• Shelda

Andra kuren Pergotime

Hoppas på att ni som ätit pergotime kan komma med lite historier om hur det funkat för er.

Jag åt min första enkelkur pergotime förra månaden pga utebliven ägglossning. Blodprovet visade på ägglossning men jag fick tyvärr mens drygt 4 veckor efter första tabletten. Dag 6 började jag med ny pergokur och nu har det gått knappt 5 veckor sen dess. Har inte kunnat se någon ägglossning med hjälp av stickor, men kände ett hugg i äggstocken för två veckor sen nu. Men graviditetstestet säger negativt idag.

Min fråga är väl egentligen om man kan få ägglossning en pergokur och sen blir det inget kuren därpå?

Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden Andra kuren Pergotime
  • pallonhaj

Jag fick ÄL på min första enkel kur, på min andra fick jag ingen ÄL.
    Därför fick jag öka till dubbelkur och fick då ÄL 5 månader i rad.
    Blev dock inte gravid, men blev det ca 2 månader efter att jag slutat med pergo.
    Nu försöker jag bli gravid igen, men har inte haft någon egen ÄL, så fick pergo utskrivet, började då med en dubbelkur på en gång och fick ÄL.

Prata med din läkare, du kanske ska prova en dubbelkur?

• Moncabang

Jag har inte fått ÄL efter min första Pergokur. Skall prova en dubbelkur nästa gång.
    Det enda jag har fått är molvärk i ryggen ett par dagar, och några hugg i äggstocken. Thats it! Hoppas på bättre lycka med kur nr. 2.

• Shelda

Ja det kanske är så att en dubbelkur borde testas. Synd att det är semestertider men jag får väl störa min läkare och be han posta recept ;)

• Moncabang

Ok, jag tar tillbaka min kommentar! Jag fick ÄL idag. =)
    Hoppas jag slipper ta kur nr 2.

• Shelda
    Moncabang skrev 2009-07-12 16:58:50 följande:
    Ok, jag tar tillbaka min kommentar! Jag fick ÄL idag. =)Hoppas jag slipper ta kur nr 2.
    Grattis! Hoppas det går vägen.

Själv verkar det inte ha fungerat denna månad så vi börjar om om två veckor om det inte helt plötsligt blir ett pluss.
  • Moncabang

Tack!! Det hoppas jag oxå! =)

Tråkigt för dig att hoppa på Pergo-tåget igen men nästa gång kanske det lyckas!
    Jag använde förresten CB digital test för ÄL. Det gav utslag i söndags och igår när doktorn tittade med VUL så hade det släppt. Att ta blodprov låter omständigt. Det är lika bra och tillförlitligt att använda CB. Ett tips bara! =)

• Florence

OT- Men äl-test visar väl inte om man verkligen haft äl? Det visar väl bara att man har en ökning av Lh-hormon men der garanterar inte äl. Eller? Jag hade positivt test för 16 dagar sedan. Neg gravtest igår :( Ingen mens. Jag äter pergo för första gången.

• Moncabang

Enligt kliniken i Danmark när jag ställde frågan sa dom: får du positivt på stickan så har du ägglossning.
    Nu hade jag ju tur som hade det! Men du har rätt det visar stegringen, och då är det ju bäst om man tittar efter med VUL så det har släppt. =)

Florence: vad gjorde du efter testet? Kollade du så du haft ÄL?

• Florence

Nä det gjorde jag inte. Det ångrar jag nu... Men om inte min mens kommit på måndag så får jag kontakta gyn. Det gjorde dock skiiiitont i samband med att jag hade positivt äl-test, plus att jag hade äl-flytningar (det är ju iofs ganska subjektivt). Jag kanske spänner mig så att jag inte får mens. Dock så testade jag på eftermiddagen igår och jag hade inte hållt mig mer än typ 40 minuter så det kom knappt något när jag skulle kissa. :) Vet inte om det spelar någon roll.

• Moncabang

Känner igen det där med ont i samband med ÄL. Trodde jag skulle förgå!
    Eftersom du inte får + på stickan så är det antagligen Pergon som gör att mensen blir fördröjd. Det är nog inte helt ovanligt och jag räknar med att det skall bli så för mig oxå. Dvs om jag inte får ett +! Du kanske skulle testa igen fast med lite mer urin den här gången? =)

Undrar hur tidigt man kan känna symptom på eventuell graviditet. Det finns väl ingen möjlighet att det skulle märkas efter fyra dagar väl?? Nää det kan det väl inte.

• Florence

Nä, det går nog inte att känna något än :) Ägget fäster ju inte förens efter ca en vecka så innan dess är det som vilken månad som helst. Ägget åker ju samma väg varje månad, skillnaden när ägget blivit befruktat är att de fäster (även om det inte alltid fastnar bara för att det är befruktat). Dessutom är grav och pms symtom väldigt lika.

• Moncabang

Nää, det är bara önsketänkande att man skall känna något annorlunda.
    Ja ja det är bara att vänta. =)

• Florence

Jag kommer nog få mens idag :( Dundermensvärk. Men det känns ändå bra att min cykel har uppträtt ganska normalt med pergon. Nästa äl är under en semesterresa så då har man ju lite bättre chanser att lyckas :)

• Moncabang

Otur att den kommer! Men du skall fortsätta med Pergo? Det kanske tar sig nästa gång istället. Jag håller min tummar och tår för dig!!

Jag kommer oxå ha semester under nästa ÄL så det blir mycket lättare med allt. Nu förutsätter jag att mensen kommer för mig oxå... Men det är bättre att inte hoppas för mycket. Då blir jag inte lika besviken. Kanske...
    Tyvärr skall jag inte testa förrän 27:e om inte tand röd hinner komma förståss. Känns som en evighet kvar till den 27:e!!

Nog skall vi väl få se + någon gång?! =D

• Florence

Det är klart att vi kommer att bli gravida någon gång! :) Det tar ju i snitt 7 månader, jag har försökt EN gång på riktigt.

Jag kommer att fortsätta med pergon, jag har så oregelbunden cykel. Jag har varit gravid en gång innan (resulterade inte i något barn) så de SKA gå! Denna månaden ska jag bara slappna av. Inga äl-tester osv. Dessutom var min sambo superstressad (ett projekt som skulle avslutas på hans arbete) så det blev sådär bra med "försöken".

• Moncabang

Klart vi kommer bli!! =) Mitt första försök oxå. Hoppas på nybörjar tur!

Har känt mig stressad av allt dom senaste veckorna men nu kan jag slappna av lite mer. Njut av sommaren Florence!! =D

Svar på tråden Andra kuren Pergotime