• FRR

Bra bostadområden utanför Malmö

Hej
    Vi funderar på att flytta från Stockholm till Malmö under början av nästa år
    Men vet inte så jättemycket om bostadsläget runt Malmö och vilka områden som är trevliga att bo i.

Vi har två barn, 2 och 8 år, vi vill gärna hitta en villa eller radhus en bit utanför Malmö men gärna nära in till stan, helst inte längre ut än 2 mil.
    Någon som kan tipsa om trevliga bostadsområden, viktigt för oss är bla
    Bra skola och förskola
    Gärna område med fler barnfamiljer och med lugn och ro
    Bra allmänna kommunikationer

Har bla sneglat på Lomma och Vellinge? Kommentar till de områdena

Hur är trafikläget i Malmö i rusningstrafik i jämförelse med Stockholm, någon som vet?

Vi tänkte åka runt och titta lite mer under sommaren så vi är jättetacksamma för några tips

• Svar på tråden Bra bostadområden utanför Malmö
  • AnnieS

Både Lomma och Vellinge är bra. Vill du bo närmre Malmö så är Bunkelflostrand och Klagshamn bra alternativ. Det finns även bra område i Malmös utkant som Djupadal eller Limhamn.
    Malmös rusningstrafik är ingenting i jämförelse med Stocksholms. Ett och annat vägarbete kan dock ställa till det i perioder.

• julibebis08

Både Vellinge och Lomma är "finare" områden och därför dyrare. Jag har själv bott i vellinge under några år och har trivts jätte bra där. Annars kan jag rekommendera Svedala och Klågerup. Svedala har ju pendeltåg och buss som tar ca 20-25 minuter in till malmö. Klågerup är inte särskillt stort men det är verkligen en perfekt miljö för barn att växa upp i. Det är ett litet samhälle med mycket grönområden, en mataffär, en pizzeria och en skola 1-9.

• FRR

Tack för tipsen,

Har ni fler tips på ställen så återkom gärna
    erfarenhet av
    Åkarp, Staffanstorp,Tygelsjö,Oxie ?

Tips på skolor som har bra rykte

• Blåögon

Beror på hur bonnig du vill vara.

Personligen hade jag inte bott i Oxie, Staffanstorp, Svedala eller Arlöv(Burlöv).

• FRR

Ok,
    Målsättningen är att komma nära stan i ett trevligt villaområde
    Vad är det som gör att du inte gillar dessa ställen?

• yingyang

håller med blåögon har bott i oxie... :( bulltofta i området Riseberga är sååå mysigt kolla gärna där :) vi bor i närheten & trivs toppen

• Blåögon
    FRR skrev 2009-07-08 16:50:03 följande:
    Ok, Målsättningen är att komma nära stan i ett trevligt villaområde Vad är det som gör att du inte gillar dessa ställen?
    Folk har en "lantlig" mentalitet, och då menar jag inte det i en positiv bemärkelse.
  • julibebis08
    Blåögon skrev 2009-07-09 09:10:04 följande:
    Folk har en "lantlig" mentalitet, och då menar jag inte det i en positiv bemärkelse.
    Hmm...jag håller inte med dig iallafall inte när det gäller Staffanstorp och Svedala. Oxie och Arlöv vet jag dock inte..
  • En glad tjej

Jag bor i stadsdelen Riseberga som ligger lite utanför Malmö men ändå i Malmö stad. SUpermysigt att bo där. När till Bulltofta rekreationsområde!

• Jagbyttenick

Tygelsjö/V:a Klagstorp är mysigt! Är dock partisk eftersom jag bott där själv Hyllie är mysigt i utkanten av stan annars!

• Fröken Fin

Hej!
    Jag och min sambo bor i en Malmö-stadsdel som heter Videdal och vi trivs så himla bra!!! Det är grönt och lummigt, finns lekplatser för barn och blandad bebyggelse med radhus och villor. Det tar 15-20 min att cykla till centrum och lika lång tid med buss som går ofta (minst var 10:e min dagtid, var 20:e min natt och helg). Kör man bil ligger ringvägen nära och det finns flera stora och bra mataffärer. Så det är absolut värt att titta på! Lycka till!

• SuzR

jag är uppväxt i Vellinge och hatade det! men har nu insett en del för och nackdelar

fördelar: en 'bra' kommun och stor men mycket pengar och låg kommunskatt
    fina hus
    trevligt
    Nära till strand och stan

nackdelar: inte EN enda invandrare..vet inte om jag vill att mina barn ska växa upp med 'withes only'.
    Tråkigt centrum i Vellinge

tja det är vad jag kan komma på. Lomma skulle jag föredra om du letar villapmråde.
    annars kan jag rekommendera Limhamn, Mellanheden, Sibbarp, Bunkeflostrand och Tygelsjö och Klagshamn

• yingyang

håller med fröken fin det är vid bulltofta här är perfekt för barnfamiljer :)

• gagge

Tygelsjö där vi bor

Mina älskade två prinsessor!
  • FRR

Jättetack för alla tips och kommentarer

Lite att fundera på och spana vidare på

Svar på tråden Bra bostadområden utanför Malmö