra. För att dämpa kroppens behov. Tänkt dig ungefär hur en narkoman skulle agera när rudet lämnar kroppen. Nej skämt åsido. Ta det lugnt, det kommer gå över snart!

• Trinity78

Jag hittade det här på susning.nu

Huskurer mot bakfylla:

- Drick massa vatten (eller mjölk), helst på natten innan du somnar.
    - Ät salta saker, både på natten och under dagen.*
    - Ät en tomat på natten (innehåller rätt sorts näringssalt?er).
    - Ät vitkål före drickandet av alkoholen (innehåller ämnen som binder upp vissa föroreningar som finns i alkoholdrycker, framför allt i whisky, och som kan orsaka illamående).
    - Ta en huvudvärkstablett utan acetylsalicylsyra, t.ex. Ibumetin.
    - Rör ut en rå äggula i ljummen buljong och drick (hjälper ej mot bakfyllan men tar bort bakfyllerösten).
    - Ta en återställare, dvs en alkoholhaltig dryck av något slag. OBS! Många anser att återställare ökar risken att drabbas av alkoholism. En klassisk återställare är Bloody Mary.
    - Ät 7-10 Öljästtabletter (finns på apoteket) + en halv liter vatten precis innan läggdags. Öljästen (el. snarare B-vitaminen) hindrar stora mänder av aldehyderna att bildas (illamåendet) och vattnet hjälper mot uttorkningen (huvudvärken). En viktig komponent i bakfyllan, ågren pga sömnbristen, hjälper dock endast en lång fet sovmorgon emot.

• Tjalle

För magen och allmänt välbefinnande är ett stort glas a-fil och ett tillika stort glas Proviva nypon. Egentligen ska man dricka en massa fil innan man går och lägger sig efter festandet. Det är det allra bästa. Tänk bara på att inte äta alvedon eller andra värktabletter med paracetamol. Det kan göra så att din lever skadas (alkohol och paracetamol är inte nyttigt ihop). Ska du ta något mot huvudet så kör med något som innehåller acetyl salicyl syra. Kan vara taskigt mot magen om den är tom men är helt klart bättre för din lever. T ex treo, magnecyl osv... Sov, sov, sov...

Lycka till!

• bodica

Stackars, srackars dej .....INTE ALLS, pizza chips och cocacola och slötittande på TV i soffan hela dagen, brukar funka.

• MammaFia

Bästa sättet att undvika "dagen efter" är att inte dricka alkohol dagen innan dagen efter

• Qetesh

Pizza, cocacola, choklad, en bra film, en sambo som INTE säger saker som "haha, det kan du ha", inga ungar som pratar högre än att viska och en varm filt...

• amasonas

RESORB (vätskeersättning)

Ta två innan du lägger dig på fyllan & två på morgonen, funkar skitbra!
    Finns att köpa på apoteket (säg inte att du ska ha dem till baksmälla bara, då blir du nämligen uppläxad!)

Lycka till!

• AngelOfBerlin

Drick mjölk!
    (Inte lättmjölk utan "standardmjölk")
    Det hjälper!!!!

Svar på tråden SNÄLLA! Bot mot bakfyllan önskas...