• carina66

Omvänd 15-åring

Jag har en son på 15 år som bor hos mig varannan vecka. Han har varit ganska "skötsam" hittills och inte bråkat alltför mycket. Han är tyvärr väldigt bekväm vilket jag delvis tar på mig skulden för, resten är den andre förälder och hans farmors ansvar....

Från att ha suttit hemma och kunnat titta på tv med mig, spekat tv-spel osv så är han nu helt omvänd. Han har börjat röka, han vill sova hos kompisar, vilka jag ej vet vilka det är, varenda natt, han kör som fasen med sin moppe, han skjutsar flera på moppen osv osv osv... Nu har jag tagit moppen ifrån honom, han har inte sagt så mycket om det men grymtat lite. Han är ruskigt otrevlig i tonen men liten ibland. När jag var tonåring så var jag tyvärr inte såhär så jag har ingen erfarenhet. Det går inte att prata med honom.

Jag och min särbo har bestämt att vi ska flytta till i en ort, nära Stockholm och på perfekt pendlimgsavstånd, som vi båda inte bott i, vi har fått grönt ljus av alla ungar men nu vill han absolut inte flytta, jag fattar ingenting. Ska han få bestämma över resten av familjen? Ska vi avstå vackert underbart boende bara för att han har blivit "knasig"? Jag är helt förvirrad och förtvivlad!!!! Hjälp!!!!!

• Svar på tråden Omvänd 15-åring
  • Magnoliaa

Jag såg att ingen svarat på ditt inlägg, så här kommer min synpunkt på det hela.
    Tonåren är en väldigt känslig period, där de frigör sig från föräldrarna för att
    ty sig alltmer till kompisar. Just kompisar betyder oerhört mycket för dem!
    Jag anser därför att tonårstiden är bland den sämsta tiden att flytta.

Det är väldigt viktigt att "visa respekt" för sin tonåring och vara lyhörd och lyssna. Säger din son att han absolut inte vill flytta, så tycker jag att du ska respektera det. Det är faktiskt viktigt att ALLA i familjen trivs. Rycker ni upp honom från hans rötter nu så finns risken att han gör en ännu värre revolt! Det du beskriver nu är ju mer vanligt tonårstrots, men när jag menar värre så kan det bli både kriminalitet och missbruk.

Ni får givetvis ta ett eget beslut, men jag skulle råda er att vänta med en flytt tills barnen passerat tonåren.

• CC Priority

Of course it's important to respect your son and he should also respect you. Yes teenage years are trying times and require a lot of adjustments and patience. He may not be pleased with the move but he will learn to adapt and quite possibly in a more possitive way. My son is 14 years old now and his father lives in USA. We have have moved back and forth and plenty of visits inbetween. My son luckily for me is great at adapting and has found a whole new set of friends and continues to grow in a possitive way..so far. He hasn't tried to smoke..yet and no alcohol as far as I know. I'm smoke free and never drink alcohol so it would be easier to detect. He has become lazy with his schoolwork however. He's been to a few different schools in different countries and even had home teaching but has now been in one school for a good year. I need to move this year but I have made a descision that I will remain in this country with a descent approximation to his current school so that he will feel grounded. His father agrees that that's the best idea for him. Only visits during vacation time. It's 19:00 on this Thursday evening and his girlfriend of about half a year is here playing guitar hero. I also know that as soon as I start to feel too comforatable the tables start to turn and I must also adjust to his additude and yet remain firm with what I expect from him.

I hope you will take the whole family's best interest into consideration and help your one opposing Teen adjust to a "New Adventure" with new friends & and opportunities and let him try to see this move in a different light and allow him to maintain contact with his friends through msn and visits. Best of Luck to you. I hope that you could understand my english since my swedish skills are deplorable.

Svar på tråden Omvänd 15-åring