• sanne84

många blåmärken på mina ben

Jag har så många blå märken på mina ben. Är 25 år så jag tycker detta är märkligt. Stora blåmärken men bara på benen. Jag har inte ramlat eller slagit mig utan de bara kommer. Någon som har liknande eller vet vad det beror på?

• Svar på tråden många blåmärken på mina ben
  • LyNxQ

Är du gravid kan det bero på det
    Annars kan det vara ett tecken på att något är fel. Det finns tydligen en slags blödningssjuka som drabbar kvinnor, annars är det tyvärr också ett symptom på blodcancer

Jag tycker att du ska ta dej en tur till doktorn

Lycka till

• Neko

Jag har också så. Ingen aning var de kommer ifrån men har haft lite myggbett där så kanske jag kliat men tycker ändå det är lite konstigt att det blir så stora märken. Har på baksidorna av båda vaderna, och rejäla. Har dock inte blåmärken någon annanstans, och vid leukemi etc så har man väl små blåmärken på andra ställen på kroppen också?

Jag väntar tills de går över och ser om det kommer nya eller inte.

Är 28 år och inte gravid. Har du överallt på benen TS eller bara på några specifika ställen?

• januaribebis2010

Jag har också så, haft i flera år.
    Kommer i olika perioder och har varit hos läkaren flera gånger och dom har kollat allt, inte hittat något fel.
    Jag brukar sluta räkna efter runt 20 tal blåmärken på ett ben.
    Jag kan känna hur det bränner till i huden, det börjar klia lite och beroende på hur stort område det kliar på, så stort blir blåmärket.

• hjärterum

Jag har oxå blåmärken som uppkommer från ingenstans...
    Har funderat på att uppsöka läkare, har haft det länge nu.
    Men man tänker ju att det inte är nåt-men undrar ju varför?

• januaribebis2010

Jag fick höra att det kan vara ytliga blodkärl som brister.
    Men som sagt efter 4 olika läkarbesök så kan dom fortfarande inte ge något svar och då har dom testat för allt...
    Läkaren sa att dom kan testa mer men då gäller det extremt ovanliga blodsjukdomar och jag känner flera som har såhär så det är nog inte så ovanligt.

Men jag har också fått höra att blåmärkena kommer när man har stressiga eller jobbiga perioder i livet och kan vara tecken på utbrändhet.
    Stämmer väl inte för mig men kan vara en förklaring för vissa...

• hjärterum
    januaribebis2010 skrev 2009-07-08 09:11:28 följande:
    Jag fick höra att det kan vara ytliga blodkärl som brister.Men som sagt efter 4 olika läkarbesök så kan dom fortfarande inte ge något svar och då har dom testat för allt...Läkaren sa att dom kan testa mer men då gäller det extremt ovanliga blodsjukdomar och jag känner flera som har såhär så det är nog inte så ovanligt.Men jag har också fått höra att blåmärkena kommer när man har stressiga eller jobbiga perioder i livet och kan vara tecken på utbrändhet.Stämmer väl inte för mig men kan vara en förklaring för vissa...
    Skumt är det iaf, nåt måste det ju bero på...
  • januaribebis2010

Ja man tycker ju det...

• Nattviolen

Detkan vara "störningar" i det inre flödet,(österländsk medicin) mjälte eller om det var njure kan vara sliten och då kan blåmärken uppstå lätt. Jag blev av med mina genom akupunktur där just mjälten/njurens väggar stärktes och flödet förbättrades. Upptäckte efter ett år att jag varit utan oförklarliga blåmärken.

• sanne84

nej jag är inte gravid. Men det märkliga är att jag aldrig haft det förut och nu helt plötsligt har jag blåmärke på mina ben konstant har varit så i tre månader. Blåmärkena är oftast på olika sällen tror jag. Jag får väl ringa vårdcentralen när jag kommer hem från semestern igen. Bra att veta att man inte är ensam om det i alla fall.

• kimsi
    sanne84 skrev 2009-07-08 10:54:59 följande:
    nej jag är inte gravid. Men det märkliga är att jag aldrig haft det förut och nu helt plötsligt har jag blåmärke på mina ben konstant har varit så i tre månader. Blåmärkena är oftast på olika sällen tror jag. Jag får väl ringa vårdcentralen när jag kommer hem från semestern igen. Bra att veta att man inte är ensam om det i alla fall.
    Eftersom det är något nytt som har uppkommit så är det bra att få det kollat. Det är säkert inget allvarligt, _men_ det finns allvarliga sjukdomar som ger dessa symtom så det är bättre att kolla en gång för mycket.
  • norrlandsgumman

jag har återkommande blåmärken både på ben och armar, men främst på benen (låren och smalbenen) och dom kan komma precis när som helst under dygnet utan att jag gör något.
    Dom gör inte ont, kliar inte, eller så utan finns liksom bara där.
    Har varit till läkare, men dom hittar ingenting som är fel, har tagit prover osv. Så en av läkarna trodde det berodde på känsliga blodkärl pga. stress.
    Jag har ingen aning - men jag köpte hans teori tills vidare iaf..
    men ibland ser det ju ut som om man blivit misshandlad,
    och dom i min omgivning bara tittar på mej när jag berättar att dom återkommer liksom..
    Och jag är inte gravid..
    har haft så här i 4 år ungefär till och från så jag antar att det är något jag får leva med.. men jag hoppas det försvinner sen.

• januaribebis2010

Ja man ser verkligen misshandlad ut ibland.
    Jag har haft såhär i många år, minns gympa läraren frågade mig en gång vad jag hade gjort .
    Men nu är det ett tag sedan jag haft det, och har inget nu när jag är gravid.

• Mammatilltretroll

Undrar om du fick någon diagnos pga blåmärkena?

Jag har sedan i somras massa blåmärken som kommer utan att jag slår mig..
    De är ljusgröna/blåa i början och i slutet efter ett par dagar mörknar dem och försvinner efter ca 8 dagar..
    Jag har tagit en del vanliga blodprover och nu ska jag göra en blödningsutredning nästa vecka..

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Mammatilltretroll

Ska tillägga att mina blåmärken sitter till 90% på låren och till 70% på höger lår...
    Har oftast minst 2-5 stycken..

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Filippaa

Jag har också blåmärken sedan en tid som bara kommer utan att jag har slagit mig. I början var det bara några enstaka men får ännu fler nu måste tillägga att jag även har klåda och ont i lederna. Jag är rätt så orolig, har varit hos läkaren för mina led besvär för ett tag sedan och då togs det lite prover. Hade bl a brist på folsyra, b12 och järn brist. Har ätit tabletter i över 1 månad nu men blir inte bättre.

Svar på tråden många blåmärken på mina ben