Gravid- utsättas för passiv rökning....
Är gravid i v 19+3. Har en fråga ang hur skadligt passiv rökning kan vara??
Min pappa är stor-rökare...... han är sjuk med bl.a alkohol missbruk, & div andra sjukdomar. Han bor i en etta, röker inne & skiter i om man inte vill det.
Jag hälsar inte på han så ofta, & då endast några tim. Brukar öppna hans ballkong-dörr & vädra när jag är där.
Jag vet, att jag kan säga till han att han får välja om han vill se mej eller inte under graviditeten, antingen röker han inte inne, då jag är där, eller så hälsar jag inte på (gäller även när bebben är ute). Men jag vet hur det kommer bli...... han kommer säga att det inte är farligt (både mamma & pappa rökte när dom väntade mej) osv.... Visst kan jag säga upp kontakten, men det är ändå min pappa.
Jag har än inte berättat om magen för han, vi har som sagt inte den kontakten, & jag känner inget behov av att berätta för han, men nångång kommer det ju fram. Ska hälsa på han nu under semestern.
Sen jobbar jag extra ibland inom hemtjänsten. Det finns några gamlingar som röker inne. Jag har ingen rätt att bestämma hur dom ska göra i sina hem, visst kan jag förklara läget & önska att dom inte röker just då jag är där (vilket många kommer acceptera), jag kan även byta med mina kollegor.... Men det kommer ändå tillfällen då jag måste gå till rökare...
Så min fråga är.... hur pass farligt är det med passivrökning?? Kommer som sagt bara tillbringa 3-4 tim hos pappa, & endast varannan månad ca..... ibland tiom mindre.
Tacksam för svar.