• vadskajaghetadå

Är det etiskt rätt av föräldrar att ge sitt barn vilka udda och konstiga namn som helst?

Visst är det föräldrarna som bestämmer, men i vissa fall tycker jag att många är rent egoistiska när de väljer namn till sina barn.
    Bara för att de själva tycker att barnet ska ha ett annorlunda namn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det etiskt rätt av föräldrar att ge sitt barn vilka udda och konstiga namn som helst?
  • Pormoicheia

Svarade alternativ 2.

Någonstans måste man respektera barnet också vilket jag inte tycker att man gör när man ger barnen alldeles för dumma namn (Ádolf Hitler och hans syskon t.ex. fick väl inte sådär jättegenomtänkta namn).

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Trileia

Nja. En del kan ju låta lite dumt. Bice till exempel. Inte jättesnällt va?

• Zimlis

Nej det är egotrippat - man ska väl inte ha ett namn som man måste tala om vad man heter samt hur det stavas varenda gång - känns fel Röstade alt 2

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Trileia

Mens är inte heller så trevligt o heta kanske. Som tilltalsnamn..
    Han är nog inte född i Sverige.

• Trileia

Herregud det finns en stackare som heter Flens också.

• Miraklet09

röstade alt 2

tycker man kan dra en gräns nånstans
     stackars barnen har ingen talan ig.. och behöva tvinga dem heta något
     extremt ovanligt och konstigt hela sitt liv.. nej ush..

E
  • vadskajaghetadå
    Pormoicheia skrev 2009-07-06 22:32:34 följande:
    Svarade alternativ 2.Någonstans måste man respektera barnet också vilket jag inte tycker att man gör när man ger barnen alldeles för dumma namn (Ádolf Hitler och hans syskon t.ex. fick väl inte sådär jättegenomtänkta namn).
    du menar att nån gett sitt barn det namnet? efter hitlers tid?
  • Winnertaco

Jag tycker att alla barn ska bli bemötta med samma respekt, oavsett vad de heter (utlänskt eller svensk namn, vanligt eller ovanligt namn), men det kan inte vara så himla kul att hela tiden få frågan hur namnet uttalas eller att alla alltid säger fel.

Jag har ett ganska vanligt namn (Kristin), men 75 % av gångerna stavades det fel (trots att personen som skulle skriva ibland skrev av en klasslista) och så himla kul var det inte när man var 10 år.

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Trileia
    sannispannisen skrev 2009-07-06 22:39:25 följande:
    du menar att nån gett sitt barn det namnet? efter hitlers tid?
    Var ju någon amerikan som döpte sin son till Adolf Hitler. Ena dottern hette Aryan Nation också tror jag.
Svar på tråden Är det etiskt rätt av föräldrar att ge sitt barn vilka udda och konstiga namn som helst?