• camillas1985

När började ni ge era barn smörgåsar?

Ja när började ni ge era små bröd med nå pålägg på? Började ni med vanlig formfranska?

• Svar på tråden När började ni ge era barn smörgåsar?
  • queenofangels

började idag. blev pågens familje lipa med mild ost på. hon äslkade de. hon är 7,5 mån
    skule inte ge formfranska för de e en del socker i den.

• Tingeling83

Jag började vid 6 månader med leverpastjej /smör

• Annixa

jag började runt när hon var 8mån ibland ost el så mjukost el leverpastej el messmör! =) på vanlig franska, har inte tänkt på det där med sockret men jag tror det går bra ändå! har tre barn å som lever gott å är inte beroende av socker! ;)

• Busbellan

ca 5,5-6 mån var dottern när hon började äta macka. Började med vanlig sirapslimpa med mycket smör och leverpastej på

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Niles

Min dotter började nu när hon är 7 månader. Hon får lite småbitar av polarbröd med messmör på. De tycker hon är jätte gott! Tur de eftersom hon ratar smakportioner... Tror inte man ska lägga så stor vikt på socker i brödet? Känns lite överdrivet på något sätt. Men men, alla gör som dom vill o känns bäst för dom

• Miss Maya

Jästen äter ju upp delar av sockret vid jäsning, dessutom, så man behöver nog inte vara så "hysterisk" över sådant när det kommer till bröd. Bröd innehåller oftast antingen lite socker eller sirap, vilket egentligen kan likställas. Visst innehåller vissa brödsorter mer socker än andra, men tycker personligen det är lite överdrivet att börja leta socker överallt.

Hur som helst. Min lilla började äta bröd när hon var runt halvåret. Leverpastej gillades dock inte så det blir oftast med smör enbart. Jag ger ljust rostbröd eller så får hon Skogaholmslimpa.

• camillas1985

Det verkar vara lite olika hur man har gjort här. Har ni väntat tills de fått en tand eller har de tuggat ändå? Och har ni gett dem en hel bit smörgås eller gjort små bitar så de fått plocka själva?

• Miss Maya

Testade en gång med små bitar, men min lilla fattade inte det alls, hon viftade omkring dem och sopade allt i golvet. Så i fortsättningen gav jag henne en halv smörgås i handen, vilket har gått utmärkt. Men det är ju lite olika från barn till barn, man får testa och se vad som funkar. Och hon hade inte fått någon tand när jag gav henne smörgås första gången, men de dök upp strax därefter.

camillas1985 skrev 2009-07-09 10:27:35 följande:
    Det verkar vara lite olika hur man har gjort här. Har ni väntat tills de fått en tand eller har de tuggat ändå? Och har ni gett dem en hel bit smörgås eller gjort små bitar så de fått plocka själva?
  • queenofangels

ca 2 % av sockret försvinner under jäsning. inte resten. o då brukar brödet så kallas osötat. annars är de socker. o ganska mycke är de e i vissa bröd jobbar som bagare. men annat bröd ger ja förutom formfranska/franskbröd o sånt för just de är de mycke socker i.

ja bröjade ge henne bröd innan hon fick tänder. hon suger på dom :) o spottar ut bröet när de inte e mer pålägg på :)

• Miss Maya

Jag har även noterat att brödet i Sverige faktiskt är mycket sötare än brödet i Finland.

queenofangels skrev 2009-07-12 21:31:05 följande:
    ca 2 % av sockret försvinner under jäsning. inte resten. o då brukar brödet så kallas osötat. annars är de socker. o ganska mycke är de e i vissa bröd jobbar som bagare. men annat bröd ger ja förutom formfranska/franskbröd o sånt för just de är de mycke socker i. ja bröjade ge henne bröd innan hon fick tänder. hon suger på dom :) o spottar ut bröet när de inte e mer pålägg på :)
  • Barfan

Ca 7 månader. Limpa med leverpastej, fast det tyckte hon inte om...kanske var ovant i munnen.. Inga tänder behövs. Formfranska med skinkmjukost, messmör eller leverpastej, det är gött det! Vi har gett henne små bitar som hon stoppat i munnen själv, hon fattade på en gång:)

• Skysome

Vad har ni för smör på smörgåsarna, något utan salt i eller kör ni vanligt

• MissComplicated

Gav första gången vid ungefär 6 mån :) formfranska med lite smör och bredbar leverpastej på, skar den i supersmå bitar :)

Svar på tråden När började ni ge era barn smörgåsar?