• Bruden1

Klagar ofta på "ont i magen"!!

Min dotter på 3 1/2 år klagar ofta på ont i magen. hon verkar inte ha så ont för hon sägar ofta "jag har ont i magen mamma" sen så kan hon leka och sen kommer det då och då... flera dagar i veckan.
    Hållt på såhär i nån månad.

Idag har hon feber, 38,6 grader, så nu kanske det är nåt annat på g, hon är inte lös i magen eller har kräkts, men hängig o säger att hon har ont i magen, trött o vill se på tv.

Men denna ständiga "jag har ont i magen"!
    Fler som har barn som har det ofta?? och vad berodde det på?

Hon har inte blöja längre, slutade med det i nov -08.

• Svar på tråden Klagar ofta på "ont i magen"!!
  • Slöjan

Har hon så ofta ont i magen så skulle jag ringa vårdcentrael för en läkarundersökning!

• Miamou

Laktosintolerans, tänker jag...har ni prövat aatt använda laktosprodukter för att se om det blir bättre?

• Miamou

Förlåt, svarade inte ordenligt på dina frågor...Ja, vår yngsta klagade jämt över ont i magen och väldigt ofta över illamående- hon fick, efter utredning, diagnosen Laktosintolerans.

• Me o Mike

Min son har ont i magen många ggr/dag. han är 4,5 år.. Jag vet inte faktiskt varför han säger så.. Ibland går han och bajsar när han har ont men oftast inte.. han leker direkt efter han sagt det..

• gaffsan

Sök läkare ,barn har ofta diffusa symtom. Kan vara uvi, blidtarmen osv.

• Maggiepuh

Min son utreds just nu om han är laktosintolerant och han har haft ont i magen och lös avföring i 5 veckor nu.

• gaffsan

Jag menar ju blindtarmen
    Uvi ger ju magsmärtor och sen feber och slöhet.
    Ring nu tll vc eller bvc

• misssecret

Kan det inte vara så att hon är bajsig? Min son (3,5 år) säger alltid att han har ont i magen och sedan bajsar han ett tag efter, ibland tar det ju ett tag men så är det ju för oss också. De har ju lite svårt att uttrycka sig och det kan ju göra ont i magen när man är bajsig.

• Bruden1
    misssecret skrev 2009-07-07 15:29:59 följande:
    Kan det inte vara så att hon är bajsig? Min son (3,5 år) säger alltid att han har ont i magen och sedan bajsar han ett tag efter, ibland tar det ju ett tag men så är det ju för oss också. De har ju lite svårt att uttrycka sig och det kan ju göra ont i magen när man är bajsig.
    Ja jag har funderat på det med, kanske är så att det är toabesöken som är haken!... svårt det där med barn och magvärk.
    För hon verkar ju inte ha så jätteont eftersom hon stunden efter att hon klagat på magen, lekt en massa, busat osv.... hon e pigg annars!! dålig på att äta bara, inte mkt hon gillar och inte mkt mat äter hon alls!
  • Bruden1

Nu sover hon! får sen hur hon är sen när hon vaknar.
    Har druckit lite vatten o saft, ätit en yoggi och en bulle idag.

• misssecret

Min son är också extremt kinkig med maten men håll koll på om hon bajsar ett tag efter hon klagar eller om det verkar hårt annars får du kanske ta och kolla henne som de andra säger jag vet bara att min son klagar på magont hela tiden både för sympati och för han är bajsig. Typ som nu när jag nattade så kollade vi en bok om läkarvård och vi pratade om medicin då sa han att han gillar medicin (han gillar ipren det är medicin för honom) han sa att han vill ha medicin och jag säger nej det får man bara när man är sjuk då säger han jag har ont i magen ja eller hur då hotade jag bara med tempen så hade han inte ont mer

• Marran81

Så är/var min son som är 3,5år...
    han klagar på magont å leker sen vidare..oftast är det när han e bajsnödig å han e lite hård i magen..
    Efter vi börjat ge lite plommon varje dag klagar han nästan aldrig.barn kan gå med förstoppning å ändå ha passage i tarmen..
    Så dricker han ordentligt med vatten?äter mkt fibrer?Motion brukar ju sällan va ett problem för barn i den åldern iaf ;)
    Jag tror du kan va helt lugn men rådfråga på BVC.. kan ju va nån intollernas oxå men då blir barn vanligen lösa i magen.

• Tulipan

Det låter som min dotter för ca 1 år sen! Vi slutade ge henne laktosprodukter och hon blev bättre. Vi har varit hos läkare som har konstaterat att hon är laktosintolerant så nu är hon mycket bättre.

Ibland klagar hon över magont och då ber vi henne att gå på toa och då brukar det onda försvinna. Mitt tips är att inte ge yohgurt vid magont! Ring sen och beställ tid på Bvc för att få hjälp med att hitta orsaken till magvärken.

• Brevdruvan

vår dotter är lika dan, fast i hennes fall handlar det nog mer om en difus känsla hon inte kan sätta ord på: hungrig, bajsnödig, sitter illa i bilstolen etc

• Bruden1
    Brevdruvan skrev 2009-07-08 15:13:35 följande:
    vår dotter är lika dan, fast i hennes fall handlar det nog mer om en difus känsla hon inte kan sätta ord på: hungrig, bajsnödig, sitter illa i bilstolen etc
    Ja det tror jag med på!!
  • Fridayyy

kan vara hunger också, vår dotter har sagt det nångång. Hon sa att det blev bättre efter hon ätit. (hon är 3 år och äter inte så mycket ibland)

• CCA

Min dotter klagara oxå på att hon har ont i magen ganska ofta. När det gäller henne beror det på att hon lätt blir förstoppad och inte gärna bajsar någon annanstan än hemma.

Svar på tråden Klagar ofta på "ont i magen"!!