• Väntarochlängtar

Ska man undvika att ge fruktpuré?

I dessa sockertidersdebatter så undrar jag om man ska undvika att ge sina barn fruktpurér??!! Mina tvillingar delar på en stor burk per dag som det är nu och min man är rädd att det är för mycket..Är det för mycket?

Vi brukar köpa HIPP (osockrad) om det finns, men ibland blir det även Semper och Nestlé...

• Svar på tråden Ska man undvika att ge fruktpuré?
  • ebben

Läs på de. De innehåller ju inget socker!! I alla fall inte alla.jag har flera osockrade!!

• Väntarochlängtar

Ebben-men en del menar ju på att fruktsocker inte heller är nyttigt menar min man på...??!! Jag själv tycker att det är lugnt..

• Becka21

Vi ger våran son fruktpurè som efterrätt varje dag efter att han har fått sin purèmat,men då får han bara ca 4 skedar fruktpurè.
    Jag tror inte på att man ska undvika det överhuvudtaget för de måste ju få smaka på frukt oxå.
    Men om du är osäker så kan du ju göra egen fruktpurè..det är bara att köpa nån frukt o sen mosa med en stavmixer.

• Vännen

Jag ger färsk frukt, går ju så snabbt och är billigare.. då vet man ju med säkerhet att det inte är vanligt socker i också!

• Jonnys fru

Inget att oroa sig för,de måste ju få smaka på det mesta.De flesta barn tycker bättre om konsistensen på purér än vanlig frukt.

• Becka21

Vännen:

Men du mosar väl frukten först eller?

• appelsinen

Fruktsocker är bättre än vanligt socker, det är det vita "raffinerade" sockret som är dåligt. Inte det som finns naturligt i livsmedel. Men, färsk mosad frukt är väl alltid nyttigast (men det hinner/orkar man kanske inte fixa hela tiden). Är det tillsatser av fruktsocker i pureérna. Det är väl inte jättebra! Det skall ju vara i sin naturliga form!

Är ingen expert men hittade lite länkar där det står lite mer:

www.halsa.se/cldoc/9575.htm
    Hittade några länkar om detta: www.ica.se/FrontServlet&state=halsa_fraga_experterna&frageid=408&visa=tio

www.nestle.se/site_dir/nestle_se/uploads/salt_och_socker_1_juli_2005.pdf

Hittade en bra sida om frukt & grönt och barn: www.fruktogront.se/barn/index.html
    Ok, fortsätter då jag hittade lite annat bra på nätet (sorry kom från från frågan): Mat med låg GI till barn: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,677558,00.html

Goda recept och info om frukter/grönsaker: www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-mat/fruktogront.pdf

• Linda1976

Tycker det gått hysteri i sockerdebatten! Osockrade fruktpureér (alla pureér från Semper och Hipp ska vara utan socker, hur det är med Nestlé vet jag inte) har ju barn ätit i alla tider. Frukt i måttliga mängder är nyttigt, även om det innehåller fruktsocker!

VoL: Tycker inte att ½ burk om dan låter mycket, utan alldeles lagom!

• elinina

tänk bara på att det kan finnas burkar med den gamla purén kvar i butikerna!

jag brukar ge min gösse vanlig frukt med. han får sitta å gnaga på ett äpple, nektarin o så...
    det enda som jag mosar är banan, det är så segt så det kan fastna i gommen...

• Imoen

Jag har alltid gjort min egen fruktpuré och förvarat den i barnmatsburkar i frysen. Det är snabbt, enkelt och billigt att göra sin egen puré och så behöver man inte oroa sig för det tillsatta sockret.

Jag har samlat recept på olika fruktpuréer som jag har gjort till min son och även andra här på fl har bidragit med sina recept. Du hittar dem alla i min presentation.

Medan min son åt puréer efter varje mål så gav jag alltid 1/2 stor burk varje gång. Och nu när jag bara ger färsk frukt i bitar så äter han t.ex. 1 äpple, 1 banan, 1 apelsin, 1/2 honungsmelon, 1 persika, 3 plommon o.s.v. efter varje mål.

Svar på tråden Ska man undvika att ge fruktpuré?