• Pyff

Är det bara jag i detta land som plockar och äter hasselnötter???

Varje gång jag är ute och plockar hasselnötter så här på höstkanten så träffar jag alltid på folk som frågar vad sjutton jag håller på med.............. När jag säger att jag plockar hasselnötter så frågar de vad jag ska göra med dem, om jag ska spara dem till jul eller nåt!!??? Är det verkligen bara jag som fattat hur gott det är med färska hasselnötter??? Jag är uppvuxen med att plocka dem varje höst och det är det bästa jag vet! :-9

• Svar på tråden Är det bara jag i detta land som plockar och äter hasselnötter???
  • CamoMillan

Det låter ur gott!
    Men mej så är det att jag inte vet hur dom ser ut eller hur trädet där dom växer ser ut. Annars skulle jag göra det.

• mammutten81

Visste inte att man kunde käka dom "färska"!
    Älskar nötter på jul!

• Pyff

Dom är 300 ggr godare färska än torkade.................!

• Elinore

pyff---- vad gott det låter men jag har ingen aning om vart de växer..själv bor jag på västkusten,... är det hasselnöts-område tror du

• Pyff

Hasselbuskar finns överallt!!! Skämt å sido så vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro att de växer tom på kusten..................lite inåt landet då.

• biomedbonus

ooooo tusan ....men är de inte gröna och lite sura i smaken

• Pyff

Nej för sjutton! Inte om de är mogna.................det är det som är grejen, man måste veta när de är mogna ungefär. Nöten ska i stort sätt fylla ut hela skalet när den är mogen och då smakar den friskt och lite nötigt - underbart gott! I Skaraborg är de perfekta att äta JUST NU! Ska åka upp på berget och plocka lite till när Alexander vaknat snart......................

• Monstermamman

Vi plockar och äter egna hasselnötter, ack så mycket billigare än att köpa.
    Men, i Sverige så får man inte plocka (enligt nån gammal lag från jättelängesen) hasselnötter på annan mark än ens egen..
    Googlade och hittade:
    I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."

Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda
    åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare bero-ende av bast och kåda.
    ( www.naturvardsverket.se/allemansratten/ )

• biomedbonus

jaha då ska jag åxå ut o plocka nötter till helgen
    hoppas de är mogna i nynäshamn

• Jennie Brunflo

Nej, det gör jag inte....för det finns inte hasselbuskar här.

• mammutten81

men nu för tiden har vi allemannsrätten!

Svar på tråden Är det bara jag i detta land som plockar och äter hasselnötter???