• Anonym (barnbarn)

Vad kan man skriva på en begravningskrans?

Min mormor har gått bort o jag o min familj ska köpa en krans o lägga på hennes kista på begravningen, men vad ska man skriva? Vet bara att mamma ska skriva älskad-saknad och jag vill inte skriva likadant. Snälla hjälp mig med förslag. Kram

• Svar på tråden Vad kan man skriva på en begravningskrans?
  • PicaGirl

Oj, det var en svår fråga....

Låt mig börja med att beklaga sorgen. Det är jobbigt när någon går bort.

Min mans farfar givk bort för ett år sedan. Det var många kransar med hälsningar. Han sa alltid "Fridens Liljor" som avskedshälsning, så det stod det på någon. Vi valde att skriva en lång hälsning med ord lånade från en sång som heter "På andra sidan floden". Vi tyckte att det passade fint.

Så vad du vill skriva på kransen är ditt val. Hade du och Mormor något visst ni brukade säga eller göra, så kan du anspela på det. Kanske en liten dikt eller sång som känns rätt. Det är ditt val. Det finns inget rätt eller fel.

Vanliga enkla hälsningar är annars. "Vila i frid", "Sov i ro", "Tack för allt du har givit oss".

/PicaGirl

• MilliAn

Beklagar din mormors bortgång.....

När min mormor dog skrev min bror och jag "sov gott älskade mormor".

• d1linda

När min svärmor dog skrev vi:

Försök fånga en solstråle i din hand
    Sov gott älskade Mamma,mormor,Farmor,svärmor

• Mirva

Spåna och tänk på din mormor, vad du skulle vilja skriva till HENNE. Försök att inte tänka på vad andra ska tänka och tycka.

• MyDignity

Trist med din mormors bortgång...

När min pappa dog skrev mamma, jag & min bror "tills vi ses igen"
    Jag är väldigt nöjd med den raden än idag...

• Anonym (barnbarn)

Tack alla ni som svarat! Nu har jag fått lite att tänka på. Känns som om det inte blir så svårt ändå. Kände bara att det var helt blockerat och jag måste ha bestämt mig tills i morgon. Kram på er alla!

• Rosenöga

Sorgligt att höra om din mormors bortgång.

Du kan t ex skriva:
    Tack för alla ljusa minnen.
    Tack för allt du gav oss.
    Sov i ro lilla Mormor.
    Ditt ljusa minne lever.
    Vi älskar Dig Mormor.

• Anonym

När min farmor dog skrev jag "Sov gott farmor". Jag tycker det känns genuint och okonstlat med "Sov gott".

Beklagar din sorg.
    Kramar

• Anonym (barnbarn)

Tack ännu en gång alla ni som kommit med förslag. Det är alltid jobbigt när någon som står en nära går bort. Igår skrev jag ner något fint som ska plastas in och sättas på kransen som ska vara täckt med gula rosor som mormor älskade. Begravningen är i morgon, ska bli skönt när den är över.
    Kram på er alla!

• Anonym (barnbarn)

Nu är begravningen över. Den var jättefin, men sorglig som begravningar är. Min familj lade ett stort hjärta som var täckt med fina gula rosor. På den satt min lilla vers.
    Kram igen!

Svar på tråden Vad kan man skriva på en begravningskrans?