• Anonym (körkort)

Fråga till er som jobbar på soc??

Det är så att jag undrar kan man inte få hjälp till att ta körkort?? just när det gör störe möjlighet att få ett jobb??? de flesta jag har sökt jobb hos har velat att man ska ha körkort.. hade jag bara haft det så hade det nog varit en del lättare att få ett jobb......

• Svar på tråden Fråga till er som jobbar på soc??
  • Mariohn

Nej du kan inte få körkortet betalt av soc för att få arbete lättare. Ett körkort är ett privelegium inte en självklarhet. Då skulle alla få sina körkort betalda. Jag förstår ditt dilemma men tyvärr är socialtjänsten till för att hjälpa folk i nöd. De hjälper till med förnödenheter och inte lyx. körkort anses vara en lyx!

• Queen70

Nej. Däremot har arbetsförmedlingen ibland såna möjligheter om man deltar i vissa program.

• Anonym (körkort)

jaså ok då får jag kolla med arbetsförmedlingen då ju.. man vill ju gärna bli självförsörjande....

• Mariohn

Anonym (körkort) skrev 2009-07-06 23:25:51 följande:

jaså ok då får jag kolla med arbetsförmedlingen då ju.. man vill ju gärna bli självförsörjande....
    Lycka till
  • Queen70

Fast jag måste tillägga att du alltid kan ansöka på soc. allt ska vara individuella bedömningar och det kanske finns alldeles speciella skäl i ditt fall. Du kan inte få mer än nej.

• Queen70

Fast jag måste tillägga att du alltid kan ansöka på soc. allt ska vara individuella bedömningar och det kanske finns alldeles speciella skäl i ditt fall. Du kan inte få mer än nej.

• Anonym (nej)

Tyvärr gör de inte detta. Mitt ex gick på soc, hade intyg från sin chef där han var timanställd, att om han hade körkort skulle han få fast anställning direkt. Men nej, soc avslog hans ansökan och idag 2 år senare är han ännu kvar på soc... Sjukt va!

• Mariohn

Anonym (nej) skrev 2009-07-06 23:29:28 följande:

Tyvärr gör de inte detta. Mitt ex gick på soc, hade intyg från sin chef där han var timanställd, att om han hade körkort skulle han få fast anställning direkt. Men nej, soc avslog hans ansökan och idag 2 år senare är han ännu kvar på soc... Sjukt va!
    Det är tråkigt att det ska behöva bli så men knappast sjukt. Skulle soc betala körkort till alla som behövde vill jag gärna veta vart de skulle trolla fram de pengarna?
  • Anonym (Soc. sekr.)

Att ha körkort räknas inte som skälig levnadsnivå och det är därför inget som man kan få om man går på försörjningsstöd.

• grön banan
    Mariohn skrev 2009-07-06 23:23:56 följande:
    Nej du kan inte få körkortet betalt av soc för att få arbete lättare. Ett körkort är ett privelegium inte en självklarhet. Då skulle alla få sina körkort betalda. Jag förstår ditt dilemma men tyvärr är socialtjänsten till för att hjälpa folk i nöd. De hjälper till med förnödenheter och inte lyx. körkort anses vara en lyx!
    Har man inget körkort räknas man tyvärr som dum av många arbetsgivare.
Svar på tråden Fråga till er som jobbar på soc??