• Hannah74

blomflugor!

Hjälp mej! Jag har fått blom/bananflugor i köket. Ser larver i blomkrukorna. Blä! Nån som har nåt bra tips att få ur larverna ur jorden. Vill ju inte behöva slänga dem..

• Svar på tråden blomflugor!
  • Hannah74

Ja visst är det äckligt..

• TheAngelMoM

mm har precis fått massa flugor inte blommflugor men det är bananflugor.

• annhan

Testa att stoppa ner tändstickor i blomkrukan, gärna flera i varje kruka - med plånet neråt i jorden. Detta ska utsöndra något ämne som blomflugor inte gillar.
    Man kan även ta en blomspruta och fylla med såpavatten, och duscha blommorna i detta.

Lycka till!

• Fjuppan

Bananflugebomb:
    En skål, lite honung, lite vitvinsvinäger, vatten och lite diskmedel. Placera skålen på att strategiskt bra ställa (alltså där äcklena befinner sig). Vänta något dygn och räkna sedan ihop skörden.

• Isfjord

"Testa att stoppa ner tändstickor i blomkrukan, gärna flera i varje kruka - med plånet neråt i jorden"

Plånet sitter på asken. Tändmedlet på stickan består bla av svavel, det är svavlet som förgiftar larverna.

• middemadde

har haft jätte mkt problem med sorgmygg i blommorna, ngn som vet hur jag ska bli av med dem?
    Har jätte mkt blommor de spridit sig till, så jag arbetade i 2 dygn med att ta bort jorden, diska inner/ytter krukor NOGA, tvätta runt om där krukorna stått, spruta radar i lägenheten, doppa alla blommor i grönsåpe vatten och sedan duscha dom och plantera hehe... Nu är det inga flugor kvar men har börjat sett en här och där... Vad ska jag göra nu? Någon som vet??
    Snälla!!

• TheAngelMoM

fjuppan!
    åh det ska testas! låter som en grymm säker död för dom vidriga småliven moahahaha *evil*

• Fjuppan

TheAngelMoM~ Det funkar sketans bra! Jag tömde en skål igår med säkert 20 små vidrigheter i...Muhahahahaha!!!

• MayaS

Pyrex-N

Det är ett gift som man vattnar med.... detta dödar sorgmyggelarverna... och är helt suveränt... finns i de flesta blomsteraffärer, även granngården brukar ha det. Det viktiga är oavsett vilken metod man använder är att man sätter tändstickor i ALLA krukor... använder man pyrex så vattan ALLA krukor med lösningen efter som sorgmyggor inte håller sig i en kruka utan sprider sig ganska fort eftersom de vuxna "flugorna" flyger och lögger ägg i nästa kruka.

Det finns även levande nematoder som man kan köpa... kan dock vara svårt att få tag i... iaf så vattnar man även med dessa... det är småååååå alltså jätte små mikrokopiska "larver" som äter upp sorgmyggelarverna och är helt ofarliga för växterna och då är biologiskt motsatt till Pyrex som är ett gift.

Tänk på att skålar med olika lösningar som man ställer runt om kring inte är en speciell bra lösning.... de tar flugorna ja... men inte orsaken till problemet vilket är larver i krukorna...

• MayaS

*S* nää i jorden givetvis...

• TheAngelMoM

MayaS huh usch vad äckligt det lät, små mikrospiska larver som äte andra larver haha

fjuppan då ska jag se till o få många självmordskandidater i mitt kök o ställa fram sånt där gojs hehe

• Fjuppan

MayaS~Det var i jorden, i krukorna jag menade....har lite svårt med formulering och tydlighet ibland Jag visste inte att bananflugor lägger ägg i blomjord...de kommer ju bara på sommaren och runt frukt, gårdagens vinglas etc.

• MayaS

oftats är det som kallas blomflugor inte blomflugor utan sorgmyggor som ser ut precis som blomflugor..*S* lite förvirrat... jag vet... iaf.. det är sorgmyggor som lägger ägg i jorden... och de lever året om... speciellt trivs de i fuktig jord.....

• middemadde

Sedan flyger sorgemyggen mer hackigt och klumpigt än vad bananflugor gör

• Tesso

Om man ska köpa nematoder så är det bra om man har mycket växter med sorgmyggor eller blomflugor. de är ganska dyra och inte så lång hållbarhet på.
    Ett tips bara.

• middemadde

men var köper man nematoder? Och vad kostar det ca?

Svar på tråden blomflugor!