• brands

4 månaders+havet

lite dumma frågor kanske...tänkte åka till skåne och undrar då.. om vi är på stranden en hel dag med våran 4 månaders (självklart i skuggan..) är det då farligt om han doppar sig i havet med oss? tänkte på att det är ju salt vatten så kanske inte är bra för huden?
    någon som vet? hur har ni gjort på sommaren.
    kanske vattnet är för kallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 18:57
    glömde fråga vad ni tror om pool med klor? ska man undvika det kanske?

• Svar på tråden 4 månaders+havet
  • Jeanette89

Jag badade min son förra året i havet, han var då mellan 6 och 8månader men tog ingen skada alls. Har inte hört något om att det inte skulle vara bra men för att du ska vara på säkra sidan kanske du ska smörja in barnet med babyolja efteråt. Om du är rädd för att det ska torka ut huden.

• Sthlm74

Jag kanske har missuppfattat men är det inte lite för kallt för en 4-månaders att bada i havet?!
    Ett så litet spädbarn ska väl ha badvatten som är kroppsvarmt, dvs 36-38 grader och så varmt är det väl inte direkt i svenska vatten
    Min son är 4 månader och jag kommer inte låta honom bada i havet i sommar.

• lillasmilla

om det e för kallt kommer han skrika! =) badade varje dag förra veckan med dottern, i sjön här hemma hon tycker om att sitta vid kanten och plaska (hon är 6m) ang saltet, bada när ni kommer hem så går det ju bort, det vill man ju gärna göra själv med. pool med klor? vi går på babysim varje vecka på simhallen, där e ju klor i vattnet och så är de ju överallt, så det är ingen fara! samma där så klart duscha efter! ha de så skoj!

• Jeanette89
    lillasmilla skrev 2009-07-07 19:01:52 följande:
    om det e för kallt kommer han skrika! =) badade varje dag förra veckan med dottern, i sjön här hemma hon tycker om att sitta vid kanten och plaska (hon är 6m) ang saltet, bada när ni kommer hem så går det ju bort, det vill man ju gärna göra själv med. pool med klor? vi går på babysim varje vecka på simhallen, där e ju klor i vattnet och så är de ju överallt, så det är ingen fara! samma där så klart duscha efter! ha de så skoj!
    Håller helt med, barn säger ifrån omdet är för varmt eller kallt..
  • seglaren

Såg en pappa som tvingade ner sin lille bebis i havet för några dagar sedan. Usch, det var hemskt, ungen skrek som en stucken gris, men pappan fortsatte att doppa honom. Allt folk på stranden stirrade...

• linhen
    Sthlm74 skrev 2009-07-07 18:58:52 följande:
    Jag kanske har missuppfattat men är det inte lite för kallt för en 4-månaders att bada i havet?! Ett så litet spädbarn ska väl ha badvatten som är kroppsvarmt, dvs 36-38 grader och så varmt är det väl inte direkt i svenska vatten Min son är 4 månader och jag kommer inte låta honom bada i havet i sommar.
    Mesigt

Jag hade låtit mina välisolerade barn ha badat i havet vid 4 mån. De är ju rätt snabba och tydliga med om de gillar det eller inte. Vad kan hända?
  • linhen
    Jag kanske har missuppfattat men är det inte lite för kallt för en 4-månaders att bada i havet?! Ett så litet spädbarn ska väl ha badvatten som är kroppsvarmt, dvs 36-38 grader och så varmt är det väl inte direkt i svenska vatten Min son är 4 månader och jag kommer inte låta honom bada i havet i sommar.
    Förresten, skriker inte din i 36-38 grader? Varmare har mina velat ha annars har de inte uppskattat dusch/bad.
  • Sthlm74
    linhen skrev 2009-07-07 21:44:50 följande:
    Mesigt Jag hade låtit mina välisolerade barn ha badat i havet vid 4 mån. De är ju rätt snabba och tydliga med om de gillar det eller inte. Vad kan hända?
    Tjena Linhen!
    Mesigt ja.... I know! Men man är väl nojig förstagångsmamma helt enkelt. Det en kompis till mig (också förstagångsmamma) som sa att det var för kallt att bada 4-månaders i havet och jag trodde det var så. Jag ska nog lyssna på de med mer erfarenhet Då ska jag nog testa att skvätta lite havsvatten på min lill-prins när vi är västkusten.
    linhen skrev 2009-07-07 21:54:27 följande:
    Förresten, skriker inte din i 36-38 grader? Varmare har mina velat ha annars har de inte uppskattat dusch/bad.
    Han är supernöjd med att bada i 37 grader. Som en liten glad fisk i baljan....
  • linhen
    Sthlm74 skrev 2009-07-08 09:42:27 följande:
    Mesigt ja.... I know! Men man är väl nojig förstagångsmamma helt enkelt. Det en kompis till mig (också förstagångsmamma) som sa att det var för kallt att bada 4-månaders i havet och jag trodde det var så. Jag ska nog lyssna på de med mer erfarenhet Då ska jag nog testa att skvätta lite havsvatten på min lill-prins när vi är västkusten.
    Gör det som känns bra för er! Det är ju knappast badväder ändå som det ser ut Vi som ska till Skåne idag...
  • Jaramla

sonen fick bada som 5 månaders förra året. han tyckte det var hemskt kul att vara i famnen o bli nedsänkt med benen men tyckte det var jätteläskigt i strandkanten o grät om det kom vatten på fötterna där

• Ord blind
    Jag kanske har missuppfattat men är det inte lite för kallt för en 4-månaders att bada i havet?!Ett så litet spädbarn ska väl ha badvatten som är kroppsvarmt, dvs 36-38 grader och så varmt är det väl inte direkt i svenska vatten Min son är 4 månader och jag kommer inte låta honom bada i havet i sommar.
    Min bebis, dock 5 månader, tycker det är skönt att bada (insjö men ingen temperaturskillnad mot havet) när det är så varmt som det har varit.
  • Ord blind
    Jaramla skrev 2009-07-08 09:53:03 följande:
    sonen fick bada som 5 månaders förra året. han tyckte det var hemskt kul att vara i famnen o bli nedsänkt med benen men tyckte det var jätteläskigt i strandkanten o grät om det kom vatten på fötterna där
    Visst är dom för sköna de där små!! :)
Svar på tråden 4 månaders+havet