• Ina w

När började ni läsa god natt sagor för ert barn(ålder)?

Ja som rubriken lyder.

° ° ° ღ♥ Izabell 2oo8-o2-06 ♥ღ ° ° °
  • Svar på tråden När började ni läsa god natt sagor för ert barn(ålder)?
  • linhen

En stund före två år med första de andra har fått ligga med från dess de orkat.

• deede

Vid knappt ett års ålder.
    När jag började lära henne att somna själv.

• Ina w

men blir inte era barn bara piggare? jag har inte börjat med detta än, för jag tror att min lilla kommer bli pigg och tycka att nu leker vi...
    hon är 17 månader.

• Nikki S

Vi började nog titta i lite böcker innan läggning strax före hon fyllde ett och har gjort det sedan dess. Nu läser vi alltid minst en saga innan hon ska sova (hon är 20 månader) och det har blivit en del av nattningsrutinen.

• Chaplin

Från någon gång kring 10 månader. Nu är de 5 respektive 2 och vi läser minst en saga innan det är dags att sova.

• Ina w
    Chaplin skrev 2009-07-07 21:14:15 följande:
    Från någon gång kring 10 månader. Nu är de 5 respektive 2 och vi läser minst en saga innan det är dags att sova.
    jag tycker det verkar så mysigt, men jag vet inte hur jag ska intrudusera det riktigt

har ni några tips? är det bara att läsa/peka och berätta som vi gör på dagarna? vill ju inte att hon ska bli pigga och tycka vi ska leka
  • linhen

Ina w skrev 2009-07-07 21:17:24 följande:

jag tycker det verkar så mysigt, men jag vet inte hur jag ska intrudusera det riktigt har ni några tips? är det bara att läsa/peka och berätta som vi gör på dagarna? vill ju inte att hon ska bli pigga och tycka vi ska leka
    Vi har gjort så, som på dagen, men våran mellantjej tyckte nog att det var mer lek fram till två år ungefär. Sen dess ligger vi i rad och läser i storebrors säng, varje kväll. Lillebror, knappt 17 mån, är för trött och somnar fortfarande på flaskan.
  • supersemlan

Ina w skrev 2009-07-07 21:17:24 följande:

jag tycker det verkar så mysigt, men jag vet inte hur jag ska intrudusera det riktigt har ni några tips? är det bara att läsa/peka och berätta som vi gör på dagarna? vill ju inte att hon ska bli pigga och tycka vi ska leka
    Jag tror att min dotter var drygt ett när vi började med godnattsaga, eller godnattläsning. I början var det inte så mycket saga, vi hade två favoritböcker: en sångbok (tror att det är silvriga barnkammarboken eller nåt sånt) och Richard Scarrys Allting runt omkring. Så vi sjöng eller pekade på bilder och sa vad det hette. Det var riktigt bra för språkutvecklingen vill jag lova.

Efterhand blev det enklare berättelser. Pekböckerna om Max var nog de första berättelserna, det är rafflande historier för små barn.
  • deede

Vi har som rutin att efter hon fått pyjamas på sätter vi oss i puffen och läser ett tag.
    Hon verkar tycka att det är mysigt och det blir en lugn stund innan sängen.

Det tar kanske ett tag innan dom fattar att dom ska varva ner, men nu är det hur mysigt som helst!

Svar på tråden När började ni läsa god natt sagor för ert barn(ålder)?