• drömmel

Cysta- symptom

Hej
    Jag söker de som haft cysta på äggstocken.
    Ju mer jag läser om symptom ju mer misstänker jag att värken jag känner kan vara det.
    det jag ser som mina "symptom" är
    kissnödig ofta
    värk över äggstockarna mer eller mindre hela tiden
    börjat bli mer värk och även lite vid sex
    hade extrem mensvärl sista mensen och extrem vad jag tror Äl-smärta denna månad.

slutatde med p-piller för två månader sedan men kännt värken i ca 4 månader, gjort vanlig gyn-undersökning men inte vaginalt ultraljud.
    Borde dom hittat om det vore en cysta vid vanligt gyn beskök utan ultraljud?

lite orlig nu, kanske läser för mkt..
    vill ju bli gravid nu nte ha en massa trubbel... väntar på BIM den 17 juli..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 16:58
    Kan säga att jag nu varit hos läkare och två st kom in och kände på nedre delen av magen, någon mer som upptäckt cysta så?

dom mmisstänkte cysta sa dom och jag ska få remiss till vanligt UL inte VUL...

• Svar på tråden Cysta- symptom
  • drömmel

Ska tillägga att jag har ofta ont i äggstocksområdet när jag hostar...???

• zoftnezz

Det där kan visa sig lite hur som helst. Man kan få värk på olika vis olika ggr. Tycker därför inte du ska vänta utan kontakta vc o be dom kolla upp det. Jag har haft många cystor, varav där flera gått så långt att de vridit sig runt sig själva. Då kan de orsaka inre blödningar om det vill sig illa. Vänta inte med det.

• drömmel

Lottis Pottis skrev 2009-07-07 00:08:40 följande:

Får du ont om du går i trappor?
    nja vet inte går intge i mkt trappor men har känt det senast som igår när var ute på sidtur med hästen... värkte som varje steg han tog nästan...
    vad tror du om det?
  • drömmel
    zoftnezz skrev 2009-07-07 00:12:23 följande:
    Det där kan visa sig lite hur som helst. Man kan få värk på olika vis olika ggr. Tycker därför inte du ska vänta utan kontakta vc o be dom kolla upp det. Jag har haft många cystor, varav där flera gått så långt att de vridit sig runt sig själva. Då kan de orsaka inre blödningar om det vill sig illa. Vänta inte med det.
    ok... vad hände då, när de vridit sig?
    jo jag bör nog göra det... vet inte om jag ska vänta tills BIM och se vad som händer om mensen kommer eller inte..
    det jobbiga är att där jag bor har inte sjukhuset sånt ultraljud därför gjorde dom inget på mig när jag säkte första gångnen för ca 4 månader sedan... måste få remiss till nästa stad för att gör det... hmm.. lite därför jag går och inte agerar...
    känner du igen symptomen jag beskriver?
    har du lyckats bli gravid trots cystorna?
  • Lottis Pottis
    drömmel skrev 2009-07-07 00:15:33 följande:
    Lottis Pottis skrev 2009-07-07 00:08:40 följande: nja vet inte går intge i mkt trappor men har känt det senast som igår när var ute på sidtur med hästen... värkte som varje steg han tog nästan...vad tror du om det?
    Jag har haft cystor på äggstocken två gånger. Jag fick jätte ont när jag gick i trappor eller rättare sagt till slut så hade man ont bara när man gick vanligt.
    Sitta på en häst e ju lite av samma lägge, benen lite upp dragna och dunk vid varje steg.
    Leksing tills ja dör !
  • zoftnezz
    drömmel skrev 2009-07-07 00:18:48 följande:
    ok... vad hände då, när de vridit sig?jo jag bör nog göra det... vet inte om jag ska vänta tills BIM och se vad som händer om mensen kommer eller inte..det jobbiga är att där jag bor har inte sjukhuset sånt ultraljud därför gjorde dom inget på mig när jag säkte första gångnen för ca 4 månader sedan... måste få remiss till nästa stad för att gör det... hmm.. lite därför jag går och inte agerar...känner du igen symptomen jag beskriver? har du lyckats bli gravid trots cystorna?
    Har det gått så långt att de vridit sig runt sig själva så tror jag du märker det... Jag fick jätteont iaf. Trodde det va blindtarmen o åkte in akut,men den va fin o dom hittade en stor cysta på hö äggstock. Men,man vet ju inte hur länge det dröjer innan man får ont därför tycker jag du bör kolla upp det så snart du kan. Iaf ringa dom o höra. Sen tror jag att symtomen kan va lite olika. jag har haft många cystor,men det har inte alltid känts likadant. Vissa har jag inte ens vetat om o andra har smärtat otroligt. Men,kolla upp det iaf snart för din egen skull. Lycka till...
  • drömmel
    zoftnezz skrev 2009-07-07 13:48:09 följande:
    Har det gått så långt att de vridit sig runt sig själva så tror jag du märker det... Jag fick jätteont iaf. Trodde det va blindtarmen o åkte in akut,men den va fin o dom hittade en stor cysta på hö äggstock. Men,man vet ju inte hur länge det dröjer innan man får ont därför tycker jag du bör kolla upp det så snart du kan. Iaf ringa dom o höra. Sen tror jag att symtomen kan va lite olika. jag har haft många cystor,men det har inte alltid känts likadant. Vissa har jag inte ens vetat om o andra har smärtat otroligt. Men,kolla upp det iaf snart för din egen skull. Lycka till...
    jag haragit till mig alla råd..
    Har gått hela dagen och kännt efter, men inte kännt någon värk idag.. lite konstigt, men har lovat míg själv att ringa och prata med dom om/när värken kommer tillbaka...
    hoppas fortfarande på att det var Äl smärtor som satt i några dagar längr den här gången..
    nu har jag fått ökade flytningar, mkt mer än vanligt, tjocka hel vita.. vad kan bero på?... själv hoppas jag att det betyder ett pluss nästa vecka:)
  • Missy81

hej hej...
    ja har inte haft cysta, inte som ja vet om ...
    tänkte bara säga.. att ja förstår din oro.. ja e precis likadan själv..
    Det dumma är nog att man letar på internet å läser å tror att man har drabbats av det ena och det andra.

Har du varit iväg på en gyn undersökning ? Va sökte du för då?

Jag va faktiskt iväg idag ... för att ja behövde råd och hjälp.
    Åh läkaren kände på mina äggstockar å kände inga. Nu skulle ja få en remiss till gyn så de kan göra ett ultraljud...

Så ja tror att man måste ha ett ultraljud för att se om det finns cystor. Men ja är inte säker.

Sen låter det kanske lite tråkigt.. men kroppen kan faktiskt spela en hel del spratt... så man kan ha ont, utan att det är nåt.
    Men om du är orolig, så ring igen... det är det enda som stoppar ens oro. Men försök att inte känna efter eller läsa för mycket på internet.. ja vet, lättare sagt än gjort ..

många stött-kramar

• JannaJojo

Jag gick i flera år och hade ont speciellt vid samlag, gjorde flera ul men dom visade inte något. till slut så fick jag så ont så jag kröp ihop i fosterställning och åkte in på akut op. Där upptäckte dom massor av små cystor på äggstockarna. Om man känner att något inte är som det ska så ska man stå på sig att det inte går för långt.

Svar på tråden Cysta- symptom