• Happy 2

Dottern kliar sig i hårbotten, massa röda utslag mm !!!!

När min dotter var lite mindre hade hon lite skorv i hårbotten. Detta försvann efter sin tid. För ett tag sedan började hon ofta klia sig i hårbotten när hon blev varm & svettig. Jag kollade snabbt & tyckte det såg ut som lite skorv på ett ställe mitt på huvudet & tänkte att det försvinner tidsnog & tvättade några dagar med babyolja på stället. Sen vart det bra i ca 2 månader. Nu har hon dom senaste dagarna kliat sig väldigt mycket i hårbotten igen, & nyss satte jag mig för & kolla igenom det ordentligt.
    Och hela hårbotten är påverkad utav något. Hon har ca 3 små små ställen i hårbotten som ser ut nästan som om att det varit skorv, eller någon torr beläggning. Dock var det inte mycket. Men sedan i resten av hårbotten har hon som röda flammiga/prickiga utslag.
    Googlade på skorv & läste att detta ska alltså inte klia, så skorv kan det omöjligt vara. Shampoon hon använder är typiska milda barnschampoon såsom Barnängen m.m.
    Ska ringa till vc imorrgon & se om dom kan veta vad det är. Men blev lite orolig & fundersam redan nu om vad det kan vara & tänkte höra med er här om ni har några förslag?

• Svar på tråden Dottern kliar sig i hårbotten, massa röda utslag mm !!!!
  • Esmeralda123

löss? Bara en tanke....

• briar

Låter som löss, gör en luskammning och se om du hittar något.

• Happy 2

Yrs, löss tror jag inte att det är, tyckte jag kollade supernoga för & kunna utesluta att det var något som kröp omkring. Men bara för att ni nämner det nu så ska jag kolla en gång till extra noga, men tror inte att det är det.

• Happy 2

Löss är det inte, & inget annat kryp heller. Kan omöjligt ha missad det, kollade jättenoga.

• Bam

Tycker det låter som nån form av överkänslighet. Testa att byta till ett parfymfritt schampo.

Jag dansar aldrig nykter!
  • Happy 2

Vi använder dom mildaste shampoona som finns, inga parfymer osv i dom. Så har svårt att tro att det beror på shampoona.

• Little Ms Chatterbox

Min son fick fjällande utslag som kliade när han var ca 1 år, det kom och gick. Vi märkte snart att det hängde ihop med de dagar som han hade ätit mat med mjölk i. Så vi undvek det ett tag och då var utslagen borta. Han fick NAN ersättning och Lätta på smörgåsen. Hände inget med utslagen när han fick mat som mjölken hade varit uppvärmd (pannkakor, potatisgratäng, matpaj osv.) Men blev lite sämre i magen med röd rumpa.
    Lite senare visade det sig att han blev smalare och då har vi kört strikt mjökfritt och då började han gå upp i vikt igen. Det har vi snart gjort i 2 månader och ska tillbaka till BVC för vägning och blodprov för mjölkallergi.

Så kan vara någon födoämnesallergi ditt barn har, kan påverka huden.

• Happy 2

Ja min dotter är överkänslig mot mjölkprodukter, hon har varit på utredning för & kolla upp allt sådant då hennes mage ofta krånglade i samband med intag av mjölk.
    Så nu får hon max ett glas mjölk om dagen typ, det är vad hon klarar av. Blir det för mycket i mellanåt så blir det mjölkfritt i nästan en vecka för att magen ska kunna återhämta sig.

Hmm, men att detta kunde ha ett samband med hårbotten hade jag aldrig trott, men det kanske det kan vara?

• Little Ms Chatterbox
    Happy 2 skrev 2009-07-07 17:15:32 följande:
    Ja min dotter är överkänslig mot mjölkprodukter, hon har varit på utredning för & kolla upp allt sådant då hennes mage ofta krånglade i samband med intag av mjölk. Så nu får hon max ett glas mjölk om dagen typ, det är vad hon klarar av. Blir det för mycket i mellanåt så blir det mjölkfritt i nästan en vecka för att magen ska kunna återhämta sig. Hmm, men att detta kunde ha ett samband med hårbotten hade jag aldrig trott, men det kanske det kan vara?
    Just nu håller vi helt strikt mjölkproteinfritt, Alpro Soyogurt, helt mjölkfritt stekmargarin, kollar alla kex, bröd och annat halvfabrikat.
    Trodde det skulle bli jättejobbigt först men gör ofta heltmjölkfria alternativa maträtter till hela familjen ist.. Det är bara gratänger och pannkakor som jag gör extra till honom och då gör jag dubbel sats så jag kan frysa in. Han får ICAs Solhavre som välling till kvällen.
  • oxviken73

Hej Happy 2,

Vet ej om du finns kvar som medlem eller ej men jag provar och se om jag kan få kontakt med dig Glad

Jag har just läst ditt inlägg dock är det lite över 1 år gammalt,  men jag har googlat runt och läst både det ena och det andra  för det kliar i min sons hårbotten (oftast när har blir varm och svettig) och då såg jag ditt inlägg.

Hur gick det för dig och din dotter fick du bukt med de röda utslagen, jag har varit till vc och fick en kortisonsalva bentovat tror jag den heter och jag skall smörja in den i två veckors tid varje kväll. Jag är orolig över vad det egentligen kan vara, på vc trodde dom att det kunde vara värmeutslag eller eksem.

Hälsningar från en också orolig mamma

Svar på tråden Dottern kliar sig i hårbotten, massa röda utslag mm !!!!