• Anonym (less)

Hur hantera svärmor

Kort historik. Min sambo är sin mammas enda barn och de har alltid stått varandra nära. Hon ringer honom två ggr/dag och vi träffas 1-2 ggr/veckan. Vi kom bra överens ända tills jag blev gravid, då hon började försöka mästra mig. Hon tjatade på mig att jag gick upp för mycket i vikt vilket gjorde mig arg (jag gick upp 14 kg totalt och är normalviktig innan), sen så tjatade hon om att jag gick ner i vikt för långsamt efter förlossningen (gick ner 12 kg på 6 veckor och resterande två efter avslutad amning). Nu till problemet.

Så fort jag säger något om min son som är 11 månader (ex. Han är trött, han är hungrig, oj han slog sig visst lite, han är rädd för dammsugaren) så säger hon omedelbart "Nej det är han inte/nej du har fel/nej det gjorde han inte".
    Utöver att det irriterar mig så börjar jag bli orolig för att det ska göra det svårt att få sonen att lyssna på mig och lyda mig. Vad ska jag göra? Jag har försökt svara med frågan "hur menar du nu", och får då antingen svaret "du har fel!" eller inget svar alls. 

För en vecka sen så var vi på en restaurant, sonen lekte med svärmor på golvet och började plötsligt gråta. Sambo säger "han slog i pannan lite" men det hör inte svärmor. Jag går fram, fångar sonens blick och frågar "ska mamma blåsa?". Svärmor säger: "Han slog sig inte." jag svarar: "jo han slog i pannan", hon fräser: "nej det gjorde han inte alls!" Då säger sambo: "jag såg att han slog i pannan" och då säger hon "jaha" och så är det bra med det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur hantera svärmor
  • Tommy parterapeuten

Hej

När det gäller släkt brukar det vara bra att utgå från den relation som är möjlig och inte den som är önskvärd. Relationen till släkt beror mycket på vilken tidigare kontakt man har haft. Det innebär att en del har haft det bra och andra mindre bra. När man får barn stiger ofta förväntningarna på de egna föräldrarna och det kan ibland resultera i att det blir bra eller att man blir mer eller mindre frustrerad. Föräldrar bör hanteras inom ramen för relation vilket innebär att man tillsammans gör upp gemensamma strategier hur man ska gå tillväga. Föräldrar är ofta tydliga med hur dom är eftersom man vanligtvis känner dom sedan tidigare. Det gör att man kan förutse vissa situationer. Kan man då i relationen ha en plan om ur ni kan avdramatisera, neutralisera och, om det är nödvändigt, bli mycket mer tydlig var gränserna är, blir det ofta lättare i mötena med föräldrar. Förmodligen skulle situationen se om ni kan göra detta i samförstånd med varandra.
    Tommy
Svar på tråden Hur hantera svärmor