• jopa

Turkisk yoghurt till 6 månaders?

Har läst lite trådar om att man kan ge turkisk yoghurt blandat med frukpuré som mellanmål. min son som är 6 månader älskar bla päron-banan med yoghurt och persika, havre och yoghurt. skulle vara så smidigt om man kunde göra liknande med turkisk yoghurt...
    men dom säger ju att man inte ska ge ett helt mål med mjölkprodukter i, men varför skriver en del att man kan göra det? det kanske inte är så farligt ändå eller det kanske är annorlunde med denna yogurt?
    nån som vet?

• Svar på tråden Turkisk yoghurt till 6 månaders?
  • MissLillan

Jag började ju lite senare med turkisk yogurt till min pojk. Kanske när han var 7-8 mån. Jag har fattat det som att man inte ska byta ut ett helt mål typ frukost lunch middag eller kvällsmål mot mjölkprodukter för att det inte ska bli mätta på enbart mjölkprodukten och att man inte ska ge mjölk att dricka så tidigt för att mjölken hämmar järn upptaget. Men att ge dem lite som mellanmål har inte någon betydelse vad jag har förstått det. Tycker att det har varit en bra variation. Och turkist och grekisk yoghurt innehåller ju lite mer fett än annan naturell yoghurt så därför gav jag det. Gör som du känner är bäst själv.

• CarlHerman

Jag började ge turkisk yoghurt med fruktpuré/mosade bär i som mellanmål ibland när sonen var 6-7 månader. Det finns ju som burkmat från 6 månader så att göra egen borde gå minst lika bra.
    Nu när det varit varmt ute har jag haft smoothien i frysen en stund, blir lite som glass.
    Ett tips är att köpa hallon/blåbär, mixa i yoghurten och ev. ha i något sötare, t ex aprikos eller banan. Det är riktigt gott så det äter jag själv som mellanmål också.
    Willys har mindre burkar (5dl) om man inte vill köpa en hel spann.

• Ord blind

Mjölk, fil och yoghurt
    Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier.

*källa Livsmedelsverket

Svar på tråden Turkisk yoghurt till 6 månaders?