• Anonym (alkis)

alkohol = ångest?

Att dricka alkohol ofta, kan det ge ångest och obehagskänslor? Jag dricker alkohol varje dag, inte så att jag blir full men så att jag känner av det iaf. Har på senaste tiden börjat få nån slags ångest och olustkänlor i kroppen...dock inte just när jag druckit. Beror detta på alkoholen? Någon som har koll?

• Svar på tråden alkohol = ångest?
  • Anonym

Ja alkohol kan ge ångest och obehagskänslor. Jag tror serotoninbalansen rubbas.

• Pyris

Jag vet inte riktigt..
    Jag vet att människor som lider av ångest ofta dövar det med alkohol, men dom säger själva sen att när man nyktrar till är ångesten 10 gånger värre. Kanske är det så att alkohol förstärker sådana känslor.
    Du kanske känner ångest för att du dricker alkohol varje dag?

• Anonym (alkis)
    Anonym skrev 2009-07-07 12:21:07 följande:
    Ja alkohol kan ge ångest och obehagskänslor. Jag tror serotoninbalansen rubbas.
    Även om det inte handlar om stora mängder utan snarare ofta istället?
  • Anonym
    Anonym (alkis) skrev 2009-07-07 12:28:17 följande:
    Även om det inte handlar om stora mängder utan snarare ofta istället?
    Ja. Men jag är ingen expert.
  • Anonym (alkis)
    Anonym skrev 2009-07-07 12:28:41 följande:
    Ja. Men jag är ingen expert.
    Ok, tack!
  • Anonym (alkis)
    Pyris skrev 2009-07-07 12:21:14 följande:
    Jag vet inte riktigt.. Jag vet att människor som lider av ångest ofta dövar det med alkohol, men dom säger själva sen att när man nyktrar till är ångesten 10 gånger värre. Kanske är det så att alkohol förstärker sådana känslor.Du kanske känner ångest för att du dricker alkohol varje dag?
    Jo, det kan nog vara ångest över att jag dricker varje dag....måste gör nåt åt det nu!
  • Anonym (fd alkoholist)

Jo alkohol framkallar ångest. När alkoholen bryts ner i kroppen bildas ångestframkallande ämnen.

• Anonym (alkis)

Anonym (fd alkoholist) skrev 2009-07-08 09:02:51 följande:

Jo alkohol framkallar ångest. När alkoholen bryts ner i kroppen bildas ångestframkallande ämnen.
    Blir det så även vid mindre mängder alkohol alltså?
  • Anonym (Nykternumera)

"Mindre mängder" är ett diffust begrepp - enklast är väl att du prövar att låta bli att dricka alkohol öht en period - förslagsvis en månad - och ser vad som händer med ditt mående?

Jag slutade dricka alkohol för fyra år sedan p g a krypångest. Jag drack ofta (rödvin) - 3-5 dagar i veckan - men inte så att jag på något sätt var märkbart full. Jag försökte låta bli men klarade inte av att dricka mindre och mera sällan så jag blev tvungen att sluta helt. Jag får fortfarande ångest och dåligtmående då livet inte riktigt fungerar men jag slipper alkoholångesten och det är jag glad för.

• Anonym (alkis)

Anonym (Nykternumera) skrev 2009-07-08 11:54:53 följande:

"Mindre mängder" är ett diffust begrepp - enklast är väl att du prövar att låta bli att dricka alkohol öht en period - förslagsvis en månad - och ser vad som händer med ditt mående?Jag slutade dricka alkohol för fyra år sedan p g a krypångest. Jag drack ofta (rödvin) - 3-5 dagar i veckan - men inte så att jag på något sätt var märkbart full. Jag försökte låta bli men klarade inte av att dricka mindre och mera sällan så jag blev tvungen att sluta helt. Jag får fortfarande ångest och dåligtmående då livet inte riktigt fungerar men jag slipper alkoholångesten och det är jag glad för.
    Jo, såklart att det är lättast. Ska göra det nu, men ville ändå fråga här om någon visste hur det fungerar
Svar på tråden alkohol = ångest?