• lillalina

Tips på vad man inte får missa i Bohuslän och på Österlen?!

Hej,

i år är det för första gången Sverigesemester som gäller för oss. Vi har precis varit i Stockholm och nästa anhalt blir västkusten. Vi tänkte främst avverka bohuslän och österlen och vill såklart ha tips på olika guldkorn som man absolut inte får missa. Det kan vara allt från "byar", boende, mysiga restauranger eller stränder. Det kommer att vara jag, min pojkvän och vår snart ettåriga dotter som åker på denna lilla roadtrip så det är bra om det är ganska "barnvänligt" men det är inte ett måste!

/Carolina

• Svar på tråden Tips på vad man inte får missa i Bohuslän och på Österlen?!
  • joojoo

På Österlen kan man gärna besöka Ale stenar och Stenshuvud om man gillar natur. Vid Stens huvud har ni också Cafe Annorlunda som är speciellt. I Kivik har ni äpplets hus, som kan vara intressant. Själv tycker jag sådär om det.

I Simrishamn kan man vissa dagar åka häst och vagn genom stan och då få berättat lite historia om Simrishamn av en härlig äldre man.

I Simrishamn är det grov grus och blir snabbt djupt och om man åker mot Skillinge och Borrbystrand så blir sanden ljusare och finar. Är långgrunt.

Hoppas att ni får en trevlig vistelse. Det finns ju givetvis mycket mer att njuta av.

• Tindra02

Kul att se detta
    Vi var faktiskt på Café Annorlunda idag
    Rekommenderar starkt  då där var himla fint, även att köra dit.
    Men kakorna kan man ju disskutera

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • joojoo

Autoseum är ett ganska nytt bilmuseum i Simrishamn. Har inte själv varit där, men om man är lite motorintresserad tror jag nog att det är värt ett besök. Vårhallen utanför Simrishamn är mysigt med klippor mellan två sandstränder. Picknick eller grilla kanske?

• vackrastarflow

Jag rekommenderar ett besök på www.agdas.se! en underbar butik, besökte den idag.

Var vid Ale Stenar idag, det är ingen höjdare så vida man inte är väldigt intresserad av sånt... ja stenar alltså Mest bara en massa turister och ett gäng stenar.

Vid Ingelsta Kalkon, på väg mot Tomelilla, kan man äta landskända kalkonrätter. Väldigt gott, men tråkig restaurang.

På Österlen tycker jag att man mest bara kan åka dit man känner för och ta dagen som den kommer. Det finns rum att hyra överallt! Sen är vägen mot Trelleborg också väldigt mysig.

• vackrastarflow

Brantevik och Skillinge är jättemysiga små byar förresten!

• Awiendha

I Bohuslän finns det ju så himla många mysiga ställen. Hunnebostrand, Fjällbacka, Käringön, Smögen...ja listan kan göras lång, sätt er i bilen och åk längs med kusten och stanna där ni känner för det, ni kommer garanterat hitta små smultronställen både här och var!!

I Fjällbacka är det perfekt att gå runt i stan lite (har man läst Camilla Läckbergs böcker känner man igen sig överallt), sen ta en tur upp och kolla på Kungsklyftan (Vargklämman) där Ronja Rövardotter spelades in, och gå högst upp på berget och få en faktastisk utsikt. Smögen behöver väl ingen direkt presentation, där är ju allt mysigt!!

Lycka till
    //Awi

• ninan

Den mysigaste restaurangen av dem alla: Fritidsbaren vid strandpromenaden i Ystad! Älskar det stället, väldigt charmigt! Ät eller fika där!
    Klättra upp på Stens huvud och njut av utsikten! Skippa café Annorlunda och fika nere i Kivik vid kungagraven kanske? Vattenfallen i Forsakar, Degeberga är häftigt att se! Åk en tur med ångtåget på Brösarpsbanan! Vad ni än gör så är det härligt på österlen!

• regnbågspappan

BOHUSLÄN

Nordens ark www.nordensark.se
    Havets hus i Lysekil www.havetshus.lysekil.se
    Smögen
    Uddevalla museum

åker man ifrån barnen några dar och vill ha det lugnt och skönt kan jag föreslå VANN Spa Hotell Konferens www.vann.se det ärväl kanske inte så jätteanpassat för barn men finns en barnklubb och en ungdomsklubb på tisdagar och torsdagar.
    minigolf,freesbee golf, tennisbanor, boule, poolerna är väldigt begränsade för barn eftersom Spa gästerna åker för att ta det lugnt men det e några timmar på förmiddagen och några timmar på eftermiddagen då barn är tillåtna.

Men som sagt rekommenderar det varmt om man vill åka iväg från barnen några dagar och bara ta det lugnt och vila upp inför bil/husvagnssemestern

Svar på tråden Tips på vad man inte får missa i Bohuslän och på Österlen?!